logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Internet staje się mrocznym lasem

   29.07.2019, przeczytano 1224 razy

Odchodzenie od głównego nurtu spraw stanowi coraz częstszą odpowiedź na internetowe zagrożenia. Będzie to niebawem wymagało zmiany podejścia tych, którzy informacji poszukują, ale i tych, którzy je dostarczają


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/internet-staje-sie-mrocznym-lasem,383395,artykul.html

Yancey Strickler, pisarz i przedsiębiorca, zainspirowany lekturą trylogii  SF Liu Cixina Problem trzech ciał, zauważył niedawno pewną prawidłowość dotyczącą internetu. W Problemie trzech ciał  pojawia się bowiem tzw. Teoria Mrocznego Lasu dotyczącą wszechświata. Na czym ona polega? Kiedy patrzymy w przestrzeń kosmiczną, uderza nas jej milczenie. Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy jedynymi mieszkańcami wszechświata, bo przecież gdyby istniały jakieś inne formy życia, to musielibyśmy je dostrzec. Liu Cixin każe nam spojrzeć na tę kwestię nieco inaczej.

Wyobraźmy sobie ciemny las nocą. Spowija go śmiertelna cisza, nic się nie porusza, co może prowadzić do założenia, że ​​las jest pozbawiony życia. Ale oczywiście tak nie jest. Ciemny las jest pełen życia. Jest cicho, ponieważ nocą na żer wychodzą drapieżniki. Aby przetrwać, zwierzęta po prostu milczą. Może więc i wszechświat nie jest pustym lasem, ale ciemnym? Może tylko my tego nie wiemy, ale reszta wszechświata zna prawdziwy powód, dla którego las pozostaje ciemny?

Internet także powoli zmienia się w ciemny las. To odpowiedź na wszechobecne reklamy, na śledzenie, trolling, informacyjny szum i inne zachowania drapieżników. Coraz częściej  wycofujemy się do naszych mrocznych lasów Internetu z dala od głównego nurtu.  Są to te wszystkie miejsca, w których możliwa jest rozmowa z obniżonym ciśnieniem z powodu ich niezindeksowanych, niezoptymalizowanych i niezagospodarowanych środowisk. To podcasty, kanały Slacka, prywatne Instagramy, fora dyskusyjne tylko dla zaproszonych osób, grupy tekstowe, Snapchat, WeChat i inne podobne miejsca. Kultury tych przestrzeni mają więcej wspólnego ze światem fizycznym niż zwykły internet, który zmienił się w pole bitwy. Jak pisze Yancey Strickler: „Idealizm sieci lat 90. minął. Utopia web 2.0, w której wszyscy żyliśmy w bąbelkach szczęścia, zakończyła się wyborami prezydenckimi w 2016 r., kiedy dowiedzieliśmy się, że narzędzia, które uważaliśmy za życiodajne, mogą być także śmiertelną bronią. Publiczne i półpubliczne przestrzenie, które stworzyliśmy, aby rozwijać naszą tożsamość, kultywować społeczności i zdobywać wiedzę, zostały pokonane przez siły, które wykorzystały je do zdobycia różnego rodzaju władzy (rynkowej, politycznej, społecznej itd.)”.

Era web 2.0 została zastąpiona nową erą „Web²”. To epoka, w której żyjemy jednocześnie w wielu różnych internetach, a ich liczba wzrasta co godzinę. Ciemne lasy rosną.

Krzysztof Maciejewski
Redaktor prowadzący Creditreform News

Źródło: Creditreform News

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Krótka forma, długie wrażenie – czy TikTok zjada YouTube’a?
Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że TikTok, Reelsy i Shorts zdeklasowały tradycyjnego YouTube’a. Marka, która nie publikowała krótkich filmów, zostawała w tyle. Format kilkunastosekundowego wideo zdominował internet i komunikację marketingową.
Technologiczne absurdy w świecie retailu ograniczają biznesy
Według danych Eurostat zaledwie co czwarta firma w Unii Europejskiej wdrożyła w swojej działalności e-commerce. Na tle innych państw członkowskich Polska wypada dość słabo – zajmuje 22 miejsce z wynikiem 18 proc[1]. Unikanie sprzedaży online i brak strategii omnichannel nie są jedynymi problemami,...
PR w erze AI: komunikacja, która łączy, a nie tylko informuje
Podczas gdy technologia i sztuczna inteligencja odgrywają coraz większą rolę w komunikacji, autentyczność staje się nieodzownym elementem budowania zaufania do marki. Według raportu Global Communications Report, aż 87% specjalistów PR uważa, że w ciągu najbliższych pięciu lat ich praca będzie wyglądać zupełnie inaczej – z naciskiem na integrację...
Kondycja komunikacji korporacyjnej w dobie digitalu, influencerów i rozwoju AI: Komentarz
Rozwój technologiczny, w tym coraz szersze zastosowanie AI, rosnąca liczba kanałów dystrybucji treści oraz internetowych liderów opinii w sposób istotny zmieniają i na nowo kształtują krajobraz komunikacyjny. Dzisiejszy odbiorca czerpie wiedzę z Internetu i mediów społecznościowych kosztem gazet, radia i TV. Autorem treści może być każdy, kto...
Czy Europa zmieni podejście do ESG?
ESG, trzy litery, które w ostatnich latach zdecydowanie zmieniły myślenie o biznesie. Environmental, Social, Governance, trzy słowa, które kazały przedsiębiorcom zwrócić większą uwagę na wpływ ich działalności na ludzi i otoczenie. 2024, 2025, 2026, trzy lata, w ciągu których obowiązkiem raportowania działań w zakresie ESG miało zostać objętych co...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764