logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Inwestycje reklamowe w wideo wzrosły w pierwszym półroczu 2024

   08.08.2024, przeczytano 649 razy
ilustracja

Rynek reklamy wideo, obejmujący telewizję i wideo online, wzrósł w pierwszym półroczu 2024 r. o 11,2% a jego wartość wyniosła 3,27 miliarda zł, wynika z analizy Publicis Groupe.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/inwestycje-reklamowe-w-wideo-wzrosly-w-pierwszym-polroczu-2024,405281,artykul.html

  • Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej miały istotny wpływ na dynamikę inwestycji w reklamę wideo
  • W I połowie br. wydatki reklamowe w TV wzrosły o 7,2% - na ten wynik szczególny wpływ miało znaczne zainteresowanie sponsoringiem w drugim kwartale
  • Wideo na platformach społecznościowych oraz krótkie formy wideo w portalach internetowych cieszyły się wyjątkową popularnością podczas Euro 2024 zarówno wśród reklamodawców jak i użytkowników
  • W pierwszym półroczu 2024 Youtube wyprzedził pod względem udziału w czasie oglądalności każdy z kanałów tradycyjnej TV

Wśród segmentów wideo największy udział w przychodach ma niezmiennie telewizja linearna (72,7%). Inwestycje reklamowe w to medium wzrosły w pierwszym półroczu 2024 r. o 7,2% rok do roku, przy czym inwestycje w spoty reklamowe zwiększyły się o 6,8%, co oznacza, że wpływy ze sponsoringu i lokowania produktu istotnie przełożyły się na całościową dynamikę rynku telewizyjnego w tym okresie. Liczba ratingów spotowych w grupie wiekowej 16 - 59 lat wzrosła o 4,9% rok do roku w całym półroczu, przy czym najszybciej ratingi rosły w kwietniu oraz w czerwcu, kiedy rozgrywane były Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. To właśnie ta impreza przełożyła się na bardzo dobry wynik pierwszego półrocza w telewizji, a w szczególności drugiego kwartału – w samym tylko czerwcu dynamika wzrostu przychodów ze spotów reklamowych bliska była 10%.

Drugim segmentem wideo pod względem udziału w przychodach (25,9%) jest pozostałe wideo in stream obejmujące dwie składowe: wideo na platformach społecznościowych YouTube, Meta, Tiktok oraz krótkie formy wideo na portalach internetowych. Szacunki Publicis Groupe dotyczące przychodów z tej formy wideo odzwierciedlają dominację serwisu Youtube w oglądalności. Cały segment wideo na portalach społecznościowych (Facebook, Youtube, TikTok) urósł w pierwszym półroczu o 27,3%. Z kolei dynamika przychodów z krótkich form wideo na serwisach internetowych wyniosła 18,6%, drugi kwartał był zdecydowanie lepszy od pierwszego, do czego przyczyniły się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Z analiz Publicis Groupe wynika, że kibice poszukiwali krótkich materiałów po meczach, chętnie oglądali powtórki goli, a także po meczach włączali ulubionych komentatorów, żeby obejrzeć jeszcze podsumowanie meczu - wśród najchętniej poszukiwanych źródeł był Kanał Zero, ale także sport.pl czy meczyki.pl, a zatem nie tylko serwis sportowy TVP był beneficjentem tego wydarzenia. (Źródło: Analiza własna zainteresowania internautów na podstawie badania SentiOne).

W segmencie obejmującym długie formy wideo, przychody broadcasters’ VOD były zbliżone do ubiegłorocznych, a duży wzrost odnotowany został w AVOD, czyli darmowych serwisach wspartych reklamą. W tej części rynku wideo (długie formy wideo) najwięcej działo się w pierwszym kwartale, jednak działania TVN ukierunkowane na rozwój FAST-ów wskazują na możliwe dalsze wzrosty w kolejnych miesiącach.

ilustracjastrzałka

Z analizy Nielsen Digital wynika, że w pierwszym półroczu 2024 roku czas przeznaczony na oglądanie wideo przez wszystkich widzów w wieku 16-59 lat wyniósł blisko 3 godziny i 53 minuty, to jest więcej o 5 minut w stosunku do okresu styczeń - czerwiec 2023 r. (czyli o 2% dłużej). Widzowie oglądali streaming (na wszystkich badanych ekranach: tv, smartfon, tablet, PC) przez 1 godzinę i 4 minuty – o 7 minut dłużej niż przed rokiem, zaś telewizję linearną na telewizorze przez 3 godziny 9 minut (dłużej o 1 minutę 25 sekund). Badanie Nielsen Digital pokazuje, że kanałem wideo wyprzedzającym tradycyjne kanały telewizyjne pod względem udziałów w oglądalności był w pierwszym półroczu Youtube – 8,0% (więcej o 0,4 p.p. wobec zeszłego roku), jest to więcej niż w przypadku TVN z udziałem 6,1% i Polsatu z udziałem 5,6%. (Nielsen Digital, All16 - 59, badanie Nielsen Digital nie uwzględnia oglądalności poza domem).

