logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Ile w tym roku Polacy wydadzą na święta?

  PR 29.11.2018, przeczytano 855 razy

- Okres przedświąteczny większości z nas kojarzy się z gorączką zakupową. Potwierdzają to najnowsze badania Deloitte nt. świątecznych zwyczajów konsumentów. Na co i ile w tym roku Polacy wydadzą pieniędzy oraz dlaczego biorą kredyty gotówkowe przed świętami - mówi Katarzyna Weber, Dyrektor Działu Analiz Futuro Finance.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/ile-w-tym-roku-polacy-wydadza-na-swieta,380336,artykul.html

Święta to zdecydowanie czas, który spędzamy z najbliższymi. Zależy nam na tym, żeby więcej chwil spędzać z rodziną i przyjaciółmi. Dlatego obiecujemy sobie poprawę postanowienia wcześniejszego dokonywania zakupów świątecznych podarków. Aż 36 % Polaków planuje zrobić zakupy w pierwszych dwóch tygodnia grudnia, w późniejszym terminie 22 %.

Ile wydamy na święta?

W tym roku planujemy wydać na święta około 1 168 zł. Jest to zdecydowanie więcej niż w zeszłym roku (wzrost o 6% r/r). Na tle pozostałych krajów europejskich Polacy mają zdecydowaną tendencję do przekraczania założonego wcześniej budżetu przeznaczonego na zakupy świąteczne. W 2017 roku ponad połowa badanych deklarowało, że przekroczyło pierwotny budżet o ponad 200 zł. Gdzie średnia dla Europy to 32%. Na prezenty planujemy wydać więcej niż na żywność. Na przyjemności chcemy przeznaczyć ok. 45 % bożonarodzeniowego budżetu, a na jedzenie 44 %. Zaś na spotkania towarzyskie około 125 zł.

Jakie prezenty kupimy?

Wśród najbardziej popularnych prezentów świątecznych dla dorosłych są książki, kosmetyki, perfumy oraz słodycze. Młodzieży, dodatkowo chcemy kupić gry komputerowe, kamery cyfrowe, konsole i tradycyjnie przekazać gotówkę. Bestsellerem wśród dzieci są lalki i zabawki pluszowe, zabawki konstrukcyjne, książki, zabawki kreatywne i artystyczne oraz gry.

Niskie oprocentowanie kredytów gotówkowych zachętą do zakupów

Przyczyną wzrostu budżetu świątecznego są reklamy, które kuszą wymarzonymi prezentami. Polacy są królami promocji – aż 54% respondentów wskazuje promocje jako główny czynnik wpływający na decyzję zakupową. Jeżeli nasz portfel jest pusty, to trafiamy wtedy na reklamy zachęcające do zaciągnięcia kredytu gotówkowego. W okresie przedświątecznym często banki mają obniżone oprocentowanie lub nie ma go w ogóle. Także w tym okresie kuszą niską prowizją bankową.

Dostępność możliwości złożenia wniosku kredytowego oraz ograniczenie formalności do niezbędnego minimum powoduje, że Polacy coraz chętniej korzystają z finansowania zewnętrznego, które przeznaczają na zakupy świąteczne. Zawnioskować o dodatkową gotówkę możemy zarówno w placówce banku, która nierzadko znajduje się także w galeriach handlowych, jak i przez przeglądarkę internetową czy aplikację mobilną dostępną na smartfona. Coraz częściej banki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i w bankowości internetowej oferują rozwiązania, które pozwalają na zaciągnięcie kredytu niemalże jednym kliknięciem. Podpisanie umowy kredytowej także odbywa się online. Są to rozwiązania, które najczęściej pozwalają na pozyskanie kwoty do 5 000 zł i cieszą się niezwykłą popularnością. Ilość tego typu ofert zwiększa się w okresie świątecznym. Wg raportu Deloitte blisko połowa Polaków zamierza zrobić zakupy świąteczne online. Oznacza to, że kupią oraz sfinansują produkty bez wychodzenia z domu o dogodnej porze dnia i nocy.

Bardzo chętnie korzystamy także z kart kredytowych, które w okresie świątecznym kuszą promocjami. W tym przypadku dobrze gospodarując środkami, jesteśmy w stanie spłacić dokładnie tyle, ile pożyczyliśmy. Dla przykładu: kupując prezent tuż przed świętami i spłacając pożyczoną kwotę na koniec stycznia lub w lutym (w zależności od propozycji, jaką przedstawi nam bank) skorzystamy z okresu bezodsetkowego, czyli pożyczone środki będą „darmowe". Jest to dobra opcja dla zwolenników robienia zakupów na ostatnią chwilę, kiedy jest już zbyt późno na korzystanie z oferty sklepów internetowych. Kartę kredytową jesteśmy w stanie otrzymać właściwie od ręki.

Źródło: Futuro Finance

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764