logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Internet of things: Przyszłość należy do internetu

  PR 22.06.2014, przeczytano 1589 razy
ilustracjastrzałka

Internet rzeczy (Internet of things) rozwija się wraz z technologią i szybkimi krokami wkracza niemal w każdą dziedzinę naszego życia. Przejmuje kontrolę nad informacjami dotyczącymi naszych preferencji oraz ułatwia nasze codzienne funkcjonowanie poprzez urządzenia, z których korzystamy. A wszystko za sprawą małych czujników podłączonych do sieci.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/internet-of-things%3A-przyszlosc-nalezy-do-internetu,21980,artykul.html

Jeszcze kilkanaście lat temu niektórzy uważali, że głosowe wydawanie komend urządzeniom, z których korzystamy, jest mało prawdopodobne do zrealizowania. Tymczasem nie tylko wydajemy im polecenia, ale dzięki nim możemy korzystać z możliwości, jakie nam oferują. Internet rzeczy dynamicznie poszerza zastosowanie sieci. Umożliwia nie tylko komunikację między ludźmi, ale również między różnymi urządzeniami. Jego rozwój następuje w ogromnym tempie. Analitycy banku Morgan Stanley szacują, że do 2020 roku w sieci będzie podłączonych aż 75 miliardów urządzeń czyli na jedna osobę będzie przypadać dziesięć urządzeń. Co to oznacza dla nas samych?

Wygoda i skuteczność

Większość z nas ceni oszczędność czasu i komfort. Zdarza się również, że jesteśmy zapominalscy i leniwi. W każdym z tych przypadków Internet rzeczy będzie niezwykle pomocny, ułatwiając nam codzienne życie w wielu aspektach.

Kiedyś włączenie telewizora wiązało się z koniecznością podejścia do odbiornika, potem okazało się, że wymyślono zdalnego pilota. A w przyszłości? Prawdopodobnie pojawi się telewizor z funkcją rozpoznania mowy, który przyjmie od nas komendę m.in. dotyczącą zmiany kanału, nagrania programu, zwiększenia głośności, a wszystko dzięki czujnikom podpiętym do Internetu. Za pomocą nowej technologii, używając smartfona, będzie można wydać komendę np. nagrania programu z danego kanału telewizyjnego. Już teraz program dragon, udostępniany bezpłatnie na smartfony, umożliwia wydawanie poleceń.

W przyszłości lodówki rozpoznają produkty znajdujące się w niej. Kiedy wybierzemy się na zakupy, podpowiedzą, jakie towary powinniśmy dokupić, zgodnie z ich stanem zużycia. Nowe rozwiązania będą także przydatne dla osób na diecie. Otrzymają one bowiem listę produktów właściwych do spożycia. Lodówka również poinformuje o terminach przydatności produktów. Wraz z rozwojem Internetu rzeczy, to nie my zamówimy zakupy z dostawą do domu, a…lodówka. Brzmi jak science fiction? Niekoniecznie. To jednak nie wszystko. System GPS w samochodzie włączy czajnik z wodą za pomocą komendy głosowej w samochodzie, otworzy bramę do domu, włączy oświetlenie w domu. Czujniki wszczepione pod skórę będą stale monitorować nasze zdrowie, ostrzegając nas o dolegliwościach, a w czasie zagrożenia życia powiadomią o tym odpowiednie służby i określonych bliskich.

Firmy takie jak Google i Microsoft już testują szkła kontaktowe z czujnikami poziomu cukru dla diabetyków. Z kolei w kilku stanach USA dopuszczone zostały do ruchu samochody z systemem sterowania firmy Google. W przyszłości wystarczy nacisnąć na smartfonie przycisk, by zamówić taksówkę. Co ciekawe, tego typu samochody podczas testów przejechały 200 tysięcy kilometrów bez żadnej kolizji. Klienci supermarketów Safeway i Giant Eagle w Cleveland, San Francisco i Seattle otrzymują wiadomości SMS informujące o towarach, które mogą ich zainteresować. Niewielkie czujniki, rozmieszczone na półkach, jednocześnie są nadajnikami wysyłającymi sygnał i są w stanie określić położenie smartfonów z zainstalowaną aplikację sklepową. Obecnie opracowywany jest system, dzięki któremu klient będzie skierowany do konkretnej półki sklepowej. Z kolei portugalski oddział firmy Huggies opracował pieluszkę z czujnikiem wilgoci podłączonym do Internetu. Jeśli zrobi się mokra, rodzic odbiera wiadomość na Twitterze.

