logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: II tura w mediach społecznościowych – porównanie kandydatow

  PR 18.04.2024, przeczytano 245 razy
ilustracjastrzałka

Choć wyniki wyborów samorządowych zostały już ogłoszone, w wielu miastach wojewódzkich wciąż nie udało się wyłonić prezydentów miast podczas I tury wyborów. Należy zauważyć, że zgodnie z raportem PRCN „Kandydaci na Prezydentów miast wojewódzkich w social mediach - Który z kandydatów na prezydentów miast wojewódzkich jest top influencerem?” , aktywność kandydatów w mediach społecznościowych wywarła niepodważalny wpływ na ostateczne wyniki wyborów. Wielu z TOP kandydatów na prezydentów miast wojewódzkich na platformach społecznościowych już w I turze zdeklasowało rywali.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ii-tura-w-mediach-spolecznosciowych-%E2%80%93-porownanie-kandydatow,403909,artykul.html

TOP Wojewódzcy Influencerzy Polityczni pokonali rywali

Zgodnie z zapowiedziami – Rafał Trzaskowski już w I turze pokonał pozostałych kandydatów. Według danych PKW, kandydat uzyskał aż 57,41% głosów w stolicy. Zasięgi Trzaskowskiego zarówno na Instagramie, jak i na X – powinny być wzorem dla pozostałych kandydatów ubiegających się o sprawowany urząd. Z uwagi na systematyczną aktywność na platformach, kandydat uzyskał ogromne poparcie wśród najmłodszych grup wyborców, korzystających aktywnie z mediów społecznościowych, zwłaszcza w przedziałach wiekowych od 18 do 24 oraz 25-35 lat. Dla przypomnienia, TOP samorządowiec na szczeblu wojewódzkim generuje ponad 429 tys. obserwujących na Instagramie oraz około 850 tys. obserwujących na X.

Niezmiernie aktywne działaczki w mediach społecznościowych - prezydent Gdańska – Aleksandra Dulkiewicz oraz Hanna Zdanowska w Łodzi, bez problemu pokonały swych rywali już w I turze wyborów, uzyskując odpowiednio 57,95% oraz 59,30% głosów.

Rzeczywiste rezultaty wpływu działalności kandydatów na platformach społecznościowych można dostrzec również w Lublinie, w Opolu czy w Białymstoku. Wyłonieni prezydenci znajdowali się w TOP 20 kandydatów na Instagramie czy na platformie X.

Arkadiusz Wiśniewski w Opolu uzyskał znakomity wynik – blisko 75,5% głosów. Prezydent systematycznie publikuje wpisy na Instagramie. Do tej pory opublikował już ponad 1050 postów.

W Lublinie, Krzysztof Żuk – uzyskał niemal 57,5% poparcia, a Tadeusz Truskolaski 53,32% głosów w Białymstoku. Osiągane wyniki samorządowców potwierdzają umiejętne prowadzenie kampanii wyborczych i pozytywne kreowanie własnego wizerunku w mediach społecznościowych.

II tura w mediach społecznościowych

Współczesne społeczeństwo coraz częściej podejmując decyzje wyborczą kieruje się kreacją kandydata na platformach społecznościowych, ukazujących ich ludzkie oblicze.

„ Wyborcy coraz częściej chcą widzieć realne funkcjonowanie polityków w środowisku, ich systematyczne działania oraz werwę w sprawowaniu urzędu czy podczas prowadzenia kampanii. Aktywność na platformach internetowych - na Instagramie, czy na X niewątpliwie może wpłynąć na ostateczny wynik wyborów” - podkreśla Iwona Kubicz, Managing Director w PRCN.

Poniżej porównanie kandydatów ubiegających się o urząd prezydenta miast wojewódzkich w II turze wyborów samorządowych.

Poznań

W Poznaniu o reelekcję zawalczy Jacek Jaśkowiak z KO, który uzyskał 43,74% poparcia. O urząd prezydenta zawalczy również kandydat Zjednoczonej Prawicy - Zbigniew Czerwiński (20,30% głosów).

