logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak korzystać AI i nie być jak Klimek ze sztuki Domana Nowakowskiego*

  PR 09.05.2025, przeczytano 287 razy
ilustracja

Ktoś kiedyś powiedział, że copywriterzy są poetami prozy życia. Być może powiedziałem to nawet ja sam, ale dobre copy ma wiele matek i ojców – wiadomo. Dziś, w czasie, kiedy podobno wystarczy napisać dobry prompt, ta prawda nabiera szczególnego wyrazu. A przecież nie musi i nie powinna.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-korzystac-ai-i-nie-byc-jak-klimek-ze-sztuki-domana-nowakowskiego%2A,408714,artykul.html

Każda pliszka swoje prompty chwali

Internetowi twórcy z mojej bańki mówią, że dzisiaj bez AI daleko się nie zajedzie. I faktycznie, możliwości, które otwiera przed nami sztuczna inteligencja, są ograniczone wyłącznie naszą wyobraźnią. Co sprytniejsi sprzedawcy dodają też, że w czasie kilkudniowego kursu nauczą nas, jak pisać prompty, by „nasze konta bankowe były nam za nie wdzięczne”. Ale… fajnie-fajnie, tylko trudno mi w to uwierzyć.

Ogilvy dostałby mindf…a, a Bernbach przewraca się w grobie

Jak mówił Ogilvy – nagłówek to 80% sukcesu, z drugiej strony – Bernbach radzi, by nasze teksty, dajmy na to postów czy VO do rolek, zawsze konotowały emocje i były oryginalne. Tymczasem zwolennicy automatyzacji komunikacji przekonują, że ich ekosystemy AI-owe przygotowują kampanie na cały miesiąc w mniej niż godzinę. Znów – fajnie, ale czy ktokolwiek z Was zatrzymał się kiedykolwiek na filmiku, który zaczyna się od generycznego pytania w stylu „Wiesz, jak podwoić zyski swojej firmy dzięki AI?” albo hasła „Zostań ze mną do końca, pokażę Ci jak…” czy „STOP, przestań scrollować i zacznij zarabiać więcej dzięki AI…”?

A co w przypadku kampanii?

Weźmy na warsztat parę claimów „Przejdźmy na TY” czy „Chce się Ż”. Celowo pokazuję koncepty, które operują identycznym środkiem wyrazu – wykorzystaniem i reinterpretacją fragmentu nazwy marki. AI, poproszone o analizę obu tych sloganów, w pewnym momencie dochodzi do ich sedna i wskazuje, co jest big ideą. Ale nawet zrozumienie ich na podstawie setek materiałów i publikacji, to jednak Zasiedmiogórogrodzie napisania takiej linijki. I dzisiaj, a mamy maj 2025, uważam, że żaden model językowy nie jest w stanie wygenerować headline’u czy claimu na tym poziomie. A jako ciekawostkę dodam, że znam doskonale okoliczności powstania jednego z tych haseł i możecie mi wierzyć lub nie, w czasie tamtej burzy mózgów nikt nie korzystał z komputera… 

LLM kawy nie poda, ale copy podrzuci

Wiemy doskonale, że można wytrenować sobie asystentów i dopracować prompty na tyle, by móc z nich korzystać na zasadzie jabłko+c, trochę zmień, jabłko+v. A zatem – tak, pełna zgoda – dobrze wyszkolony asystent to skarb, a narzędzia AI po prostu trzeba znać i warto się z nimi przyjaźnić. Skracają drogę od pustej głowy do czegoś, co jest warte przedyskutowania w szerszym gronie, optymalizują proces na praktycznie każdym etapie i mogą naprawdę DUŻO.

Nie zapominajmy jednak, że generowane przez AI treści, choćby najbardziej dopracowane, stanowią jedynie surowy materiał. Absolutnie niezbędnym elementem procesu twórczego pozostają nasze umysły i intuicja. To my, copywriterzy, wnosimy unikalną perspektywę, kontekst kulturowy, niuanse językowe i emocjonalne rezonanse, które dla algorytmów są dzisiaj po prostu nieosiągalne. Bez naszego krytycznego spojrzenia, selekcji i ostatecznej redakcji nawet najbardziej obiecujący tekst AI może okazać się pozbawiony autentyczności i strategicznego zrozumienia.