Pierwsza technologia typu Internet rzeczy, która już funkcjonuje, to radio-frequency identification (RFID). Obecnie jest stosowana np. w logistyce do oznaczania opakowań zbiorczych (palet), ale docelowo powinna zastąpić kody kreskowe na opakowaniach. Dzięki temu, kiedy włożymy artykuły do koszyka, na naszym telefonie pojawi się informacja, co jest już w naszym koszyku i ile zapłacimy. Nie będzie kolejek, ponieważ zakupy zaakceptujemy w telefonie. Internet rzeczy jest prostą technologią, w której nie mamy interakcji z produktem – zbiera ona jedynie informacje i je przetwarza. – Rozwój technologii wiąże się z coraz większymi udogodnieniami. Internet rzeczy sprawi, że nie będziemy musieli pamiętać o tysiącach rzeczy, bo urządzenia same przypomną nam o tym. Staną się również naszymi doradcami m.in. w kwestiach zakupów i, co najważniejsze, mogą nam uratować życie. A przede wszystkim pozwolą nam zaoszczędzić czas, który będziemy mogli przeznaczyć na spotkania z bliskimi lub inne przyjemne zajęcia, mówi prezes agencji badawczej ABR SESTA, Sebastian Starzyński.

A co z prywatnością ?

Tego typu technologia z jednej strony cieszy nas, a z drugiej napawa niepokojem. Czy ograniczy miejsca pracy? Czy informacje o nas nie zostaną niewłaściwie wykorzystane? Z całą pewnością Internet rzeczy sprawi, że część stanowisk pracy zostanie ograniczona. Ale w ich miejsce pojawią się nowe zawody dostosowane do wymogów współczesności. Tak było zawsze, gdy jedne zawody znikały wraz z rozwojem techniki, w ich miejsce przybywały nowe.

Będąc częścią globalnej wioski, nie uda się zachować całkowitej anonimowości. Godzimy się na to, korzystając np. z Facebooka czy Twittera. Jednocześnie śledzą nas uliczne lub sklepowe kamery - to znak naszych czasów. Nie powinniśmy obawiać się nadmiernie, że nasze dane będą krążyć od firmy do firmy bez naszej zgody, ponieważ kiedy zgadzamy się na ich przetwarzanie, stają się widoczne tylko dla jednego systemu. Nie da się uniknąć ataków hakerów, ale to oznacza również, że dane będą jeszcze bardziej zabezpieczane. Mimo wszystko nie staniemy się dla wszystkich otwartą książką, z której da się wszystko wyczytać.

Źródło: UnitedCast Entertainment Ltd. / ABR SESTA

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

SMS-y w służbie sklepów internetowych
Sprzedaż internetowa w Polsce nie zwalnia tempa. Rodzima branża e-commerce warta jest obecnie 50 miliardów złotych, a w perspektywie ma kolejne wzrosty. Optymistyczne prognozy sprawiają, że na zdobycie własnego kawałka rynkowego tortu liczą nowi konkurenci. W warunkach rywalizacji kluczem do sukcesu może okazać się nie tylko pozyskanie nowych klientów, ale także...
Mobilność dekoracji, czyli szybka metamorfoza biura
Wynajem tymczasowy, szybkie zmiany w aranżacji przestrzeni, zmieniające się potrzeby firm - to wszystko skłania i najemców i wynajmujących do poszukiwania sposobów na mobilną aranżację biura. Ważne są elementy, które będzie można szybko zmienić ale również w miarę możliwości zabrać ze sobą podczas przenosić do kolejnej siedziby....
Omnichannel – integracja działań online i offline
Według badania Deloitte aż 90% sprzedaży detalicznej na świecie odbywa się w sklepach stacjonarnych. Konsumenci jednak poszukują często informacji o produktach w Internecie. W jaki sposób połączyć ze sobą te dwa kanały sprzedaży?
Okładki zeszytowe

Publikacje książkowe (2): Okładki zeszytowe

Zgod­nie z wypra­co­waną w poprzed­nim odcinku defi­ni­cją, publi­ka­cja książ­kowa, aby nią być, musi skła­dać się z mini­mum dwóch czę­ści: okładki i wkładu. Dziś przy­stę­pu­jemy do nie­spiesz­nego roz­bie­ra­nia na czyn­niki pierw­sze, zewnętrz­nej czę­ści tego  duetu. Pro­jek­tu­jąc okładkę, oka­zuje się czę­sto, że brak...
Omnichannel, czyli budowanie doświadczeń klienta
Wielokanałowość od kilku lat jest popularnym hasłem związanym z handlem detalicznym, jednak wciąż wywołuje wiele zamieszania. Największym wyzwaniem dla sprzedawców, którzy chcą zmaksymalizować potencjał omnichannel są klienci, a dokładniej sprostanie ich oczekiwaniom. Jak skutecznie przeprowadzić konsumenta przez ścieżkę zakupu? Jakie są głównie cele działań...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764