Jacek Jaśkowiak posiada niemal 10-letnie doświadczenie w sprawowaniu urzędu prezydenta Poznania. Kandydat w rankingu PRCN zajął 13 miejsce wśród TOP kandydatów na prezydentów miast na platformie X z ponad 14,5 tys. obserwujących oraz 8 miejsce w rankingu na Instagramie (niemal 13,5 tys. obserwujących).

Zbigniew Czerwiński posiada jedynie konto na platformie X, jednak nie generuje zbyt dużych zasięgów – ma około 1150 obserwujących przy 108 wpisach.

Rzeszów

Do drugiej tury wyborów na prezydenta Rzeszowa przeszli: popierany m.in. przez Platformę Obywatelską, urzędujący prezydent Rzeszowa - Konrad Fijołek, który uzyskał wynik 37,91% głosów oraz Waldemar Szumny z Prawa i Sprawiedliwości zdobywając 24,23% - wynika z oficjalnych danych PKW.

Konrad Fijołek piastuje urząd prezydenta Rzeszowa od czerwca 2021 roku. Wygrał wówczas przedterminowe wybory, zorganizowane po rezygnacji ze stanowiska wieloletniego prezydenta Rzeszowa - Tadeusza Ferenca.

Fijołek prowadzi systematyczne profile w obydwu mediach społecznościowych. Na Instagramie gromadzi grono blisko 5 tysięcy obserwujących przy blisko 700 postach, na X ma 10 690 tys. followersów oraz 3 211 publikacji. Szumny niestety nie prowadzi swych profili w mediach społecznościowych, co może stanowić poważną przyczynę mniejszej ilości uzyskanych głosów, zarówno w minionej turze, jak i II turze wyborów.

Toruń

W drugiej turze wyborów prezydenckich w Toruniu zmierzą się Paweł Gulewski z Koalicji Obywatelskiej i dotychczasowy prezydent miasta Michał Zaleski (własny komitet). Kandydaci dostali odpowiednio 38,28 % i 26,41 % głosów - przekazała PKW.

Gulewski od czerwca 2020 roku do 18 stycznia 2024 roku pełnił urząd wiceprezydenta Torunia. Michał Zalewski w II turze zawalczy o szóstą kadencję. Obecny Prezydent Torunia już czterokrotnie we wcześniejszych kadencjach zdeklasował pozostałych rywali w I turze wyborów. Jednak, podczas tego wyścigu uplasował się na drugim miejscu w I turze.

Należy zauważyć pewną zależność. Obywaj kandydaci posiadają konta zarówno na Instagramie, jak i na platformie X. Przegrani kandydaci w wyścigu wyborczym o urząd prezydenta Torunia – nie prowadzą profili społecznościowych na obydwu platformach jednocześnie.

Na Instagramie Michał Zaleski ma znacznie większą ilość postów oraz obserwujących od drugiego kandydata – Pawła Gulewskiego. Jednak, ich profile nie maja tak szerokich zasięgów. Na platformie X – Paweł Gulewski ma 411, a Michał Zaleski zaledwie 338 obserwujących.

Zielona Góra

W drugiej turze wyborów na prezydenta Zielonej Góry zmierzą się obecny Prezydent miasta - Janusz Kubicki (startujący z własnego komitetu) i miejski radny Marcin Pabierowski z Koalicji Obywatelskiej. Kandydaci uzyskali odpowiednio - 35,95% i 42,74% głosów.

Janusz Kubicki walczy o piątą kadencję. Jest prezydentem Zielonej Góry już od 2006 r. Trzeci raz kandyduje z własnego komitetu.

Kubicki pozostaje aktywny na X, ma blisko 900 obserwujących oraz umieścił około 552 wpisy. Marcin Pabierowski niestety nie prowadzi konta na analizowanych w raporcie platformach społecznościowych.

