logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak bezpiecznie oznakować chemikalia?

  PR 21.04.2010, przeczytano 5548 razy
ilustracjastrzałka

Od 1 grudnia 2010 r. produkty chemiczne wprowadzane na rynek UE muszą być oznakowane zgodnie z Globalnym Zharmonizowanym Systemem Klasyfikacji I Oznakowania Chemikaliów - GHS. 11-12 marca w Warszawie odbyła się konferencja przybliżająca producentom substancji i mieszanin chemicznych zakres zmian prawnych i ich praktyczny wymiar.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-bezpiecznie-oznakowac-chemikalia,10555,artykul.html

Nowy system GHS jest bardziej skomplikowany niż dotychczas stosowane w Europie oznakowanie, co utrudni nieco proces tworzenia kart charakterystyki i etykiet na produktach chemicznych mogących zagrażać bezpieczeństwu człowieka lub środowiska - zaletą jest jednak unifikacja wszystkich wcześniejszych rozwiązań.

Na warszawskiej konferencji GHS Krystyna Dziewanowska, ze spółki Orion Znakowanie Towarów, dzieliła się swoją wiedzą na temat praktycznych rozwiązań pozwalających efektywnie wprowadzić w życie nowy system oznakowań. – GHS zmienia zupełnie klasyfikację substancji niebezpiecznych, co powoduje że producenci muszą ponownie przeprowadzić badania laboratoryjne i opracować karty charakterystyk wszystkich sprzedawanych produktów wg nowych wytycznych. Zgodnie z ustaleniami UE już od 1 grudnia br. obowiązkowymi elementami będą nowe znaki ostrzegawcze i piktogramy w kształcie kwadratu postawionego na jednym z rogów. Symbole te, oznaczające substancje niebezpieczne, widoczne będą w czerwonej obwódce na białym tle. Tak ja wcześniej etykieta musi zawierać kompletne dane producenta oraz nazwę i skład produktu. Całość zmian można poznać korzystając z plików umieszczonych na serwisie Ministerstwa Gospodarki .

Oprócz właściwego oznakowania substancji chemicznych bardzo ważnym jest również by etykiety, na których umieszczone jest oznakowanie nie uległy zniszczeniu podczas eksploatacji produktu i długo spełniały funkcje informacyjne i ostrzegawcze. Wiele rozwiązań technologicznych musi być dostosowanych do konkretnych produktów i opakowań. - Do znakowania przemysłowych pojemników na chemikalia dobrze jest stosować etykiety foliowe: poliestrowe lub poliwęglanowe - radzi Dziewanowska. - Są one odporne nie tylko na warunki atmosferyczne i wiele substancji chemicznych, ale również na warunki w jakich transportowane i przechowywane są produkty. Firmom wykonującym badania laboratoryjne polecamy etykiety na podkładach z klejami o niskiej migracji, odpornych na pasteryzację lub sterylizację. Przedsiębiorstwa produkujące na potrzeby indywidualnych gospodarstw domowych poszukują przede wszystkim surowców i klejów odpornych na wilgoć. Popularnym zabezpieczeniem jest też laminat. - Niektóre produkty muszą być również oznaczone w sposób czytelny dla niewidomych - dodaje Dziewanowska. - Wtedy proponujemy nadruk wypukły, podstawowymi symbolami są ostrzegawcze trójkąty.

Z prawnego punktu bezpieczna etykieta to taka, która opracowana została zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi. Stąd konieczność adaptacji istniejących oznaczeń do norm wynikających z GHS. Patrząc praktycznie bezpieczne oznakowanie produktu oznacza również zastosowanie odpowiednio trwałej i czytelnej etykiety, tak by najważniejsze informacje nie ulegały zniszczeniu i zawsze dotarły do używającego niebezpiecznych produktów konsumenta.

Źródło: Charakter Consulting


avatar użytkownika
+

Tekst opublikował użytkownik: charakter

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764