W dniu 7 listopada 2017 roku w Muzeum Plakatu w Wilanowie odbyła się uroczystość uhonorowania oraz otwarcie wystawy laureatów konkursu Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów III Przegląd Muzeum Widzialne.
Główne zadania Projektu Muzeum Widzialne realizowanego od 2013 roku to popularyzacja najlepszych systemów identyfikacji wizualnej i zastosowań grafiki w działalności muzeów, a także promowanie wiedzy i rozwiązań z obszaru budowy marki i działań wizerunkowych muzeów. Opracowując założenia projektu mieliśmy na uwadze, że muzeum dbające o atrakcyjność i spójność wizerunkową, oddającą charakter instytucji, a przy tym uwzględniającą współczesną estetykę, ma większą szansę na sukces, popularyzowanie zbiorów, dotarcie i utrwalenie swego przekazu w świadomości odbiorców, przebicia się przez coraz bogatszą ofertę wydarzeń kulturalnych i konkurowania z różnymi innymi formami spędzania wolnego czasu.
Najważniejszym elementem projektu jest organizowany co dwa lata Przegląd Muzeum Widzialne, do którego od pierwszej edycji w 2013 roku zaprosiliśmy wszystkie muzea, bez względu na ich profil działania czy formę organizacyjną, jak również projektujące dla nich pracownie graficzne. Przegląd MW to z jednej strony źródło wiedzy o poziomie wykorzystywania języka graficznego do budowania swego wizerunku, z drugiej ważny punkt odniesienia i inspiracji dla muzeów. Partnerem merytorycznym NIMOZ przy organizacji Przeglądu zostało Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.
Od pierwszej edycji konkurs cieszy się zainteresowaniem środowiska muzealników i grafików. Na tegoroczną edycję przesłano 164 projekty z całej Polski. Po raz pierwszy obok kategorii: identyfikacja muzeów, wystaw czasowych, projekty wydawnictw i stron internetowych, zaistniała kategoria dedykowana kampaniom promocyjnym i marketingowym.
Spośród wszystkich zgłoszeń jury pod przewodnictwem prof. Janusza Górskiego uznało za najlepsze projekty prezentowane na wystawie, którą mogliśmy zorganizować dzięki przychylności Muzeum Plakatu w Wilanowie, i na którą Państwa zapraszamy.
Wyniki
IDENTYFIKACJA MUZEUM
- I nagroda
Muzeum Narodowe we Wrocławiu za Nową identyfikację wizualną Muzeum Narodowego we Wrocławiu - II nagroda
Advertis Sp. z o.o. Sp.k. za System informacji wizualnej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku - III nagroda
Muzeum Narodowe w Gdańsku za identyfikację wizualną obrazu Sąd Ostateczny Hansa Memlinga - wyróżnienie
Bang Bang Design za identyfikację wizualną Muzeum – Kaszubski Park Etnograficzny im. Teodory i Izydora Gulgowskich we Wdzydzach Kiszewskich - wyróżnienie
Muzeum Miejskie w Żorach za identyfikację wizualną muzeum # MUZE.ON # CZAS NA MUZEUM
IDENTYFIKACJA WYSTAW CZASOWYCH
- I nagroda
Muzeum Miasta Gdyni za identyfikację wystawy Marek Cecuła. Polskie Projekty Polscy Projektanci - II nagroda
Studio Podpunkt za identyfikację wystawy Plakat – Remediacje w Muzeum Plakatu w Wilanowie, oddziale Muzeum Narodowego w Warszawie - III nagroda
Muzeum Śląskie w Katowicach za identyfikację wystawy Nie jestem już psem - wyróżnienie
Muzeum Regionalne w Stalowej Woli za identyfikację wystawy Miasto i las - wyróżnienie
Piotr Chuchla za identyfikację wystawy Oskar i Zofia Hansenowie. Forma Otwarta w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
WYDAWNICTWA KSIĄŻKOWE LUB MULTIMEDIALNE
- I nagroda
Muzeum Sztuki w Łodzi za wydawnictwa Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody oraz Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy - II nagroda
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego oddział Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Tatrzańskie im. dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem
za wydawnictwo Relacja Warszawa – Zakopane - III nagroda
Muzeum Miasta Gdyni za wydawnictwo Pan Nowoczesny. Barwne życie w białej Gdyni - wyróżnienie
Grupa Projektor za wydawnictwo Nowe horyzonty w nowych mediach.
Zjawiska sztuki polskiej w latach 1945–1981 dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu - wyróżnienie
Muzeum Miasta Łodzi za wydawnictwo Karl Dedecius. Literatura – Dialog – Europa - wyróżnienie
Muzeum Warszawy i Fundacji Archeologia Fotografii za wydawnictwo
Zofia Chomętowska. Albumy fotografki
GRAFIKA STRONY INTERNETOWEJ
- I nagroda
Muzeum Architektury we Wrocławiu za stronę internetową ma.wroc.pl - II nagroda
Państwowe Muzeum na Majdanku za stronę internetową majdanek.eu - III nagroda
Muzeum Śląskie w Katowicach za stronę internetową muzeumslaskie.pl
KAMPANIE PROMOCYJNO-MARKETINGOWE
- I nagroda
Muzeum Narodowe we Wrocławiu za kampanię Rok Kościuszkowski promującą Panoramę Racławicką - II nagroda
- Muzeum Narodowe w Gdańsku za Złotą Kampanię promującą obraz Sąd Ostateczny Hansa Memlinga
- III nagroda
- Muzeum Warszawy za kampanię Muzeum OdNowa promującą ponowne otwarcie Muzeum Warszawy
Źródło: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów