logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Ile polskie firmy wydają na działania SEO?

  PR 09.07.2024, przeczytano 250 razy
ilustracja

Audyt, opracowanie i monitorowanie skuteczności strategii działań, link building, tworzenie treści, analiza fraz kluczowych i optymalizacja kodu strony internetowej – to tylko kilka przykładów działań, które są podejmowane w celu pozycjonowania strony w wyszukiwarce. Na dokładny zakres zadań wpływa m.in. wielkość serwisu, branża, konkurencja i efekty, których oczekuje klient. Nic więc dziwnego, że nie da się jednoznacznie oszacować kosztów SEO, a zróżnicowanie cenowe ofert jest bardzo duże. Z najnowszego badania WhitePress wynika, że co czwarta firma przeznacza na pozycjonowanie strony ponad 20 tys. złotych miesięcznie. Co z pozostałymi?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ile-polskie-firmy-wydaja-na-dzialania-seo,404945,artykul.html

Pięciocyfrowa kwota kontra SEO do tysiąca złotych

Wycena działań SEO od zawsze wzbudza wiele emocji zarówno wśród klientów, jak i ekspertów zajmujących się pozycjonowaniem. Ci pierwsi oczekują jak najlepszych wyników w możliwie atrakcyjnej cenie, drudzy z kolei mają świadomość, że zbyt niski budżet wiąże się z wieloma ograniczeniami. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez WhitePress w 2024 roku pokazują, że specjaliści SEO dysponują bardzo zróżnicowanymi budżetami. Połowa z nich na pozycjonowanie jednej domeny przeznacza do 8 tys. złotych netto miesięcznie. Druga połowa nie mieści się w tej kwocie.

 

 ¼ ankietowanych osób przyznała, że ich miesięczny budżet na pozycjonowanie jednej strony wynosi ponad 20 tys. złotych. Dla kontrastu: co piąty specjalista może na ten sam cel wykorzystać maksymalnie 2 tysiące złotych. Jak wyjaśnia Tomasz Biegun, Head of Content Marketing & SEO i Członek Zarządu w WhitePress, przyczyn tak dużego zróżnicowania może być wiele.

– Kwota przeznaczana na pozycjonowanie strony internetowej jest zależna przede wszystkim od przyjętej strategii i sposobu podziału pracy między klientem a agencją lub freelancerem. Niektóre firmy biorą na siebie tworzenie contentu, a nawet posiadają własnych webmasterów, którzy mogą na bieżąco wdrażać niezbędne zmiany. Z kolei inni klienci chcą, by to specjalista SEO zadbał kompleksowo o wszystkie aspekty związane z pozycjonowaniem – w takiej sytuacji cena będzie oczywiście wyższa. Budżet zależy ponadto od branży, specyfiki firmy, podejmowanych dotychczas działań, a także celów, na których zależy klientowi. Nie da się porównać ceny pozycjonowania strony internetowej małej, lokalnej firmy ze sklepem internetowym międzynarodowej korporacji. W tym przypadku mówimy o różnicy kosztów wynoszącej kilka rzędów wielkości – tłumaczy Tomasz Biegun, WhitePress.

Jaki procent budżetu SEO pochłania link building?

Z badań WhitePress wynika, że koszt link buildingu stanowi najczęściej od 26 do 50 proc. całego budżetu SEO (taką odpowiedź zaznaczyło 28 proc. specjalistów) lub od 11 do 25 proc. (27 proc. wskazań). Jedynie co piąty specjalista przeznacza na ten cel więcej niż 50 proc. kwoty, którą dysponuje. Anna Halama-Flisowska, Marketing Team Leader w WhitePress, podkreśla, że koszt linków zależy przede wszystkim od ich jakości.

– W strategii off-site SEO kluczową rolę odgrywa nie ilość, a jakość linków. Dlatego też najczęściej są one pozyskiwane przy pomocy artykułów sponsorowanych, których koszt waha się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Marginalne znaczenie mają popularne kilkanaście lat temu darmowe linki z katalogów czy forów internetowych. Nie oznacza to jednak, że pozyskanie jakościowego linka zawsze musi wiązać się z bardzo wysokimi kosztami. Przykładem jest coraz chętniej wdrażana przez firmy strategia outreach, polegająca na nawiązaniu współpracy z blogerami lub administratorami portali tematycznych, którzy są skłonni umieścić link do naszej strony w zamian za dostarczenie im ciekawej, wartościowej treści. Budowanie takiej relacji wymaga jednak sporej ilości czasu – dodaje Anna Halama-Flisowska, WhitePress.

