logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak druk internetowy zmienił biznes

  PR 27.03.2019, przeczytano 343 razy
ilustracja

Branża poligraficzna dynamicznie się rozwija, także za sprawą technologii cyfrowych. Te w ostatnich latach zmieniały biznes muzyczny, hotelowy, gastronomiczny i transportowy. Teraz na naszych oczach zmieniają sposób, w jaki przedsiębiorcy drukują swoje wizytówki, ulotki czy katalogi.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-druk-internetowy-zmienil-biznes,381834,artykul.html

Kilka lat temu jeden z przedsiębiorców z branży internetowej próbował przekonać właścicieli restauracji i pizzerii, by rozszerzyli ofertę o zamawianie ich produktów przez internet oraz dowóz do klienta. Zderzył się ze ścianą, bo rozmówcy byli zadowoleni ze sprzedaży w tradycyjnych kanałach, a zamawianie jedzenia online postrzegali jako koszt, nie źródło zysków.

Dzisiaj, z perspektywy czasu wiadomo, kto miał rację. Wiadomo też jednak, że takie zmiany następują stopniowo. Internet zmienia jedną branżę, obserwują to przedsiębiorcy z innej i po jakimś czasie najodważniejsi z nich zaczynają rewolucję u siebie. W efekcie niejako tworzą nową branżę. Tak było z muzyką, hotelami, później z taksówkami i restauracjami. Od jakiegoś czasu internet zmienia kolejną branżę – poligraficzną. Efektem tej zmiany jest drukarnia online.

Drukarnia internetowa – na czym polega ta nowość?

Już na pierwszy rzut oka można ocenić, że polski druk jest potęgą. W 2017 r. wartość sprzedaży na tym rynku wyniosła 15,4 mld zł, co oznacza wzrost o 5,9% w porównaniu z rokiem 2016 (dane GUS). Tyle że te dane nie mówią wszystkiego.

Rynek jest rozdrobniony, liczy ponad dziewięć tysięcy firm, z czego ponad 90% ma rozmiar mikro. Tylko pojedyncze, największe firmy poligraficzne używają internetu do zautomatyzowania i przyspieszenia obsługi klienta.

A właśnie tak działa druk internetowy – nowa kategoria produktowa. Oferująca ją drukarnia internetowa Chroma zapewnia tysiące konfiguracji i możliwych parametrów wydruku. Jak to działa? Jeśli ktoś zdecydowany jest np. na druk ulotek, drukarnia przez 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu przyjmuje na swojej platformie zlecenia na druk, każdorazowo obliczając i jasno komunikując klientowi spodziewany czas dostarczenia darmowej przesyłki kurierskiej.

Udostępnia również wygodne metody płatności, z których można korzystać bez ograniczeń czasowych i geograficznych. Na stronie znajdują się także pomocne instruktaże do przygotowania plików. Oprócz nich można tam znaleźć innowacyjne narzędzie CHROMA Upload 3D, które pozwala automatycznie sprawdzać pliki.

Standardy usług e-commerce dostępne w branży druku

Żeby zrozumieć jak istotne to zmiany, warto przypomnieć sobie, jak kiedyś wyglądał rynek druku B2B. Nowoczesne drukarnie szukały wtedy klientów głównie wśród wielkich firm. Te nieco mniejsze, nowe na rynku szukały okazji, np. wtedy, gdy duże firmy dzieliły swój budżet między kilku różnych usługodawców. Inną drogą był wybór wąskiej specjalizacji, np. w druku plandek i namiotów eventowych.

Druk internetowy wypełnił tę lukę. Przyciągnął na dużą skalę zupełnie inną kategorię klientów: firmy, które od czasu do czasu potrzebowały katalogu, wizytówki, ulotki, roll-upu. Wydawały na to stosunkowo mało, najwyżej kilkaset złotych rocznie, ale oczekiwały przy tym wysokiej jakości i szybkiej obsługi. Wcześniej trafiały do mikrodrukarni, w których proces zamówienia jest wymaga osobistych wizyt, e-maili, telefonów.

W porównaniu z tym użytkownicy drukarni internetowej oszczędzają czas, pieniądze i nie są tak ograniczeni miejscem. W drukarni internetowej Chroma wybrane zlecenia złożone do godziny 12:00 zostaną wykonane i wysłane jeszcze w tym samym dniu, tak aby klient otrzymał je w kolejnym dniu roboczym. To ważne, bo obecnie konsumenci zarówno w B2B, jak i B2C nie chcą czekać. Są niecierpliwi i przyzwyczajeni do tego, że wszystko dzieje się natychmiast.

Zalety masowej personalizacji – przykład drukarni internetowej Chroma

Tym, którzy szukają konkretnych udogodnień, druk internetowy zapewnia popularne w e-commerce narzędzia: od prostego wyszukiwania po automatyczne powiadomienia. Produkty można łatwo konfigurować – tu historia gospodarcza zatoczyła koło. Jeszcze sto lat temu Henry Ford osiągnął sukces w produkcji aut dlatego, że zrezygnował z personalizacji. Czasochłonne wytwarzanie produktu na miarę przez rzemieślnika zastąpił masową produkcją dla każdego.

