logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Ikony polskiego designu na znaczkach Poczty Polskiej

  PR 07.09.2024, przeczytano 290 razy
ilustracja
Datownik

Poczta Polska przygotowała nową emisję znaczków pocztowych „Polski design". Projekt został zrealizowany we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ikony-polskiego-designu-na-znaczkach-poczty-polskiej,405562,artykul.html

Emisja obejmuje dwa znaczki sprzedawane w arkuszu czteroznaczkowym (2x2), gdzie walory ułożono naprzemiennie. Na znaczkach przedstawiono fotel „Tulipan” zaprojektowany przez Teresę Kruszewską, który stał się ikoną polskiego wzornictwa powojennego oraz stołek PLOPP autorstwa Oskara Zięty, nowoczesny obiekt wzornictwa przemysłowego, wykorzystujący innowacyjną technologię.

Towarzysząca emisji Koperta Pierwszego Dnia Obiegu (FDC) zawiera fotografie oraz krótkie biografie projektantów: Teresy Kruszewskiej i Oskara Zięty, a także zdjęcia fotela „Tulipan” i stołka PLOPP. Projekt koperty nawiązuje do kontrastu pomiędzy dwoma różnymi podejściami do designu – tradycyjnym i nowoczesnym, miękkim i twardym, przytulnym i industrialnym. Specjalnie przygotowany datownik okolicznościowy przedstawia nałożone na siebie obrysy fotela „Tulipan” i stołka PLOPP, ilustrując dialog między różnymi epokami i stylami polskiego wzornictwa.

ilustracjastrzałka

ilustracjastrzałka

Fotel „Tulipan”

Zaprojektowany w 1973 roku przez Teresę Kruszewską, fotel „Tulipan” był częścią kolekcji mebli wypoczynkowych stworzonych na konkurs organizowany przez Zjednoczenie Przemysłu Meblarskiego oraz Związek Artystów Plastyków w Poznaniu. Na wystawie MEBLE '73 projekt ten otrzymał Najwyższą Nagrodę Specjalną za wykonanie prototypów w Fabryce Mebli Giętych w Radomsku (obecnie Fameg). Oryginalność i estetyka tego projektu wynikały z kielichowatej, organicznej formy, będącej owocem eksperymentów artystki nad plastycznymi właściwościami sklejki już w latach 50. Jednak głównym celem jej twórczości nie była sama forma, lecz człowiek i relacja, jaką mebel tworzy z użytkownikiem.

Teresa Kruszewska (1927–2014) była cenioną projektantką mebli, architektką wnętrz, a także profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu oraz Vitra Design Museum w Niemczech.

Stołek PLOPP

Stołek PLOPP, zaprojektowany przez Oskara Ziętę, to nowoczesny projekt wzorniczy, który łączy artystyczne podejście z innowacyjną technologią. PLOPP, czyli „Polski Obiekt Ludowy Pompowany Powietrzem”, jest efektem badań nad właściwościami metalu i manifestem technologii FiDU, która umożliwia tworzenie lekkich i wytrzymałych struktur poprzez „kontrolowaną utratę kontroli". Dwa bardzo cienkie arkusze blachy, połączone spawaniem wzdłuż krawędzi, są napompowywane pod wysokim ciśnieniem, co przekształca płaską formę w trójwymiarowy obiekt. Stołek ten zdobył liczne prestiżowe nagrody, w tym Red Dot Design Award 2008, German Design Council Award 2008 oraz Forum AID Award 2009. Oskar Zięta (ur. 1975) to architekt, designer i artysta, absolwent Politechniki Szczecińskiej oraz doktor ETH w Zurychu. Jego prace są doceniane na całym świecie za innowacyjne podejście do designu, inżynierii i technologii.

Polska szkoła designu umiejętnie łączy tradycję z nowoczesnością oraz funkcjonalność z estetyką. Prace Teresy Kruszewskiej i Oskara Zięty stanowią doskonały przykład twórczego wykorzystania technologii, które prowadzi do powstania projektów o unikalnej stylistyce i wyróżniających się w przestrzeni.

Polski design

  • autorka projektu: Agnieszka Sancewicz
  • liczba znaczków: 2
  • wartości: 4,90 zł każdy
  • nakład: 100 000 szt. każdego znaczka
  • technika druku: offset + raster stochastyczny + lakier
  • format znaczków: 40,5 x 40,5 mm
  • papier: fluorescencyjny
  • arkusz sprzedażny: 4 znaczki (2 x 2)
  • data wprowadzenia do obiegu: 30 sierpnia 2024 r.

Źródło: Poczta Polska S.A.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

HP Print AI - również dla dużego formatu
Podczas wydarzenia HP Imagine firma HP zaprezentowała HP Print AI, inteligentne środowisko drukowania1 stworzone z myślą o zmianie sposobu, w jaki drukujemy. Funkcje HP Print AI ułatwiają drukowanie i konfigurowanie sprzętu. Pierwsza funkcja – Perfect Output – poprawia jakość i wygląd wydruków - jest już dostępna w wersji beta. HP...
Kerris z nowym projektem digital dla the:protocol
Agencja KERRIS, odpowiedzialna za kompleksową obsługę mediów społecznościowych platformy rekrutacyjnej theprotocol.it, należącej do Grupy Pracuj i skierowanej do specjalistów IT & tech, rozpoczęła nowy projekt contentowy mający na celu zwiększenie rozpoznawalności marki oraz zaangażowanie specjalistów z sektora IT i technologii.
Life in Pink: Zara Larsson twarzą kampanii słuchawek Sony
Aby podkreślić symbiotyczny związek dźwięku ze stylem, firma Sony rozpoczyna kampanię „Life in Pink”, promującą nagradzane słuchawki z systemem redukcji hałasu WH-1000XM5 w nowej wersji kolorystycznej „Smoky Pink”. Twarzą tej kampanii jest piosenkarka, autorka tekstów i ikona stylu Zara Larsson („Symphony”,...
Festiwalu Kinomural zbliża się we Wrocławiu
Sztuka, która zmienia miasto w galerię - tak jednym zdaniem można określić Kinomural. Podczas tego wydarzenia, 19 i 20 października, wrocławskie kamienice po raz kolejny przemienią się w wielkoformatowe ekrany, na których zaprezentowane zostaną prace artystów i artystek sztuki nowych mediów z całego świata.
Agencja Assembly otwiera dział medialny w Polsce
Assembly, międzynarodowa agencja medialna działająca w oparciu o model omnichannel należąca do Stagwell (STGW), ogłosiła dalsze inwestycje w działalność w Polsce oraz otwarcie nowego działu medialnego. Nowy dział wzmocni zintegrowaną ofertę Assembly z zakresu mediów i e-handlu w Europie Środkowej i Wschodniej, co pozwoli agencji sprostać rosnącym potrzebom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764