logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak analityka pozwala przewidzieć zachowania klientów?

  PR 27.07.2021, przeczytano 917 razy
ilustracja

Rozwój analityki i wykorzystania danych to najczęściej wskazywany priorytet marketingowy wg badania Forrester „The Future of Analytics”. 6 na 10 osób wymienia go wśród pięciu najważniejszych celów na najbliższe 12 miesięcy. Równocześnie mniej niż połowa e-sprzedawców korzysta z narzędzi, które dają im pełny wgląd w dane pochodzące z różnych platform. Oczekiwania klientów kupujących online systematycznie rosną. Zaawansowana analityka pozwala poprawić ich doświadczenia zakupowe, a nawet przewidywać zachowania i decyzje podejmowane w e-sklepie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-analityka-pozwala-przewidziec-zachowania-klientow,392422,artykul.html

Data driven e-commerce

Analiza danych pozwala sprzedawcom uzyskać szczegółowy obraz zachowań konsumentów. Pomaga to dostosowywać działania marketingowe i personalizować ofertę. Wskaźniki efektywności marketingowej (ruch na stronie/unikalni odwiedzający, czas trwania wizyty, współczynnik odrzuceń) pozwalają sprawdzić, na ile sklep jest widoczny w sieci. Do pomiaru wyżej wymienionych znaczników wykorzystywane są specjalne narzędzia, np. Google Analytics. Wskaźniki efektywności sprzedaży (współczynnik konwersji, średni koszyk, wskaźnik porzucania, zwrot z inwestycji) umożliwiają pomiar wydajności modelu biznesowego. Systematycznie wzrasta również popularność wskaźników pozwalających analizować ścieżkę zakupową.

− Biorąc pod uwagę poziom konkurencji na rynku e-commerce, coraz ważniejsza staje się lojalność klientów. Aby ją zyskać, sprzedawcy muszą poznać i zrozumieć zachowania konsumentów. Analiza częstotliwości zakupów, czasu między nimi, konwersji wiadomości e-mail czy zadowolenia klienta to wskaźniki coraz częściej używane przez świadomych sprzedawców – podkreśla Matthieu Bondu, Country Manager na Polskę w PrestaShop. – W pandemii zakupy online dla wielu osób stały się koniecznością. Dzisiaj e-sklepy, aby się rozwijać, muszą zapewniać doświadczenie zakupowe, które jest przyjemne i zachęca do powrotu.

Dane wraz z mechanizmami sztucznej inteligencji pozwalają przewidywać zachowania klientów. To właśnie analiza predykcyjna umożliwiła sukces firmom takim jak np. Netflix. Dzięki opracowanemu na podstawie danych systemowi rekomendacji firma od lat notuje wysoki wskaźnik utrzymania klientów.

Czy polscy e-sprzedawcy rozumieją potrzeby klientów?

Według raportu „Co (u)gryzie e-commerce?” aż 78% polskich klientów e-sklepów jest skłonna podzielić się swoimi danymi, aby uzyskać spersonalizowane oferty. Równocześnie 8 na 10 konsumentów nie jest do końca usatysfakcjonowanych zakupami w internecie. Zrozumienie, z czego wynikają negatywne opinie dotyczące konkretnego sklepu, wymaga zastosowania analityki i uwzględnienia różnych wskaźników efektywności.

− W Polsce wciąż wielu właścicieli sklepów online zwraca uwagę wyłącznie na ruch na stronie. Tymczasem kluczowym wskaźnikiem jest konwersja, która pokazuje, ile osób odwiedzających sklep internetowy dokonało zakupu. Jeżeli ten współczynnik jest niski, należy sprawdzić, na którym etapie procesu klient porzucił koszyk. Wśród polskich sprzedawców świadomość wagi, jaką w branży e-commerce ma analityka, wciąż jest niższa niż na Zachodzie. Widzimy jednak, że zainteresowanie modułami analitycznymi systematycznie wzrasta – dodaje Bondu.

Integracja danych z różnych platform

Same dane liczbowe nie są wystarczające, aby poprawiać doświadczenia klientów i wyniki sklepu. Potrzebna jest ich odpowiednia interpretacja, przy której ważny jest sposób zbierania i prezentacji danych. Dzięki coraz bardziej przystępnym narzędziom zaawansowana analityka staje się dostępna również dla osób niemających wcześniejszego doświadczenia w tej materii. Przykładem takiego rozwiązania jest PrestaShop Metrics w ramach platformy PrestaShop, na której działa w Polsce ponad 25 000 e-sklepów. Skupia w jednym miejscu kilka źródeł informacji potrzebnych do zarządzania e-sklepem. Dotyczą one m.in. danych sprzedażowych, ruchu czy ścieżki, jaką klient się porusza po sklepie.

− Pozyskiwanie i korzystanie z danych nie musi być uwarunkowane dużymi nakładami czy zaawansowaną wiedzą. Pomocne narzędzia są na wyciągnięcie ręki – wskazuje Bondu.

Od czerwca dostępna jest również rozszerzona wersja modułu – PrestaShop Metrics Advanced, która zapewnia dostęp do danych z 14 miesięcy wstecz i oferuje synchronizację danych w czasie rzeczywistym.

Źródło: PrestaShop

www.prestashop.com

Dodatkowe informacje:

Źródła:
Raport „The Future of Analytics” Forrester Consulting
„Co (u)gryzie e-commerce? Raport w formie poradnika o wyzwaniach e-commerce 2021”

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764