logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

IREX: Tendencyjny przekaz i autocenzura zmorą mediów w Europie Wschodniej

   29.04.2016, przeczytano 895 razy

Na zapytanie, jak media służą ich potrzebom, dla Gruzinów, Mołdawian i Ukraińców znaczącym problemem okazał się zbyt niski poziom, upolitycznienie i dążenie do sensacji. Indeks trwałości mediów 2016 (MSI) IREX dla Europy i Eurazji opiera się na najnowszych spostrzeżeniach konsumentów wraz z opiniami profesjonalistów z mediów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/irex%3A-tendencyjny-przekaz-i-autocenzura-zmora-mediow-w-europie-wschodniej,28390,artykul.html

Uczestnik gruzińskiej ankiety wypowiedział się następująco: "Przekaz tendencyjny to nieprzyjemna prawda naszego systemu mediów". Dodał, że powszechnie wiadomo, iż "wszystkie źródła medialne reprezentują interesy poszczególnych partii politycznych, ugrupowań lub samego rządu". Odnosząc się do jakości przekazu medialnego recenzent z Ukrainy powiedział: "Niestety nasza polityka państwowa, media, a nawet organizacje pozarządowe nie analizują rzeczywistych przyczyn. Społeczeństwo zajmuje się skutkami, nie analizując powodów".

IREX ocenia "zdrowie" branży medialnej w poszczególnych krajach z zastosowaniem pięciu kryteriów, uwzględniając środowisko prawne, jakość dziennikarstwa oraz praktyki zarządzania mediami. Pracownicy mediów z każdego kraju oceniają punktowo poszczególne kryteria, dodając opinie o jakości. Poszerzona metodyka na 2016 r., wstępnie zastosowana w Gruzji, Mołdawii i na Ukrainie poszerzyła zakres oceny w formie odrębnego zestawu pytań zadanych konsumentom mediów ukierunkowanych na ocenę tego, w jakim stopniu media służą ich potrzebom informacyjnym. Odpowiedzi wykazały istotną różnicę pomiędzy opiniami pracowników mediów a opiniami społeczeństwa obywatelskiego na temat mediów.

Podczas gdy wiele rządów nadal stosuje przeszkody wobec niezależnego dziennikarstwa, dziennikarze w krajach europejskich i eurazjatyckich w obliczu obniżających się dochodów z reklamy i sponsoringu, stosują autocenzurę w odniesieniu do krytycznych wypowiedzi na temat firm. Jeden z uczestników ankiety przeprowadzanej w Macedonii podkreślił: "Obecnie stało się trudniejszym opublikowanie czegokolwiek przeciwko firmie Telekom lub dostawcy prądu niż przeciwko rządowi". Uczestnicy z Albanii poinformowali, że międzynarodowy operator telefonii komórkowej nie zamieszcza swojej reklamy w gazecie Shquip ze względu na krytykę swoich usług.

Wśród krajów dających oznaki poprawy w środowisku medialnych wymieniono Ukrainę, Armenię i Kosowo. Wśród krajów, w których środowisko medialne uległo pogorszeniu, wymieniono Azerbejdżan, Białoruś i Kazachstan.

Amerykańska Agencja Rozwoju Międzynarodowego finansuje MSI w 21 krajach. MSI jest zaufanym przeglądem "zdrowia" mediów zagranicznych, dostarcza darczyńcom, obrońcom mediów, miejscowym pracownikom oraz naukowcom szczegółowe dane za okres 15 lat.

Źródło: IREX

www.irex.org

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

DoubleVerify, platforma software’owa zajmująca się pomiarami i analizami danych dotyczących mediów digital, ogłosiła wprowadzenie 16 nowych kategorii z obszaru Brand Safety i Suitability dla reklamodawców na TikToku, aby wspierać nowe filtry zasobów reklamowych tej platformy: Vertical Sensitivity oraz Category Exclusion, które zostaną uruchomione...
TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764