logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Inflacja a zwyczaje zakupowe Polaków

  PR 31.10.2022, przeczytano 502 razy
ilustracja

Klienci sklepów online, w związku z rosnącymi cenami i szukaniem oszczędności, zamierzają ograniczać zakupy w pewnych kategoriach produktowych i zwiększyć je w innych – to wniosek z badania konsumenckiego „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące”. Powodem zmian decyzji zakupowych konsumentów w sklepach internetowych jest m.in. rosnący poziom inflacji w Polsce, który wpływa na znaczący wzrost kosztów życia.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/inflacja-a-zwyczaje-zakupowe-polakow,397800,artykul.html

Wzrost poziomu inflacji, a co za tym idzie, kosztów zakupów czy rat kredytów powoduje, że coraz większa część konsumentów szuka oszczędności. Zmiana rozporządzalnego dochodu wpływa na zawartość koszyka zakupowego. Niemal ośmiu na dziesięciu Polaków w sklepach szuka tańszych produktów lub zamienników. Z kolei ich cena musi być najczęściej o 20-30% niższa, żeby w ogóle była interesująca[1]. W badaniu niemal 40% respondentów wskazało również, że oszczędzają na produktach spożywczych - 39,8% wskazań.

Interesujących wniosków dostarcza również badanie konsumenckie „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące” przeprowadzone przez analityków DHL Parcel Polska[2]. Firma jako ekspert w obszarze e-commerce dzieli się wiedzą dotyczącą sprzedaży internetowej i bacznie obserwuje sytuację na rynku. Okazuje się, że pomimo powszechnego trendu szukania oszczędności w związku z inflacją konsumenci planują zwiększenie swoich zakupów online w kilku kategoriach: żywność (21%), artykuły biurowe (20%), odzież (19%), artykuły dla zwierząt (18%), kosmetyki i suplementy diety oraz leki (18%). Są to podstawowe kategorie, z zakupu których trudno byłoby zupełnie zrezygnować.

- Trendy wskazują, że konsumenci rezygnują z produktów luksusowych na rzecz tych niezbędnych każdego dnia. Bez wątpienia wiąże się to ze zmniejszeniem budżetów na zakupy przez e-konsumentów. Co ważne jednak, nie oznacza to, że firmy kurierskie będą obsługiwały mniej przesyłek. Głównym sposobem ograniczania zakupów internetowych, stosowanym przez blisko połowę konsumentów szukających oszczędności, jest wybór tańszych zamienników, który ma wpływ na wartość zakupów, ale nie na wolumen przesyłek – wyjaśnia Joanna Bandera – Sikorska, Manager ds. Analiz Marketingowych w DHL Parcel Polska

Z online do offline

Wniosek dotyczący dynamicznego wzrostu sprzedaży dla obszaru e-grocery, czyli segmentu produktów spożywczych i środków czyszczących potwierdzają również inne analizy. Według opracowanych przez PwC perspektyw rozwoju rynku e-commerce w Polsce na lata 2021 – 2026 w kanale e-commerce najszybciej będzie rosła właśnie kategoria produktów żywnościowych. W 2021 r. wartość polskiego rynku e-grocery szacowano na 5 mld zł brutto. Z prognoz Strategy&Polska wynika, że do 2027 r. osiągnie on wartość nawet 13 mld zł brutto.

Jak się okazuje, kupowanie produktów codziennego użytku w sklepach online, związane jest przede wszystkim z przenoszeniem zakupów stacjonarnych do kanału e-commerce, gdzie nierzadko oferowane są niższe ceny i większy wybór. W związku z tym aż 25% badanych użytkowników Internetu planuje zwiększyć częstość i/lub ilość swoich zakupów online.

Dla kogo online a dla kogo offline?

W porównaniu do wszystkich Internautów osoby planujące przenieść przynajmniej część swoich zakupów do Internetu to istotnie częściej osoby od 18 do 44 lat (61% vs 74%) mieszkające w miastach (66% vs 72%). Również kobiety, ze względu na częściej pełnioną rolę głównego kupującego w gospodarstwie domowym, są bardziej zainteresowane przenoszeniem zakupów do kanału online (54% kobiet wśród planujących przenoszenie zakupów do online vs. 50% kobiet wśród wszystkich Internautów).

Źródło: DHL Parcel Polska

Dodatkowe informacje:

[1] Według badania UCE RESEARCH i Grupy BLIX „Inflacyjne dylematy Polaków. Na czym oszczędzamy w sklepach?”, Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1269 dorosłych Polaków odpowiedzialnych w swoich domach za codzienne zakupy.
[2] Badanie „Prognozy zakupowe w e-commerce na najbliższe miesiące” przeprowadzone zostało metodą CAWI na panelu Ariadna w sierpniu 2022 roku, 08.2022. Próba reprezentatywna dla populacji internautów 18 lat+, N=1594.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764