 

Czy AI będzie miało wpływ na koszty w SEO?

Coraz większe znaczenie jakości linków i contentu może wpływać na ogólne koszty prowadzenia działań SEO, zwłaszcza w dobie rosnącej konkurencji na rynku. Z drugiej strony trwająca rewolucja AI może przyczynić się do obniżenia ceny niektórych usług związanych z pozycjonowaniem strony. Już teraz wielu ekspertów przyznaje, że najczęściej wybieraną przez nich metodą tworzenia treści jest sztuczna inteligencja połączona z nadzorem człowieka. Uczenie maszynowe jest wykorzystywane również do automatyzacji wielu procesów, które wcześniej specjaliści SEO musieli wykonywać samodzielnie. Mimo to według Patrycji Góreckiej-Butory, Head of Marketing w WhitePress, dzisiaj trudno przewidzieć, w jaki sposób AI wpłynie na koszty pozycjonowania stron internetowych.

– Z jednej strony dzięki sztucznej inteligencji możemy zarówno prościej i szybciej tworzyć treści, optymalizować różnego rodzaju procesy i analizować ogromne ilości danych. Natomiast szybciej nie zawsze znaczy lepiej. Nadal potrzebni są wykwalifikowani eksperci, którzy potrafią wykorzystywać potencjał AI w odpowiedni sposób, po to by uzyskać konkurencyjne wyniki. Dlatego w dobie AI tak istotne staje się pozostawianie działań SEO w rękach tych specjalistów, którzy potrafią pracować ze sztuczną inteligencją – wyjaśnia Patrycja Górecka-Butora, WhitePress.

Obecnie wydatki na pozycjonowanie są bardzo zróżnicowane i wahają się od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Coraz większe zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych SEO-wców i content marketerów, którzy będą płynnie poruszać się w ekosystemie AI, a także focus na prowadzenie długofalowych, przemyślanych działań SEO, tworzenie wartościowego contentu i pozyskiwanie jakościowych linków zewnętrznych, może w najbliższych latach wpłynąć na koszty SEO.

Źródło: WhitePress

whitepress.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Philippe Urweiller ambasadorem marki Kaiser Patisserie
Dziś z radością ogłaszamy, że ambasadorem marki KAISER Patisserie został doskonały Philippe Urweiller, Pastry Chef & Chocolatier.
Alpro aktywizuje konsumentów: działania outdoorowe i w social mediach
Tegoroczne lato należy do Alpro. Marka z portfolio Danone zaplanowała szereg angażujących konsumentów aktywności w myśl prowadzonej równolegle kampanii influencer marketingowej „Roślinne nie gryzie!”. Na odbiorców czekają aktywacje stacjonarne, jak i akcje w mediach społecznościowych. Celem realizowanych przedsięwzięć jest zachęcenie...
Leo Burnett Warszawa dla Jeep i National Geographic Traveler
W ramach współpracy pomiędzy agencją Leo Burnett Warszawa i marką Jeep zaplanowano nową akcję marketingową. Marka została partnerem plebiscytu Cuda Polski 2024, organizowanego przez National Geographic Traveler.
in-Store Media: kampanie  Flamin’ Hot i Pepsi w Auchan
Firma in-Store Media Polska zrealizowała w czerwcu dwie równoległe kampanie shopper marketingowe FritoLay Flamin’ Hot oraz Pepsi w 70 hipermarketach sieci Auchan. W obu kampaniach zastosowano mix nowoczesnych nośników w różnych sklepach, które zachęcały konsumentów do zakupów produktów z kategorii przekąsek i napojów.
Creative Brand Stories dla Open Hair Festival w Sieradzu
Bossa Nova Events, agencja należąca do grupy marketingowej Creative Brand Stories, już trzeci rok z rzędu zajmuje się kompleksową współorganizacją letniego Open Hair Festival wraz z Miastem Sieradz. Tegoroczna edycja wydarzenia odbyła się w dniach 19-21 lipca 2024 roku.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764