To podejście zaczęło się zmieniać w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, gdy rozwój technologii pozwolił połączyć zalety personalizacji z przystępnością i atrakcyjną ceną możliwą przy dużej skali. Można produkować masowo, ale w wielu różnych wariantach wybieranych przez klienta. Jednym z pierwszych przykładów była internetowa platforma Nike ID, na której użytkownik mógł zindywidualizować cechy kupowanych butów. Kolejny przykład, platforma internetowa Volvo, pozwala na pełną konfigurację samochodu.

Teraz agencje reklamowe, organizatorzy targów, małe firmy na cyfrowej platformie drukarni Chroma mogą wybierać spośród siedemdziesięciu różnych kategorii produktowych: od popularnych, jak wizytówki, kalendarze, katalogi czy plakaty, przez gadżety i koszulki, aż po bardziej specjalistyczne, jak druki wielkoformatowe, roll-upy, bannery.

Mają również możliwość personalizacji wydruków, czyli np. druku imiennych zaproszeń, biletów z numeracją, kopert adresowanych do konkretnych odbiorców. Wydruk dziesiątek różnych materiałów z tak szerokiej gamy produktów to nic innego jak kompleksowość sklepu internetowego – model, na którym opiera się drukarnia Chroma, budując swoją przewagę.

Taka liczba kategorii i produktów stwarza możliwość tysięcy konfiguracji i parametrów wydruku. Automatyzacja zamówień zapewnia z kolei dużą skalę działalności, to zaś ogranicza koszt wydrukowania jednego produktu i obniża ceny końcowe. Klienci chętnie wybierają więc zestawy, np. wizytówki, kalendarze plus teczki ofertowe.

Podsumowując, druk internetowy to model biznesowy oparty na trzech elementach. Pierwszym są inwestycje w technologie IT, które sprawiają, że bariera wejścia jest wysoka i w związku z tym takie usługi oferuje tylko kilka firm w Polsce. Z oprogramowaniem wiąże się drugi element, czyli szybkość i łatwość zamawiania online z dowolnego miejsca. Trzeci element to szerokość oferty, która obejmuje druk zarówno ulotek, plakatów czy katalogów, jak i materiałów, które nie są tradycyjnie kojarzone z drukiem – nośników wielkoformatowych czy gadżetów, jak koszulki i kubki.

Źródło: CHROMA

www.chroma.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Public Relations w małej i średniej firmie
Jak zdefiniować Public Relations, czym jest, jaką stanowi wartość, zwłaszcza dla MŚP? Nasza grupa przedsiębiorców zebrała się, aby omówić w jaki sposób w naszych branżach możemy skutecznie wykorzystać narzędzia PR. Czujemy, że jest to ważny temat i mamy wrażenie, iż dużo robimy w tym zakresie, ale nieusystematyzowane działania, brak planów...
Jak promować aplikację mobilną i utrzymać zaangażowanie użytkowników?
Według analityków eMarketer, korzystając ze smartfonów ludzie spędzają nawet 90 procent czasu używając aplikacji mobilnych zainstalowanych na smartfonach. Liczba ich pobrań w AppStore i Google Play stale rośnie i jak ustalili eksperci z firmy Statista do 2021 roku osiągnie poziom 258 miliardów. To przełoży się na znaczący wzrost przychodów firm, które tworzą aplikacje. Ten...
Co decyduje o popularności cyfrowej reklamy zewnętrznej?
Jak pokazują najnowsze badania, wydatki przeznaczone na reklamę zewnętrzną stale rosną i trend ten nadal będzie się utrzymywał. Według danych opublikowanych przez Magna i Zenith, w samych Stanach Zjednoczonych, między 2018 a 2021 przewiduje się wzrost wydatków o ponad 4 mld dolarów.
6 kroków do bezpiecznego druku w firmie
Zbiory danych to podstawowy surowiec każdego biznesu. Na ich podstawie podejmowane są strategiczne decyzje i wprowadzane innowacje, a oferta modyfikowana i ulepszana. Dlatego są one tak cenne i wymagają właściwej ochrony. Tymczasem tempo rozwoju nowoczesnych technologii biurowych powoduje, że wciąż powstają nowe luki w systemach bezpieczeństwa danych.
STGU testuje maszyny Oki Pro 9541 i Oki Pro9542
Któż by nie kochał papierów barwionych w masie? Na rynku pojawiają się wciąż kolekcje nowych odcieni i struktur. Jedno pozostaje bez zmian – dylemat, w jaki sposób je zadrukować. STGU przetestowało udostępnione przez OKI Europe możliwości maszyn OKI Pro 9541 i OKI Pro9542, sporządzając próbnik efektów...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764