logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak Cię widzą... Jak ekspozycja i styl sklepu napędzają sprzedaż

  PR 18.07.2022, przeczytano 507 razy
ilustracja
Fot. Unsplash/ Jason Briscoe/ CC

Doświadczenia klienta i jakość tzw. ścieżek zakupowych mają ogromne znaczenie nie tylko w przypadku handlu online. Jego tradycyjne oblicze absolutnie nie jest tutaj wyjątkiem. Zwłaszcza w kontekście właściwej ekspozycji dóbr i produktów i dbałości o styl i kompozycję całej przestrzeni sklepowej. Jak informuje analiza firmy 4imprint, jedynie 1/3 zakupów w fizycznych punktach handlowych jest uprzednio zaplanowanych[1] – reszty konsumenci dokonują „ad hoc”.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-cie-widza...-jak-ekspozycja-i-styl-sklepu-napedzaja-sprzedaz,396633,artykul.html

Co więcej, właściwa ekspozycja poszczególnych produktów czy stworzenie spójnego i atrakcyjnego designu całego sklepu mają przełożenie na osiągane wyniki sprzedaży. Gdyby poprawić spójność ekspozycji wszystkich fizycznych placówek handlowych na całym świecie o zaledwie jeden punkt procentowy wartość rocznych przychodów globalnej branży handlu detalicznego wzrosłaby nawet o
3 miliardy dolarów[2].

Punkty za styl

Dostępne w bazie ResearchGate[3], oparte na własnym badaniu, opracowanie trzech niemieckich wykładowców akademickich „The sales effect of in-store product displays: The special case of total product relocation” udowadnia, że relokacja towarów bazująca na analizie ścieżek zakupowych klientów oraz bardziej atrakcyjna i przystępniejsza ekspozycja produktów w sklepie są w stanie zwiększyć sprzedaż od 80% do nawet 478%.

– W tym przypadku skupiono się akurat na drogeriach, jednak jest to wiedza, z której śmiało korzystać mogą sprzedawcy z wielu innych branż. Nasze obserwacje i doświadczenie ze współpracy z sieciami handlowymi również potwierdzają te wnioski. Co więcej, poza właściwym projektem przestrzeni sklepowej, przygotowaniem planogramu czy odpowiednim wyeksponowaniem produktów kluczowe jest także utrzymanie spójności designu. Także, jeśli mowa o systemach i urządzeniach stosowanych w tradycyjnych sklepach, w tym tych antykradzieżowych. W butiku marki premium, w luksusowej drogerii czy salonie jubilerskim postawienie typowych anten EAS nie spełniłoby swojej funkcji, stąd sieci handlowe tego typu poszukują eleganckich i odpowiadających stylowi ich sklepów urządzeń dbających o bezpieczeństwo towarów – tłumaczy Ewa Pytkowska, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

Zabrać klienta „w podróż”

Przy samym projektowaniu przestrzeni sklepowej warto uwzględnić wszystkie jego elementy, począwszy od atrakcyjnych witryn, przez samo wejście do sklepu czy showroomu i zadbanie o zrobienie jak najlepszego pierwszego wrażenia na kliencie. Gdy to się uda, kolejnym kluczowym elementem kreacji odpowiedniego designu jest zadbanie o zatrzymanie klienta na dłużej wewnątrz sklepu, poprzez nietypową i przyciągającą wzrok ekspozycję i lokację produktów czy spójność wszystkich elementów wyposażenia sklepu – łącznie z nowoczesnymi urządzeniami do identyfikacji, śledzenia oraz zabezpieczenia produktów.

Duże, rozpoznawalne marki cechują się posiadaniem stałego i dopracowanego pod każdym względem layoutu ich fizycznych sklepów, salonów czy butików. Maria Savina, właścicielka biura projektowego Blue Owl Design, w rozmowie z magazynem Enterpreneur zauważa, że niemal każdy jest w stanie natychmiast wyobrazić sobie design placówki handlowej takich marek jak Apple, IKEA czy Gucci. To dobra wskazówka dla sieci, które wciąż pracują nad swoją tożsamością stylową. A ta, po opracowaniu w każdym szczególe, realnie przekłada się na korzyści. Rozmówczyni Enterpreneur’a przyznała, że pośród portfolio klientów jej studia, dla których przygotowywała projekty przestrzeni handlowej, nie brakuje takich, którzy w dość krótkim czasie zaczęli notować wyniki sprzedaży większe o połowę dzięki re-designowi swoich sklepów[4].