Według Iwony Jaśkiewicz-Kundery, Chief Investment Officer Publicis Groupe Polska, prognozy inwestycji reklamowych w wideo na 2024 są optymistyczne:

Nie zawiodły nas Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, impreza atrakcyjna zarówno dla reklamodawców jak i widzów, którzy mogli wybierać w jaki sposób chcą oglądać transmisje meczów. Do wyboru były nie tylko tradycyjna telewizja, ale także wideo online, gdzie na kibiców czekały ujęcia z wielu kamer i różni komentatorzy. Teraz odbywają się Igrzyska Olimpijskie w Paryżu, podczas których polscy widzowie mają wiele powodów do śledzenia transmisji. Z punktu widzenia reklamowego, tegoroczne lato jest więc wyjątkowo atrakcyjne, a już niedługo wystartują jesienne ramówki stacji. Prognozy makroekonomiczne są pozytywne, polska gospodarka rośnie przede wszystkim dzięki popytowi konsumpcyjnemu. Zakładamy więc pozytywny scenariusz dla reklamy wideo i możliwy wzrost 9,8% w skali całego roku.

O kategoryzacji rynku wideo w raportach Publicis Groupe:

Publicis Groupe wprowadziło łączne podejście do monitoringu rynku video wraz z pierwszą edycją Raportu o Rynku reklamy w 2024 r. Wprowadzone w pierwszym kwartale pojęcie 'wideo', obejmuje zarówno telewizję, jak i wideo online. Dotychczasowe sklasyfikowanie wideo online do kategorii Internet stało się nieaktualne w dobie smart TV i CTV, gdzie granice pomiędzy tradycyjną telewizją a konsumowaniem treści wideo online zacierają się.

ilustracjastrzałka

Źródło: Publicis Groupe

publicisgroupe.com

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Ibis z globalną kampanią wizerunkową Go Get It
Ibis, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek hotelowych na świecie segmentu ekonomicznego rozpoczęła nową globalną kampanię pod hasłem „Go get it” („Idź po swoje”), która ukazuje hotele z rodziny ibis jako miejsca pomagające podróżnikom z całego świata realizować swoje aspiracje i...
Leo Burnett łączy Alfę Romeo i Roberta Makłowicza
W związku z wprowadzeniem na rynek nowej Alfy Romeo Junior, pierwszego modelu marki produkowanego w Polsce, agencja Leo Burnett Warszawa zaprosiła do współpracy Roberta Makłowicza – znanego dziennikarza, twórcę kultowych programów, krytyka kulinarnego, pasjonata podróży i motoryzacji oraz fana marki Alfa Romeo. Współpraca ta jest częścią...
Praca kierowców ciężarówek w kampanii C. H. Robinson
Firma C. H. Robinson stworzyła kampanię wizerunkową promującą Truck Driver Appreciation Week. Akcja ma na celu zwrócenie uwagi na rolę kierowców ciężarówek w łańcuchu dostaw. W jej ramach uruchomione zostały działania w mediach społecznościowych, a także przygotowany materiał wideo pokazujący dzień z życia kierowcy. Przy drogach w krajach biorących udział w kampanii...
Zasąsiadujmy się: kampania Ogilvy dla Milka
Milka i Ogilvy Polska przygotowały nową platformę komunikacji pod hasłem „Zasąsiadujmy się”. Po raz pierwszy marka w Polsce podejmuje lokalną inicjatywę opartą w całości na doświadczeniach z polskiego rynku. Kampania „Zasąsiadujmy się” ruszyła 02.09 br. i rozpoczęła się działaniami digitalowymi i TVC, a jej sercem jest niestandardowa, masowa aktywacja...
Wavemaker wspiera debiut nowych zapachów YSL i Prada
Yves Saint Laurent i Prada - dwie marki o ugruntowanej pozycji w świecie luksusu - wspierają kampanią nowe odsłony swoich flagowych zapachów. Są to: YSL MYSLF, z odsłoną Le Parfum oraz Prada Paradoxe, z wariantem o nazwie Virtual Flower. Celem działań jest budowanie świadomości nowych produktów i wsparcie ich sprzedaży, jak również wzmacnianie wizerunku i...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764