logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Jak nanosić grafikę na plandece?

   18.12.2001, przeczytano 3146 razy

Proszę o podanie informacji, jakimi farbami malować grafikę na plandekach. Poszę o ewentualną informacje na temat alternatywnych sposobów wykonywania grafiki na plandekach.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-nanosic-grafike-na-plandece,695,artykul.html

ODPOWIEDŹ:
Nie wiem czy pytanie dotyczyło grafiki na autach, czy po prostu - na plandece jako podłożu, np. bannerowym. Na zwykłej plandece można stosować
- farbę sitodrukową
- samoprzylepne folie plandekowe.

Farby sitodrukowe mogą być do papieru albo do PCV - wybieramy farbę do PCV. Jak się domyślam pytanie dotyczy krótkich serii, gdy nie opłaca się normalny nadruk na sicie. Wtedy pozostaje szablon. Polecam folię szablonową, która nie topi się pod wpływem farby (najczęściej trzeba nałożyć farbę kilkakrotnie - krawędzie szablonu ze zwykłej folii topią się i podciekają), jest półprzejrzysta i pozwala się łatwo podnieść nie zostawiając kleju - bardzo ułatwia to pracę, poprawki itd.

Co do stosowania folii na bannerach z plandeki to wielu speców powie Panu, że kleją zwykłe, tanie folie bo klient nie ma pieniędzy na drogie folie bannerowe. Zwykła folia pracuje inaczej niż podłoże i nie trzyma się jego powierzchni. Po niedługim czasie, zwłaszcza przy zmianach temperatur, zmarszczy się i będzie odpadać. Z drugiej strony folie bannerowe są - oprócz wyższej ceny - trudniej dostępne i mają zazwyczaj wąską paletę kolorów.

W wypadku bannerów ma Pan jeszcze dwie alternatywy:

1. Zastosować materiał plandekowy pokryty specjalnym werniksem (np. DAX), pozwalający na użycie zwykłej folii pcv; tracimy wtedy główne zalety plandeki a więc dużą dostępność i wybór materiałów oraz najniższą cenę podłoża.

2. Zamiast plandeki można zastosować materiał laminowany z pcv. Istnieją i są w Polsce łatwo dostępne tego typu materiały (Optiban, Banana Banner), produkowane specjalnie jako podkłady bannerowe. Można na nich stosować zwykłą, najtańszą folię pcv uzyskując nawet wieloletnią trwałość grafiki. Zaletą jest ok. dwukrotnie mniejsza gramatura co ułatwia montaż i zmniejsza skutki uderzeń wiatru. Zabezpieczenie krawędzi można wykonać łatwo taśmą dwustronną (w wypadku plandeki tylko szycie lub zgrzew). Materiały laminowane ze względu na swą złożoną strukturę mogą się jednak rozwarstwiać pod wpływem łopotania, dlatego wymagany jest poprawny montaż zapewniający odpowiednie ich naprężenie.

A zatem najwięcej możliwości pojawia się przy bannerach. Moja rada jest taka: plandekę stosować do dużych serii kwalifikujących się do nadruku sitowego. Tam, gdzie przygotowalnia drukarska się nie opłaca, zysk z tańszego podkładu też będzie niewielki, a koszty folii bannerowych lub szablonowych mogą go szybko pochłonąć. Do krótkich serii, tam gdzie bannery wykonuje się rzadziej - polecam stosowanie wygodnych i przystosowanych do potrzeb pracowni reklamowej materiałów laminowanych. Grafikę wykona na nich bezpiecznie każdy, kto umie kleić folie na zwykłym podkładzie.

Nie zatrzymuję się nad możliwości wykonania nadruku ploterowego, bo jak rozumiem pytanie dotyczyło sposobów nakładania grafiki we własnym zakresie. Zwrócę tylko uwagę, że na plandece można drukować farbami solwentowymi (zbliżonymi do sitowych), a na specjalnych bannerach przystosowanych do ploterów atramentowych - również atramentem pigmentowym.

Pozdrowienia
Krzysztof Janda

Zobacz też: porady na temat nanoszenia grafiki na bannerach w naszym serwisie Banana Banner



avatar użytkownika
+

Tekst opublikował użytkownik: Krzysztof Janda

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Podnoszenie kwalifikacji w digital marketingu: jak być konkurencyjnym?
Krajobraz digtial marketingu z roku na rok dynamicznie się zmienia. Trendy, strategie czy technologia również nie pozostają w stagnacji. Dlatego m.in. stałe podnoszenie swoich umiejętności, udział w szkoleniach i konferencjach branżowych, bycie na bieżąco z najnowszymi raportami są „must have” na rynku pracy. Szczególnie w obliczu zmian zachodzących w wyniku...
Zatrudnienie freelancera na „czarno” — jakie niesie zagrożenia?
W dynamicznie rozwijającym się świecie usług kreatywnych, takich jak copywriting, marketing, tworzenie wideo czy SEO, coraz więcej firm i przedsiębiorców decyduje się na współpracę z freelancerami. Choć taka forma zatrudnienia oferuje szereg korzyści, niektórzy dają się skusić na omijanie obowiązujących przepisów, oferując współpracę na...
Aż 87% firm potwierdza, że włączenie kart podarunkowych do sprzedaży miało wyraźnie pozytywny wpływ na ich wyniki finansowe. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Sparta Loyalty. Mimo tak obiecujących efektów nadal wiele firm nie wie, jak skutecznie wprowadzić to narzędzie do swojej oferty. Cały proces wdrożenia programu kart podarunkowych można zamknąć w czterech...
Powyborcze sprzątanie i recykling materiałów reklamowych
Zarówno 2023 rok, jak i 2024 obfitują w wybory. Za nami wybory do Sejmu i Senatu, a przed nami te samorządowe. W maju natomiast do Parlamentu Europejskiego. Podczas kampanii generowane są tysiące, a może nawet miliony materiałów wyborczych, które z czasem trafiają na śmietnik. Jak je zagospodarować w inny sposób? Są na to metody.
Przegląd narzędzi i metryk w ocenie wyników kampanii marketingowych
W dzisiejszym dynamicznym środowisku marketingowym profesjonaliści branżowi muszą operować na wyjątkowo wysokim poziomie, wykorzystując zaawansowane narzędzia i metryki do skutecznej oceny wyników kampanii marketingowych. W poniższym artykule eksperckim wspólnie z założycielem agencji Sky Agency Igorem Walęckim przyjrzymy się bardziej szczegółowo narzędziom...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764