Na koniec dnia – pamiętajcie, klienci płacą za koncepty ubrane w oryginalne słowa, ale także, że czas to pieniądz, więc im sprawniej pracujecie z AI, tym lepiej – i dla Twojej organizacji, i dla Ciebie! 

A jak się ma do tego tytułowy Klimek?

Odpowiedź znajdziecie w sztuce „Ketchup Schroedera”, do obejrzenia której gorąco zachęcam. Zdradzę jednak, że rzecz tyczy się postawy etycznej głównego bohatera – mocno wątpliwej w kontekście autorstwa. Dlatego, wysyłając cokolwiek, co zaproponował Wam ChatGPT, Claude, Gemini, Jasper, Writesonic czy jakikolwiek inny model językowy, odpowiedzcie sobie na jedno, proste pytanie – czy to Wy jesteście autorami tego copy?

Piotr Pieniak
Creative Lead w Picture Perfect, agencji należącej do HOLO Group

Źródło: Picture Perfect

Dodatkowe informacje:

* Sztukę „Ketchup Schroedera” Domana Nowakowskiego wystawiono w 1997 w Teatrze Telewizji. Opowiada o poecie-copywriterze pnącym się po szczeblach kariery w agencji reklamowej. Z łatwością znajdziecie go w sieci – polecam także ze względu na fenomenalną obsadę!

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Postrzeganie smaku płynów w różnych kolorach w zależności od kraju i płci
Najnowsze badania naukowców wskazują, że kolor napoju wpływa na postrzeganie przez nas jego smaku, nawet jeśli skład pozostaje niezmieniony. Co ciekawe, udowodniono, że w zależności od kraju pochodzenia respondentów mają oni inne skojarzenia z napojami w różnych kolorach – Polacy częściej interpretują pomarańczowe napoje jako słodkie lub kwaśne,...
Trendy w eventach korporacyjnych 2025
Wydarzenia firmowe to dziś jedno z najpotężniejszych narzędzi komunikacji. Angażują wszystkie zmysły uczestników, oferując unikalne doświadczenie interakcji z marką i zespołem. Obecnie eventy korporacyjne wykraczają daleko poza standardową imprezę z headlinerem – stają się strategicznym zasobem dla firmy, jej kultury i employer brandingu.
Opakowania AI-friendly: czytelne także dla algorytmów
Jedną z podstawowych ról opakowania, oprócz przechowywania i transportowania, jest jego atrakcyjność wizualna, dzięki której produkt wyróżnia się na półce, przyciąga uwagę klienta i skłania do zakupu. Opakowanie pełni jednak dużo więcej funkcji, a poza konsumentem powinno być czytelne także dla algorytmów. Mowa o sztucznej inteligencji, która stosowana w systemach do...
Masz wrażenie, że Twoi klienci działają irracjonalnie? Przeceniają drobne nagrody, a te odroczone w czasie, nawet znacznie większe, ich nie kuszą? A może z jakiegoś powodu nagle zwiększają częstotliwość zakupów, nawet jeśli nie proponujesz im specjalnych zniżek? To nie magia, to psychologia! Poznaj efekty psychologiczne rządzące naszymi decyzjami zakupowymi i dowiedz...
Masowa korespondencja wciąż istotna w dobie cyfryzacji
Choć cyfryzacja dynamicznie zmienia sposób komunikacji, a liczba przesyłek listowych ogółem maleje, są obszary, w których tradycyjna korespondencja pozostaje nieodzownym narzędziem komunikacji. Z danych niezależnego operatora pocztowego Speedmail wynika, że największe wolumeny nadal generują branże: bankowa, telekomunikacyjna i windykacyjna, gdzie papierowe listy...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764