Philips stosuje wiedzę dotyczącą zachowań konsumenckich by ułatwić odpakowywanie produktów.
Zgodnie z nowym przyrzeczeniem marki Philips - „Sense and Simplicity” - produkty firmy są zaprojektowane z myślą o konsumencie oraz przyjazne w użytkowaniu. Dlatego też Philips przeprowadził badania, których celem było zdobycie szczegółowej wiedzy dotyczącej sposobu, w jaki konsumenci obchodzą się z nowo nabytymi produktami, łącznie z ich rozpakowaniem, instalacją, ustawieniami i korzystaniem z uproszczonej instrukcji obsługi 'quick-start'.
Konsumenci kupują telewizory o coraz większych przekątnych ekranu, w związku z tym Philips zainteresował się tym, jak radzą sobie z dużymi opakowaniami tych urządzeń. W ubiegłym roku Philips zaprosił 15 konsumentów do swojego Centrum Badań nad Doświadczeniami Konsumenckimi (Consumer Experience Research Centre) w Brugii w Belgii by przekonać się jak odpakowują i instalują telewizory Philips FlatTV w środowisku domowym.
Podczas badań zatytułowanych 'Doświadczenie Odpakowania' każdy konsument miał 90 minut na odpakowanie i instalację trzech różnych telewizorów o różnym stopniu skomplikowania i wyposażonych w różne funkcje, począwszy od najprostszego, 42-calowego telewizora FlatTV, do modeli 32 i 42 -calowych z najwyższej półki.
Podczas badania konsumenci mieli za zadanie złożyć podstawkę, która sprzedawana jest w komplecie z telewizorami Philips FlatTV i osadzić na niej odbiornik. W innym doświadczeniu, konsumenci poproszeni zostali o zawieszenie telewizora FlatTV na ścianie. Ostateczny sprawdzian polegał na podłączeniu i instalacji odtwarzacza DVD do telewizora FlatTV w celu zbadania umiejętności łączenia urządzeń peryferyjnych.
W trakcie testów, badacze z firmy Philips poddawali konsumentów wnikliwej obserwacji, przyglądając się procesowi wypakowania i instalacji. Zdobyli szczegółową wiedzę na temat tego jak konsumenci o różnym poziomie umiejętności radzą sobie z całą procedurą odpakowania. Przyglądali się bacznie także temu, jak została zaprojektowana i rozłożona warstwa ochronna (styropian) wewnątrz opakowania. To zazwyczaj pierwsza interakcja do jakiej dochodzi między produktem a jego nowym właścicielem.
"To ćwiczenie było niezwykle cenne dla Philips a jego wyniki zostaną z wykorzystane przez wszystkie działy naszej firmy, na czym wydatnie skorzystają konsumenci,” - twierdzi Thomas Schade, Dyrektor Generalny Usług Marketingowych w dziale Elektroniki Konsumenckiej na Europę firmy Philips. "Kładziemy wielki nacisk na to by radość z posiadania danego produktu nie została zakłócona trudnościami w pierwszych momentach obcowania z nim. Badania 'Doświadczenie Odpakowania' były dla Philips niezwykle cenn.”
Wyniki badań 'Doświadczenie Odpakowania' przeprowadzonych przez firmę Philips dla telewizorów FlatTV widoczne będą już teraz w produktach FlatTV 2005 wprowadzanych na obecnie rynek.
Nowo zaprojektowany karton zewnętrzny ułatwi wypakowanie telewizora: konsumenci nie będą musieli podnosić go, by wyjąć odbiornik z kartonu, lecz będą mogli zrobić to podczas gdy karton leży płasko na ziemi.
W efekcie sprawdzianu z umiejętności instalacji odbiorników, Philips postarał się o większą klarowność w postaci skróconej instrukcji FlatTV 'Quick Start', która pomaga konsumentom w trakcie procesu instalowania telewizora bez konieczności zaglądania do bardzo szczegółowej Instrukcji Obsługi.
Oprócz ułatwiania procesu odpakowania produktów, firma Philips czuje się zobowiązana do wprowadzania ulepszeń związanych z wpływem jej produktów na środowisko naturalne. Od 1998 roku proces Philips' EcoDesign wdrożony został we wszystkie fazy projektowania i rozwijania produktów z działu Elektroniki Konsumenckiej.
W ramach każdej linii produktów nominuje się produkty nazywane 'Zielonymi Orłami'. Kryterium wyboru stanowi pięć kluczowych wyznaczników (Zielone Obszary Kluczowe) w zestawieniu z porównywalnymi produktami: zużycie energii, zastosowane materiały, opakowanie, transport, zawartość chemiczna i możliwość odzyskania surowców wtórnych.
Philips podjął badania naukowe by rozpoznać wpływ opakowań do swoich produktów na środowisko. W ich wyniku firma opracowała materiały, z których można odzyskać 100% surowców wtórnych, a które jednocześnie są na tyle wytrzymałe by gwarantować bezpieczny transport i ochronę ciężkich produktów elektronicznych, takich jak telewizory.
Źródło: Philips