logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak o prawach autorskich rozmawiać z klientem?

   30.07.2023, przeczytano 1207 razy
ilustracja
fot. Priscilla Du Preez/Unsplash

Podczas spotkań i konsultacji z twórcami często słyszę pytanie o to, jak rozmawiać z klientem o prawach autorskich? Jak wyceniać swoją pracę twórczą? Jak negocjować, aby za dyspozycję prawami autorskimi otrzymać dodatkowe wynagrodzenie? Skuteczne komunikowanie klientowi informacji o prawach autorskich to prawdziwa sztuka, którą warto posiąść. Dlatego przygotowałam podsumowanie najważniejszych (i najbardziej praktycznych) materiałów wyjaśniających, w jaki sposób rozmawiać z klientem o prawach autorskich. Zapraszam.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-o-prawach-autorskich-rozmawiac-z-klientem,400935,artykul.html

#1 Komunikacja

Warto o nią zadbać już od pierwszych chwil kontaktu z klientem. Efektem dobrej komunikacji pomiędzy twórcą a (potencjalnym na tym etapie) klientem powinno być zebranie informacji niezbędnych do przygotowania „skrojonej na potrzeby klienta” oferty.

Więcej o komunikacji na pierwszych etapach podjemowania rozmów z klientem dowiesz się z nagrania „Jak o prawach autorskich rozmawiać z klientem?”:

#2 Oferta

Oferta to jeden z najbardziej niedocenianych elementów negocjacji umowy. Dlaczego? Dlatego, że dobrze przygotowana oferta to połowa sukcesu negocjacyjnego umowy. To w ofercie jest miejsce na to, aby dokładnie określić zakres zamówienia, wysokość wynagrodzenia oraz – co istotne dla obu stron – zakres dyspozycji prawami autorskimi.

Precyzyjna, zrozumiała dla obu stron oferta to podstawa dobrej umowy. Jeżeli Twój (przyszły) klient zaakceptuje ofertę to duża część negocjacji jest już za Tobą. Po zaakceptowanej ofercie dużo szybciej i przyjemniej przeprowadzisz negocjacje umowy, a w konsekwencji – zawrzesz dobrą umowę.

Więcej o tym, co zrobić aby zawrzeć dobrą umowę dowiesz się z artykułu pt.: Umowa a emocje czyli co jest potrzebne aby zawrzeć dobrą umowę?

#3 Wynagrodzenie za dyspozycję prawami autorskimi

Wiesz już, że to właśnie w dokumencie oferty warto przekazać klientowi informacje na temat możliwych sposobów dyspozycji prawami autorskimi (i ich wyceny). Aby jednak odpowiednio precyzyjnie przedstawić klientowi możliwe „rozwiązania” i dokonać ich właściwej wyceny konieczna jest… wiedza. Wiedza o tym, jakie sposoby dyspozycji prawami autorskimi „oferuje” prawo autorskie i co należy wziąć pod uwagę przy dokonywaniu wyceny.

Na tym etapie z pomocą przyjdą Ci następujące materiały:

#4 Mądre ustalenie zasad współpracy

Sukces współpracy na linii twórca-klient zależy nie tylko od dobrego przygotowania, ale również od udanego efektu końcowego – projektu, który sposoba się klientowi. Niestety, każdemu twórcy od czasu do czasu zdarza się wyjątkowo niezdecydowany klient, który – po zaakceptowaniu wstępnego projektu (wybranego z przedstawionych mu wcześniej, np. trzech różnych propozycji) w dniu otrzymania gotowego projektu dochodzi do wniosku, że jednak realizacja mu się nie podoba i liczy na dalsze propozycje grafika (oczywiście w ramach już zaakceptowanego wynagrodzenia). Jak zabezpieczyć się na wypadek tego typu próśb „wybrednego” klienta?

Odpowiedź znajdziesz w artykule Projektant vs. wybredny klient. Jak skutecznie chronić swoje interesy?.

#5 Negocjacje umowy otrzymanej od klienta

W rzeczywistości biznesowej może zdarzyć się, że to klient, decydując się na współpracę z wybranym twórcą, zaoferuje swoją własną umowę. Umowę, w której znajdą się postanowienia niekorzystne (lub nadmiarowe) dla twórcy. Co wtedy?

Podczas jednej z konsultacji analizowałyśmy z klientką treść umowy otrzymanej od klienta. Umowa zwierała rozbudowany paragraf dot. praw autorskich. Na mocy analizowanej umowy moja klientka miała przenieść prawa autorskie na swojego klienta w bardzo szerokim zakresie. Kiedy omawiałyśmy poszczególne postanowienia umowy i ich daleko idące konsekwencje dla mojej klientki, w pewnym momencie moja klientka przyznała, że ona ma świadomość że te postanowienia nie są dla niej korzystne, co więcej – umowy z podobnymi postanowieniami podpisywała również w przeszłości.

Na moje pytanie o to, czy ma świadomość, że zobowiązuje się w tego typu umowach do tego, czego przy najlepszych chęciach – nie jest w stanie drugiej stronie zapewnić – odpowiedziała, że tak, ma taką świadomość, jednak do tej pory godziła się na zaproponowaną przez klientów treść umów bo liczyła na to, że „wszystko będzie dobrze”. Poza tym… nie chciała „robić kłopotu”. Zatem godziła się na postanowienia dla niej zupełnie niekorzystne aby… nie sprawić dyskomfortu drugiej stronie. Efekt? Kłopot był, tylko pozostał niewypowiedziany – i to zarówno dla niej (bo godziła się na to, czego nie mogła zapewnić), jak i dla drugiej strony, która nie miała pojęcia o tym, że umowa w zawieranym kształcie zawiera postanowienia „martwe” – takie, które mogą stanowić powód do kłopotu (i to znacznie większego niż na etapie negocjacji umowy) w przyszłości.

