Wejście na rynek pracy generacji Z, coraz bardziej zaawansowana sztuczna inteligencja, wyzwania, które stawiają przed nami alarmujące raporty ekologów… Wszystko to sprawia, że coraz częściej myślami wybiegamy w przyszłość… To właśnie ona i jej postrzeganie były tematem przewodnim minionej edycji Łódź Design Festival. Czy zamiast przepowiadać przyszłość, możemy ją wspólnie zaprojektować? Jak nasze wizje tego, co nas czeka, wpływają na teraźniejszość? Te pytania stanowiły punkt wyjścia festiwalowych dyskusji i prelekcji. Hasło ŁDF 2023 - Future Perfect! wpisuje się również w filozofię firmy Interprint.
Śmiałe wizje i eksperymenty: make me!
Łódź Design Festival rozpoczęła uroczysta gala, której towarzyszyło podsumowanie konkursu make me!, wspierającego młodych projektantów, którzy mają okazję pokazać swoje innowacyjne wizje. Prace zaprezentowane w tym roku poruszały wrażliwością na wyzwania, jakie stawia przed nami współczesna rzeczywistość. Pierwsze miejsce w konkursie zdobyła Staza SYGNIS, zaprojektowana przez Macieja Głowackiego i Olgę Kozłowską (Dział Wzorniczy SYGNIS S.A., Polska). To opaska, która całkowicie odcina dopływ krwi do zranionej kończyny, znacząco zmniejszając ryzyko śmierci na polu walki. Projekt powstał w odpowiedzi na potrzeby ukraińskich żołnierzy.
Nagroda specjalna, ufundowana przez Interprint przyznana została za projekt Fragment.Vasen (autorzy: Barbara Koniecka i Maximilian Stahl). Ręcznie wykonane wazony z drewna pochodzące z odpadów postprodukcyjnych, pokryte naturalnymi olejami oraz wodoodporne dzięki wewnętrznej warstwie wosku pszczelego to przyjazna dla środowiska, unikatowa propozycja będąca alternatywą dla produktów z sieciówek. Wyróżnienie w imieniu firmy wręczył Maurizio Burrato, (Dyrektor Zarządzający Interprint Italia i Ambasador marki Interprint), który był również członkiem jury konkursowego.
Storytelling i jego wpływ na rzeczywistość
Istotną częścią festiwalu był Blok Innowacji - cykl prelekcji poświęconych projektowaniu przyszłości, który otworzył Maurizio Burrato, dzieląc się swoimi przemyśleniami na temat roli, jaką w kształtowaniu rzeczywistości odgrywa storytelling oraz jak wpłynie na komunikację w przyszłości. Według eksperta, w dobie szybkiego dostępu do informacji, które nie zawsze są prawdziwe (jako przykład podał fake newsy na temat koronawirusa), największe znaczenie mają komunikaty, które są nośnikami wartości. To właśnie one będą przyszłością autentycznej i budującej zaufanie komunikacji.
Łódź Design Festival po raz kolejny przyniósł wiele ważnych przemyśleń, inspiracji i doświadczeń. Pozwolił też z optymizmem spojrzeć w przyszłość, dzięki twórczemu podejściu i wrażliwości projektantów na wyzwania współczesnego świata.
Źródło: Interprint