Firebase dla Google Analytics jest darmowym (w podstawowym pakiecie), opartym na chmurze narzędziem, które oprócz wsparcia zaplecza programistycznego, oferuje wiele możliwości dla marketingowców. Do funkcjonalności, które oferuje Firebase dla aplikacji mobilnych z punktu widzenia marketingowego należą między innymi: tworzenie linków dynamicznych, testy A/B, predykcje, zdalna konfiguracja, AdMob oraz powiadomienia push i wiadomości kontekstowe. W niniejszym artykule skupimy się na tych dwóch ostatnich.
Komunikacja z użytkownikiem (powiadomienia push, in-app messaging)
Komunikacja z użytkownikiem jest bardzo istotna. Marketing ukierunkowany jest najbardziej skuteczny przy podejściu wielokanałowym, dlatego najlepsze kampanie mobilne często wykorzystują połączenie push notification (powiadomień push) i inn-app messaging (wiadomości w aplikacji). Różnica między tymi dwoma sposobami dostarczania treści polega na tym, że powiadomienia push dostarczają wiadomość na ekran główny użytkownika, który nie jest obecnie aktywny w aplikacji. Natomiast wiadomości w aplikacji (zresztą, jak wskazuje sama nazwa) są wysyłane, podczas gdy użytkownik jest aktywny.
Kiedy stosować powiadomienie push
Odpowiednie powiadomienia push mogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Jest to świetny sposób do zachęcania natychmiastowej interakcji z użytkownikiem. Przykładowo, można wysłać powiadomienie z określoną treścią do kogoś, kto już zainstalował Twoją aplikację, ale jeszcze nie otworzył. Albo do osoby, która już korzysta, ale jeszcze nie wykupiła płatnych funkcji w Twojej aplikacji.
Oprócz wykorzystania powiadomień push, jako taktyki marketingowej, można je także wysyłać aby poprawić wrażenia użytkownika. Przykładowo, Uber używa push-y z informacją o najniższych możliwych stawkach przejazdu albo promocjach, po tym jak użytkownik zobaczy zbyt wysokie ceny i zrezygnuje z przejazdu. Mimo, że taka wiadomość nadal pozostaje narzędziem promocyjnym w dużym stopniu poprawia wrażenia użytkowników.
Kolejnym push-em „poprawiającym wrażenie” jest push „z korzyścią”. Na przykład, użytkownik dostaje powiadomienie, że dostawca jedzenia przybędzie za 6 minut, albo że kierowca jest na miejscu z informacją o numerze rejestracyjnym samochodu.
Kiedy stosować powiadomienie w aplikacji
Powiadomienia w aplikacji są potężnym narzędziem do tworzenia bardziej ukierunkowanych sesji użytkowników. Na przykład można ich użyć w celu pokazania użytkownikowi nowego interfejsu w momencie zmian wizualnych i funkcjonalnych w samej aplikacji. Na podstawie historii wyszukiwań lub historii zakupów można tworzyć inteligentne rekomendacje w celu sprzedaży krzyżowej lub dosprzedaży produktów. Jeszcze innym przykładem jest powiadomienie o pojawiającej się nowej funkcjonalności w aplikacji lub powiadomienie o funkcji, z której użytkownik przestał korzystać.
Rysunek 2.Tworzenie wiadomości in-app w Firebase
Personalizacja ma znaczenie
Kolejnym kluczowym elementem w komunikacji z użytkownikiem jest personalizacja dostarczanych treści. Mimo, że właściciele aplikacji stają się coraz bardziej świadomi roli powiadomień push czy in-app messages nadal zapominają o bardzo ważnej rzeczy podczas takiej komunikacji – użytkownik chce czuć się wyjątkowym. Wysyłanie tej samej wiadomości do wszystkich o siódmej rano raczej nie jest dobrą praktyką. Wręcz przeciwnie, dla wyczulonych użytkowników będzie irytujące. Oznacza to, że marketing aplikacji nie może polegać na rażącym forsowaniu powiadomieniami. Powinien skupiać się na zindywidualizowanym zaangażowaniu.
Firebase umożliwia tworzenie wysoko ukierunkowanych segmentów odbiorców na podstawie atrybutów behawioralnych, demograficznych lub niestandardowych. Dzięki Firebase można dotrzeć do właściwego użytkownika/grupy/segmentu we właściwym czasie z odpowiednią treścią. W rezultacie powiadomienia są spersonalizowane, a szanse na zdobycie aktywnych i lojalnych użytkowników rosną.
Końcowe przemyślenia
Żyjemy w erze urządzeń mobilnych, w której zarówno powiadomienia push, jak i powiadomienia w aplikacji nie są już tylko narzędziem w arsenale marketingowym, ale stały się raczej absolutną koniecznością. Stanowią one jeden z kluczowych elementów w procesie angażowania odbiorców. Badania wskazują, że do 2023 roku aż 7,33 miliarda ludzi na całym świecie będzie posiadać smartfony. Oznacza to, że firmy muszą stosować metody marketingu mobilnego, aby zapewnić ciągłe połączenie z użytkownikiem. Warto jednak pamiętać, że to prawidłowo dobrana strategia marketingowa oraz znalezienie właściwej równowagi w wysyłaniu powiadomień decydują czy będą one przynosiły szkodę czy pożytek. Dzięki możliwościom, które oferuje Firebase, komunikacja z użytkownikiem staje się prostsza i szybsza, co daje właścicielom aplikacji możliwość skupienia się na strategii, a nie na aspektach technicznych.
Źródło: upmore.pl