 – Przy rozpoczynaniu projektów re-aranżacji przestrzeni handlowej warto już na wstępnym etapie, a więc przy projekcie koncepcyjnym, pomyśleć o spójności przy dobieraniu wszystkich elementów wyposażenia. Współpracując z wieloma dużymi sieciami handlowymi wiemy, jak istotne jest połączenie designu, ergonomii, marketingu i nowych rozwiązań technologicznych. Także tych zabezpieczających często bardzo wartościowe produkty przed kradzieżą, które nie muszą być wyłącznie czysto-funkcjonalnymi i mało atrakcyjnymi „bramkami” a mogą schludnie wkomponować się ogólny design sklepu i nierzadko pochwalić się prestiżowymi nagrodami za własną kompozycję i styl – dodaje Izabela Kutyła, Creative Director z biura architektonicznego Schwitzke Górski.

Placówki wciąż fundamentem sprzedaży

Zadbanie o możliwie najlepszą aranżację i styl tradycyjnych sklepów, salonów czy butików z pewnością nie straci na znaczeniu ze względu na zmieniające się preferencje konsumentów. Mimo iż sprzedaż w kanałach cyfrowych z roku na rok bije rekordy, klasyczna forma dokonywania zakupów bez wątpienia nie odejdzie w cień. Jak donosi najnowsza edycja raportu firmy Raydiant – State of Consumer Behavior 2022, nadal ponad 44% konsumentów preferuje zakupy w fizycznych sklepach, zaś handel online jest pierwszym wyborem dla pozostałych 56%[5]. Można zatem pokusić się o stwierdzenie, iż „siły” te rozkładają się niemal równomiernie, przy czym tradycyjna forma zapewne będzie jeszcze zyskiwać po jej przywróceniu w erze post-pandemicznej. Jako kluczowe czynniki determinujące decyzję o wyborze odwiedzin klasycznej placówki handlowej respondenci badania wskazali doświadczenia związane z obcowaniem z fizycznym produktem, możliwość zobaczenia go na żywo, dotknięcia czy przymierzenia, brak konieczności oczekiwania na przesyłkę czy fakt, że w tradycyjnych sklepach nierzadko natknąć można się na towary niedostępne online.

Źródło: Schwitzke Górski, Checkpoint Systems

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Na co e-sklepy powinny zwracać uwagę, by zyskać klienta
Polska gospodarka po pandemii koronawirusa zdecydowanie odżyła, dzięki czemu możemy swobodnie wybierać między różnymi formami robienia zakupów. Miało to także wpływ na sam przebieg sposobu w jaki ich dokonujemy. Dziś możemy robić je tak, jak jest nam w danym momencie najwygodniej – stacjonarnie lub cyfrowo. Według raportu „Omni-commerce. Kupuję...
Od 100 tys. do 1,8 mln - jak Intenson rozwinął swój sklep internetowy
Intenson SA (wcześniej: Intenson Europe), jeden z liderów polskiej branży superfoods, zwiększa przychody z kanału online. W I kw. 2022 wyniosły one już 1,8 mln zł1, w porównaniu z 888 tys. rok wcześniej i 109 tys. zł w 2020, w tym samym okresie. Michał Lasocki, prezes spółki, opowiada o szczegółach.
Find Your way! Blank Studio o wayfindingu
Czy zastanawiałeś/aś się kiedyś, dlaczego w jednych budynkach czujesz się lepiej niż w innych? Dlaczego jedna przestrzeń pozwala Ci robić zakupy z dużo większą przyjemnością, a pobyt w innej niemal zawsze wiąże się ze stresem? Być może znasz też sytuację, gdy bardzo się spieszysz, a na terenie wielkopowierzchniowego parkingu nie potrafisz...
Nie jest łatwo być szefem w 2022. Pracodawcy znajdują się między młotem a kowadłem. Wysoka inflacja przy niskim bezrobociu podnosi oczekiwania finansowe pracowników. Powszechne zmęczenie pandemią i stres związany z niepewną sytuacją geopolityczną przekładają się na obniżoną motywację. Tymczasem zaangażowanie i kreatywność pracowników to klucz do sukcesu...
Doram design przechodzi rebranding z Rio Creativo
Doram design to polska manufaktura, w której powstają wysokiej jakości, ręcznie wykończone meble ogrodowe. Od 2002 roku oferuje swoim klientom luksusowy wypoczynek, kładąc nacisk na indywidualne wymagania każdego z nich. Meble Doram design można znaleźć zarówno w luksusowych hotelach, jak i w prywatnych ogrodach. Ważną grupą odbiorców są także architekci...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764