logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: IMMxDemagog: Trzaskowski czy Nawrocki? Podsumowanie kampanii w mediach

   05.06.2025, przeczytano 330 razy
ilustracjastrzałka

Rafał Trzaskowski jest medialnym zwycięzcą ostatnich wyborów prezydenckich. W skali całej kampanii kandydat KO wygenerował większy zasięg medialny niż Karol Nawrocki. W ostatnim miesiącu to kandydat popierany przez PiS przejął informacyjne prowadzenie, głównie za sprawą afery mieszkaniowej i rozmów z influencerami. Była to jednocześnie jedna z najbardziej emocjonalnych kampanii ostatnich lat – z rekordową intensywnością przekazów i silnym udziałem mediów społecznościowych – wynika z ostatniego raportu analizującego medialność kandydatów na prezydenta przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów i Stowarzyszenie Demagog.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/immxdemagog%3A-trzaskowski-czy-nawrocki-podsumowanie-kampanii-w-mediach,409142,artykul.html

Trzaskowski z przewagą ogólną, Nawrocki lepszy w końcówce kampanii

Z analizy Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) i Stowarzyszenia Demagog wynika, że Rafał Trzaskowski był nieznacznie częściej obecny w mediach niż Karol Nawrocki w trakcie całej kampanii prezydenckiej (15 stycznia – 1 czerwca). Publikacje na temat kandydata KO wygenerowały zasięg 12,7 mld potencjalnych kontaktów z przekazem, wobec 12,1 mld w przypadku Nawrockiego. Oznacza to, że w badanym okresie z informacjami o Trzaskowskim każda statystyczna osoba mogła się zetknąć prawie 400 razy, czyli blisko trzy raz dziennie, natomiast z przekazami dotyczącymi kandydata wspieranego przez PiS – 380 razy. Różnica zmniejszyła się w ostatnim tygodniu kampanii – wtedy to informacje o Nawrockim osiągnęły wyższy zasięg (1,8 mld) niż te o Trzaskowskim (1,7 mld), a w całym ostatnim miesiącu kandydat PiS wyprzedził rywala 6,2 do 5,9 mld kontaktów z przekazem.

Afera mieszkaniowa i Mentzen – co przyciągało uwagę mediów

Zainteresowanie kandydatem wspieranym przez PiS wzrosło gwałtownie po ujawnieniu przez dziennikarzy Onetu tzw. afery mieszkaniowej. Aż 26% materiałów medialnych dotyczących Nawrockiego w tym okresie nawiązywało do tej sprawy. Rekordowe zasięgi obaj kandydaci osiągnęli tydzień po I turze wyborów, kiedy odbyła się debata telewizyjna i rozmowy ze Sławomirem Mentzenem na YouTube, które znacząco podniosły widoczność kandydatów w mediach.

Telewizja dla Nawrockiego, social media dla Trzaskowskiego

Analiza według typów mediów pokazuje wyraźne różnice w obecności kandydatów. Nawrocki był częściej obecny w telewizji (4,9 mld kontaktów z przekazem) i radiu (3,5 mld), natomiast Trzaskowski dominował w mediach społecznościowych (2,8 mld wobec 1,6 mld kontaktów). Na własnych profilach społecznościowych Trzaskowski uzyskał również wyższe zasięgi i większe zaangażowanie, szczególnie na Instagramie, TikToku i X. Nawrocki lepiej radził sobie na YouTube, choć znaczenie tego kanału w kampanii było mniejsze.

Nieścisłości i manipulacje – kampania pod znakiem fałszywych narracji

Raport wskazuje, że obaj kandydaci nie stronili od wypowiedzi wprowadzających w błąd. Trzaskowski mijał się z faktami w kwestiach dotyczących inwestycji, polityki mieszkaniowej i działań rządu PiS. Z kolei Nawrocki powielał manipulacyjne informacje związane z migracją, m.in. dotyczące liczby nielegalnych imigrantów i działalności Centrów Integracji Cudzoziemców. Obie kampanie wykorzystywały emocjonalne narracje, często podważając wiarygodność przeciwnika.

Cały raport jest dostępny tutaj:

Źródło: Instytut Monitorowania Mediów S.A.

www.imm.com.pl

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nowy dyrektor ds. relacji inwestorskich w Grupie Agora
Od 1 czerwca br. Bartłomiej Godlewski objął stanowisko dyrektora ds. relacji inwestorskich w Grupie Agora. Będzie odpowiedzialny za kształtowanie i realizację długofalowej strategii relacji inwestorskich oraz budowanie pozytywnego wizerunku Grupy Agora na rynku kapitałowym.  
Kto zastąpi Michała Probierza? Medialni faworyci
12 czerwca Michał Probierz ogłosił swoją decyzję o rezygnacji z funkcji selekcjonera reprezentacji Polski. Eksperci z Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) sprawdzili, kto według komentujących ten temat internautów powinien objąć stanowisko trenera. Jeden z potencjalnych kandydatów zdecydowanie wyróżnia się największym poparciem kibiców.
MEGOGO rozszerza ofertę radiową — współpraca z Grupą ZPR Media
Serwis medialny MEGOGO podpisał umowę z jednym z wiodących polskich nadawców radiowych – Grupą ZPR Media. W rezultacie na platformie obecnie dostępne jest jeszcze więcej bezpłatnych treści radiowych.
Stargaze TV – influencerzy w telewizji. Nowy kanał z licencją w Polsce
TIVIO Studio uzyskało 12-letnią licencję  czeskiego regulatora medialnego (RRTV) na uruchomienie Stargaze TV – nowego, całodobowego kanału telewizyjnego opartego na treściach tworzonych przez polskich influencerów i twórców internetowych. Kanał będzie w całości nadawany po polsku i powstaje z myślą o lokalnej widowni. Jego debiut planowany jest...
ESKA2 w wakacje z akcją „Polska Jest Najfajniejsza”
W te wakacje Radio ESKA2 organizuje wyjątkowy konkurs „Polska Jest Najfajniejsza”, w którym do wygrania będą pobyty w najbardziej luksusowych hotelach w Polsce w głównych kurortach turystycznych.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764