Gorzów Wielkopolski

W Gorzowie Wielkopolskim urzędujący od 2014 r. prezydent miasta Jacek Wójcicki zdobył 49,24% głosów. Wójcicki zmierzy się w II turze z Piotrem Wilczewskim (kandydat uzyskał 22,18% głosów w I turze).

Wilczewski nie prowadzi profili na platformach internetowych. Natomiast Wójcicki jest jedynie aktywny na X, osiągając przy tym niewielkie zasięgi.

Kielce

W II turze wyborów w Kielcach zmierzy się dwóch prezydenckich debiutantów. Agata Wojda z Koalicji Obywatelskiej uzyskując 33,63%, powalczy o urząd wraz z Marcinem Stępniewskim (PIS), który uzyskał 25,05% głosów. Stępniewski jest aktywny zarówno na Instagramie, jak i na X. Jego Tweet Count wynosi aż ponad 9,5 tys. wpisów na platformie dla ponad 3700 obserwujących. Agata Wojda nie prowadzi konta na Instagramie, na platformie X generuje niewielkie zasięgi – blisko 300 obserwujących oraz 160 publikacji.

Kraków

Z danych PKW wynika, że w drugiej turze wyborów na urząd prezydenta Krakowa weźmie udział poseł KO - Aleksander Miszalski z poparciem 37,21% (110 556 głosów) oraz radny, przedsiębiorca, aktywista społeczny - Łukasz Gibała z wynikiem 26,79% (79 580 głosów) z I tury wyborów. Gibała swoimi zasięgami dociera do ponad 11 300 osób na Instagramie. Aleksander Miszalski posiada nieco mniejszą ilość odbiorców na Instagramie – około 4 367 followersów, jednak kandydat dominuje na platformie X. Aleksander Miszalski ma ponad 8 351 obserwujących i opublikował aż 14 648 wpisów. Miszalski uplasował się na 2 miejscu w rankingu PRCN w kategorii najbardziej zaangażowanych kandydatów pod względem Tweet Count na X ( ww. 14 648 publikacji).

Systematyczne i aktywne prowadzenie profili przez Aleksandra Miszalskiego niewątpliwie przyczyni się do zwiększenia ilości głosów w II turze, ukazując na bieżąco jego działania wyborcze i aktywności społeczne.

Olsztyn

Podczas II tury wyborów na prezydenta Olsztyna zmierzy się kandydat Koalicji Obywatelskiej - Robert Szewczyk, który uzyskał 32,81% głosów oraz startujący z własnego komitetu - Czesław Jerzy Małkowski, na którego zagłosowało 21,16% wyborców.

Kandydaci nie wpisują się we współczesne ramy prowadzenia profili społecznościowych przez polityków. Nie wykazują żadnej aktywności na analizowanych platformach społecznościowych.

Wrocław

Urzędujący prezydent Wrocławia Jacek Sutryk zmierzy się z kandydatką Trzeciej Drogi - posłanką Izabelą Bodnar w II turze wyborów prezydenckich w stolicy Dolnego Śląska. Kandydaci otrzymali odpowiednio 34,33% i 29,80% głosów.

Jacek Sutryk, swą aktywnością w mediach społecznościowych już w I turze pozostawiał daleko w tyle pozostałych kandydatów. Prezydent posiada ponad 62,5 tys. obserwujących na Instagramie oraz niemal 9 tysięcy opublikowanych postów. Kandydat na bieżąco publikuje aktualne i planowane działania związane z rozwojem Wrocławia.

Kontrkandydatka – Izabela Bodnar, generuje znacznie mniejsze zasięgi – ma około 4 800 obserwujących na Instagramie przy ponad 400 zamieszczonych postach.

Na X Jacek Sutryk ma około 25 tysięcy obserwujących. Izabela Bodnar ma ponad 5 200 obserwujących na platformie.