Na szczęście konsultacja zakończyła się skutecznym rozwianiem nieprawdziwego (i krzywdzącego dla obu stron kontraktu) przekonania, że lepiej jest coś przemilczeć niż powiedzieć w czasie, kiedy jest na to pora. Ta historia to przypomnienie o tym, że pacta sunt servada czyli umów należy dotrzymywać. Aby wywiązać się z umowy musimy wiedzieć, do czego się zobowiązujemy i świadomie przyjąć na siebie tylko takie postanowienia, które jesteśmy w stanie spełnić. Jeżeli chodzi o umowy – nie opłaca się milczeć tylko po to, aby „nie robić kłopotu”.

#6 Dzieło vs. Zlecenie

Postanowienia dot. zakresu udzielonej licencji lub dot. przeniesienia autorskich praw majątkowych mogą być – i w praktyce biznesowej bardzo często są – częścią umów o dzieło, o świadczenie usług lub umów zlecenia. Przystępując do rozmów z klientem twórca powinien wiedzieć czy umowa, którą finalnie zawrze z klientem, powinna być umową o dzieło czy może umową zlecenia/umową o świadczenie usług. Dlaczego? Dlatego, że to różne rodzaje umów, które mają zupełnie odmienne konsekwencje dla twórcy.

Czym różni się umowa o dzieło od umowy zlecenia? I co to jest umowa o świadczenie usług? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w nagraniu ze spotkania #IPtalk #8: Umowy | Dzieło | Zlecenie:

#7 Koło ratunkowe

Zachęcam Cię do zapoznania się z materiałami, kóre dla Ciebie przygotowałam. Po ich lekturze poczujesz się pewniej i będziesz lepiej przygotowany do rozmowy z klientem o prawach autorskich. Trzymam za Ciebie mocno kciuki.

Pamiętaj, że w razie potrzeby zawsze możesz zwrócić się po pomoc do prawnika zapisując się na konsultacje prawne online. Świadomość tego, że w każdej chwili możesz skontaktować się z prawnikiem to koło ratunkowe, które warto zawsze mieć przy sobie. Co daje współpraca z prawnikiem? Odpowiedź znajdziesz w artykule Dlaczego warto współpracować z prawnikiem?

Magdalena Miernik

Źródło: Lookreatywni

lookreatywni.pl


avatar użytkownika
+ + + + + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: lookreatywni.pl

(Lookreatywni.pl)

lookreatywni.pl o sobie:

Lookreatywni.pl: Doradztwo prawno-biznesowe dla branży kreatywnej i dla MŚP

Jesteśmy grupą prawników, którzy świadczą pomoc prawno-biznesową dla branży kreatywnej oraz edukują i inspirują przedsiębiorców do skutecznego wdrażania i komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań. Na co dzień współpracujemy ze agencjami kreatywnymi i reklamowymi, studiami graficznymi, biurami architektonicznymi oraz firmami i przedsiębiorcami sektora kreatywnego. Prowadzimy szkolenia i wykłady, pokazujemy jak chronić i efektywnie korzystać z praw własności intelektualnej.

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Jak marki kuszą festiwalowiczów
Festiwale muzyczne przeżywają w Polsce prawdziwy rozkwit. Organizatorzy zaskakują nowatorskimi rozwiązaniami i konkurują w ściąganiu największych gwiazd. Na największych polskich festiwalach jak Pol’and’Rock, Open’er Festival czy Orange Warsaw Festival poziom organizacji jest na światowym poziomie. Ale zaplecze to nie wszystko.
Prawie połowa kupujących deklaruje, że wygląd strony jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o ich postrzeganiu wiarygodności firmy.[1] Jak zatem budować uniwersalne projekty stron, które nie zginą w morzu im podobnych? Odpowiadają eksperci marki Shoper.
Jak uniknąć pracy za darmo jako freelancer?
Z najnowszego raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że 259 tys. polskich firm nie płaci swoim kontrahentom, a ich sumaryczne przeterminowane należności wynoszą 9,89 mld zł. Problemy z płatnościami w dużym stopniu dotykają niezależnych freelancerów, którzy w priorytetach płatności wielu firm plasują się na samym końcu. Jakie możliwości zabezpieczenia...
Slodkie o wyzwaniach klimatycznych i przyszłości czekolady
Nadchodzący Dzień Czekolady (7 lipca) jest doskonałą okazją do refleksji nad podejmowaniem bardziej zrównoważonych i proekologicznych praktyk w całym łańcuchu produkcji, a także konsumpcji czekolady. Wzrasta świadomość konieczności ochrony środowiska i walki ze zmianami klimatycznymi, co skłania producentów czekoladowych słodkości, do podejmowania działań na...
Przepis na... restaurację. Jak zaprojektować wnętrze ze smakiem?
Architektura jest sztuką użytkową, ale wcale to nie oznacza, że nie ma w niej miejsca na kreatywność. Wręcz przeciwnie – to właśnie prace, w których do głosu dochodzą pomysłowość i niczym nieskrępowana wyobraźnia mogą liczyć na sukces. Sekrety swoich projektów zdradza Kacper Gronkiewicz, znany architekt, autor wielu uznanych projektów wnętrz, w tym...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764