logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Inflacja w Polsce spada – trwały trend czy chwilowa ulga dla konsumentów?

  PR 07.07.2023, przeczytano 585 razy
ilustracja

Szybki szacunek Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wskazuje odczyt poziomu inflacji CPI w czerwcu na poziomie 11,5 procent rok do roku. To o 1,5 punktu procentowego mniejsze wskazanie niż w maju bieżącego roku. Pozytywne zaskoczenie w odczytach towarzyszy dalszemu umacnianiu się złotego na rynkach walutowych. W jakim kierunku podąży inflacja nad Wisłą? Analitycy londyńskiej firmy Unibet przygotowali prognozy inflacyjne dla Polski w III kwartale 2023 roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/inflacja-w-polsce-spada-%E2%80%93-trwaly-trend-czy-chwilowa-ulga-dla-konsumentow,400700,artykul.html

Ceny w dół: surowce energetyczne i żywność kluczowe. Jakie perspektywy ma polski złoty?

II kwartał 2023 roku upłynął pod znakiem spadku inflacji od 16,1 procent w marcu do obecnych 11,5 procent. Główną przyczyną tak dynamicznego spowolnienia tempa wzrostu cen jest znaczny spadek cen surowców energetycznych, w tym paliw, które w ubiegłym roku rekordowo drożały w związku z kryzysem geopolitycznym. Ponadto drugi miesiąc z rzędu nie rosły ceny żywności, co wpływa znacząco na ocenę koszyka inflacyjnego. Te czynniki sprzyjają umocnieniu polskiej waluty, względem euro. Analitycy londyńskiej firmy Unibet szacują, że prawdopodobieństwo utrzymania kursu PLN/EUR w III kwartale 2023 roku na poziomie poniżej 4,58 PLN/EUR wynosi 63 proc.

Co z inflacją w Polsce w III kwartale 2023?

Zmienność cen towarów i usług, konsumowanych przez gospodarstwa domowe, jest kluczowym wskaźnikiem inflacji, monitorowanym przez ekonomistów i analityków. Wielu z nich zgodnie przewiduje, że tempo redukcji inflacji prawdopodobnie zwolni po okresie letnim. O ile działania banku centralnego i polityka rządu mogą wpłynąć na kontrolę inflacji, należy mieć na uwadze, że mogą się one okazać niewystarczające w obliczu niespodziewanych szoków gospodarczych czy politycznych. Mimo że dynamika spadku jest znacząca, to jednak nie jest tak intensywna, jak przewidywał Narodowy Bank Polski w swoim marcowym raporcie. W II kwartale 2023 roku średni poziom inflacji miał wynieść 12,8 procent według prognoz NBP, jednak rzeczywistość okazała się bardziej surowa, przynosząc wynik na poziomie 13,1 procent. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo spadku inflacji CPI w Polsce poniżej 10 procent rok do roku w III kwartale 2023 roku wynosi 43 procent.

Źródło: Biuro Prasowe Unibet w Polsce

www.visiongroup.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Sprytne zakupy - nawyk polskiego konsumenta
Pandemia, kryzys gospodarczy, a następnie dwucyfrowa inflacja umocniły w Polsce i tak silny już dotychczas trend smart shoppingu. Zgodnie z danymi firmy CPS GfK, pochodzącymi z najnowszego raportu Shopping Monitor, już 73 proc. kupujących można określić mianem sprytnych nabywców. To osoby, które m.in. podejmują przemyślane decyzje zakupowe, dobrze orientują się w ofertach...
Analiza przeszło 71,4 tys. cen detalicznych wykazała, że w czerwcu br. codzienne zakupy podrożały średnio o 3,1% rdr. Dla porównania, w maju wzrost rdr. wyniósł 2,9%, a w kwietniu – 2,4%. Do tego na siedemnaście monitorowanych kategorii produktów trzynaście znalazło się na plusie. Najmocniej poszły w górę słodycze i desery, bo o 11,2% rdr. Tym samym zaliczyły one jedyną w...
GfK - konsumenckie wciąż na plusie
Tak dobrego półrocza w zakresie badań nastrojów konsumenckich w Polsce nie było od lat. Przez 6 miesięcy wskaźnik utrzymywał się prawie na niezmiennym poziomie, ale konsekwentnie „nad kreską”. Stabilizacja to bardzo dobra wiadomość dla branży handlowej i firm, które planują sprzedaż w drugiej połowie roku.
Kto się boi 4-dniowego tygodnia pracy?
Wśród polskich Zetek (18-27 lat) co 3. obawia się, że wprowadzenie 4-dniowego tygodnia pracy spowoduje obniżenie zarobków, wynika z badania ClickMeeting. Wśród starszych generacji obawia się tego mniej więcej ¼ respondentów. Jednak Zetki wydają się skłonne, by to zaakceptować – mimo obaw niemal 70 proc. popiera pomysł skrócenia czasu...
Sztuczna inteligencja: nowe regulacje w e-commerce
Sztuczna inteligencja to jeden z głównych trendów, które będą kształtować w najbliższym czasie rozwój e-commerce. Według ekspertów IdoSell w 2024 roku AI na dobre rozgości się w tej branży, stwarzając nowe możliwości m.in. w dotarciu do konsumentów, personalizacji oferty czy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764