Platformy internetowe przyszłością efektywnych kampanii

Analizowane platformy internetowe niewątpliwie stanowią ogromną szansę na efektywne dotarcie do wyborców. Niestety nie wszyscy kandydaci dostosowali swą prowadzoną politykę do współczesnych metod prowadzenia kampanii wyborczych. Już w I turze aktywnym w mediach społecznościowych kandydatom udało się zdeklasować pozostałych rywali. Dlatego tak istotna jest medialna aktywność społecznościowa, która umożliwia dotarcie tak naprawdę do nieograniczonego grona odbiorców. W II turze to właśnie dotarcie do użytkowników na Instagramie, czy na X może zaważyć na ostatecznym wyniku wyborczym. Młode pokolenie już teraz bądź w niedalekiej przyszłości (uzyskując czynne prawo wyborcze po uzyskaniu pełnoletności) będzie decydować o kierunku zmian systemowych, zarówno na szczeblu samorządowym, jak i państwowym.

Źródło: PRCN

Dodatkowe informacje:

Metodologia badania:
W raporcie zbadano generowane zasięgi kandydatów na dwóch kluczowych platformach – na Instagramie oraz na X (dawniej: Twitter). Dane dotyczące kandydatur na prezydentów miast wojewódzkich zaczerpnięto z witryny internetowej Państwowej Komisji Wyborczej. Do przeprowadzenia badania wykorzystano programy automatyzujące przeszukiwanie platform social media, w tym m.in. SocialBlade oraz Twitter APIBlade, wspomagano się również tzw. ręcznym wyszukiwaniem poszczególnych profili społecznościowych kandydatów. Dane zostały zgromadzone w okresie od 14.03. do 17.03.2024 r. W raporcie nie zostały uwzględnione konta prywatne kandydatów oraz profile komitetów wyborczych, partii przedstawiające kandydatów.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wirtualna Polska sygnatariuszem Karty Praw Dziecka w Biznesie
Wirtualna Polska Holding podpisała Kartę Praw Dziecka w Biznesie. To inicjatywa, która ma zachęcić do konkretnych działań na rzecz ochrony praw dziecka, również w internecie. Kartę przygotowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z firmami i organizacjami społecznymi. 
PMPG Polskie Media, holding mediowy notowany na głównym parkiecie warszawskiej giełdy, opublikował wyniki za I kwartał 2024 rok. W analizowanym okresie Grupa osiągnęła 8,6 mln PLN przychodów ze sprzedaży oraz odnotowała ujemny wynik EBITDA i wynik netto, które wyniosły kolejno -721 tys. oraz -1,1 mln PLN. Przyczyną gorszych wyników jest w znacznej mierze...
Gazeta Wyborcza i Wysokie Obcasy promują aktywność ruchową dzieci
Redakcje “Gazety Wyborczej” i “Wysokich Obcasów” postanowiły w 2024 r. – roku Igrzysk olimpijskich – podjąć wyzwanie rozbudzenia w dzieciach miłości do ruchu, inicjując akcję edukacyjną “PoRUSZ!my przyszłość naszych dzieci”. W ramach projektu powstanie cykl eksperckich artykułów, podcasty i krótkie materiały...
Klienci Wavemaker pierwszymi reklamodawcami SkyShowtime
SkyShowtime jako pierwsza globalna platforma streamingowa w Polsce uruchomił pakiety reklamowe, a klienci Wavemaker (GroupM) jako pierwsi zareklamowali się na jego łamach. IKEA, L’Oreal i Biedronka są też jednymi reklamodawcami SkyShowtime w pierwszej fazie działania planu reklamowego, co oznacza, że tylko ich reklamy wyświetlają się widzom korzystającym z tego pakietu.
Kuba Wojewódzki: talk-show liderem w grupie komercyjnej
Kolejny sezon programu „Kuba Wojewódzki” dobiegł końca. I to w stylu, jaki jego gospodarz lubi najbardziej – z przytupem i w gorącej atmosferze! Już od 18 lat autorski program najpopularniejszego showmana w Polsce jest punktem obowiązkowym każdej ramówki TVN. I patrząc na wyniki – prawie 9% udziału w grupie komercyjnej  – oraz...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764