logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Jak pandemia wpływa na marketing online?

  PR 13.03.2020, przeczytano 851 razy
ilustracja
żródło - Google Trends

Polacy na bieżąco śledzą newsy o chorobie i poszukują informacji o koronawirusie w sieci. Sklepy internetowe z żywnością przeżywają prawdziwe oblężenie, a social media zasypały posty o tym, jak myć ręce. Jak koronawirus wpłynie na sprzedaż, trendy i zachowania użytkowników?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-pandemia-wplywa-na-marketing-online,386066,artykul.html

Google o koronawirusie

Wraz z pierwszymi doniesieniami o podejrzeniach koronawirusa na początku marca w Polsce internauci zaczęli poszukiwać informacji o chorobie. To fraza z wyraźnym trendem rosnącym w wyszukiwarkach:

Koronawirus to obecnie temat numer jeden. Skala pandemii, szybkość rozprzestrzenia się oraz podejmowane środki bezpieczeństwa burzą nasz spokój i powodują, że szukamy sposobów na zabezpieczenie się przed chorobą. Trend wzrostowy w wyszukiwarkach zanotowały takie frazy jak „mydło”, „mydło antybakteryjne” i „płyn do dezynfekcji”

- Wiele marek może kusić wykorzystanie popularności fraz związanych z koronawirusem w treściach serwisu, tak aby zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Radzimy podchodzić do tego racjonalnie - użytkownicy poszukują przede wszystkim wiarygodnych informacji. Jeśli trafią na stronę, która wykorzystuje pandemię do własnej reklamy - może to wpłynąć na obniżenia zaufania dla brandu. - Patrycja Tomczak, SEO Director

Social Media i sposoby na mycie rąk

Informacje o koronawirusie zasypują feed użytkowników platform społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy nawet Instagram. Najnowsze doniesienia portali informacyjnych godzina po godzinie, a nawet minuta po minucie śledzą rozwój sytuacji epidemiologicznej. Pojawiło się także wiele fake newsów i reklam środków ochronnych, na co zareagowały platformy. Facebook, Twitter i Instagram wprowadził ścisłe regulacje, które zakazują i usuwają reklamy maseczek ochronnych czy innych produktów i usług wykorzystujących sytuację. Monitorowane i usuwane są fałszywe informacje. Wprowadzono ścisłą współpracę z Organizacjami takimi jak WHO, CDC czy UNICEF w zakresie udostępniania prawdziwych informacji.

- Media społecznościowe z racji swojego masowego zasięgu mogą sprzyjać ograniczaniu paniki związanej z pandemią albo ją potęgować. Również marki dostrzegają powagę sytuacji i jeżeli nawiązują do tematu koronawirusa – zdają sobie sprawę z wpływu jaki ta komunikacja może mieć na ich odbiorców. Wymagana jest zdecydowana ostrożność i doszacowanie tematów komunikacji, aby nie powodować dezinformacji, zaostrzenia paniki lub ewentualnego kryzysu wizerunkowego brandu. Optymalnym podejściem jest skupienie na wątkach edukacyjnych oraz szerzeniu dobrych praktyk, mających na celu zminimalizowanie zagrożenia. - Klaudia Włodarczyk, Social Media Specialist Bluerank

Social media rządzą się jednak swoimi prawami, a nawet w sytuacji koronawirusa Real Time Marketing nie śpi:

ilustracjastrzałka

- Zdarzają się przykłady błyskotliwego RTM-u, który zręcznie wykorzystuje koronawirus i związane z nim zalecenia zdrowotne, w kontekście jak najbardziej właściwym dla swojej swojej branży. - Dominika Paruszewska, Head od Content Bluerank

Korki w sklepach online

Wraz z postępującą skalą zachorowań, zamknięciem szkół, zakazem organizacji imprez i kolejnymi restrykcjami Polacy masowo ruszyli na zakupy żywności i środków higienicznych. Jak podaje Rzeczpospolita liczba zamówień na Frisco.pl wzrosła o 160% jeśli chodzi o produkty sypkie, 124% – dania gotowe, 116% – koncentraty i przeciery, 99% oleje i oliwy i 93% – sól.Dodatkowo Frisco.pl na swojej stronie informuje o wydłużonym terminie dostawy.

W innej sytuacji są sprzedawcy produktów i usług, które nie należą do kategorii pierwszej potrzeby. Z uwagi na dynamikę epidemii oraz jej nieprzewidywalność trudno na tę chwilę przewidzieć konsekwencje dla biznesu marek. Zamknięcie granic państw na pewno wpłynie na turystykę. Odwołano wszystkie imprezy masowe, ale i mniejsze wydarzenia, co odczują firmy z branży eventowej i cateringowej, także restauracje, kina czy teatry. Apele o pozostanie w domach ograniczają zakupy offline produktów luksusowych. Przewidywane spadki dotyczyć będą także usług.

Jak uniknąć kryzysu?

Mckinsey przygotował raport dotyczący oddziaływania koronawirusa na ekonomię, w którym prognozuje trzy możliwe scenariusze: szybkie wyzdrowienie, spowolnienie gospodarcze oraz najbardziej pesymistyczny – globalną pandemię i recesję.

Wskazał także na 7 działań, które mogą pomóc firmom w ograniczaniu negatywnych konsekwencji epidemii. Jako możliwą szansę autorzy widzą rozwój kanałów online. Podają przykład Chin, gdzie izolowani Chińczycy rekordowo zaczęli robić zakupy w Internecie wszystkich rodzajów produktów. Jak pisze McKinsey, firmy powinny inwestować w Internet w ramach rozwoju dystrybucji Omnichannel uwzględniając bardzo duże prawdopodobieństwo, iż klienci, którzy w ten sposób zmuszeni zostali do zakupów online mogą zacząć korzystać z nich regularnie.

- Koronawirus może istotnie wpłynąć na preferencje zakupowe klientów, którzy ograniczając potencjalne ryzyko zakażeń skierują się do Internetu. W ten sposób wyrobione przyzwyczajenia zakupowe mogą z nimi pozostać nawet po wygaśnięciu pandemii. Marki, które przewidzą ten trend i już dziś przygotują odpowiednią strategię obecności w kanałąch online mogą ograniczyć spadki sprzedaży, a nawet zyskać przewagę konkurencyjną. - Jarosław Miszczak, Head of Client Service Bluerank

W Bluerank na bieżąco śledzimy sytuację związaną w koronawirusem. Aktualizujemy strategię działań dla naszych Partnerów, dostosowując ją do sytuacji. W myśl brand safety staramy się chronić marki naszych Partnerów przed negatywnymi konsekwencjami. Jesteśmy z nimi w stałym kontakcie i staramy się być wsparciem w tej wymagającej sytuacji.

Źródło: Bluerank Sp. z o.o.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

DoubleVerify, platforma software’owa zajmująca się pomiarami i analizami danych dotyczących mediów digital, ogłosiła wprowadzenie 16 nowych kategorii z obszaru Brand Safety i Suitability dla reklamodawców na TikToku, aby wspierać nowe filtry zasobów reklamowych tej platformy: Vertical Sensitivity oraz Category Exclusion, które zostaną uruchomione...
TVN Warner Bros. Discovery z nagrodami World Media Festivals 2024
Dziewięć złotych i pięć srebrnych nagród trafiło do dziennikarzy oraz tytułów TVN Warner Bros. Discovery na World Media Festivals w Hamburgu. Wśród laureatów znalazły się między innymi reportaże dziennikarzy "Czarno na białym" i "Superwizjera" TVN.
WP Ads to self-service Wirtualnej Polski, który pozwala klientom na samodzielne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Ostatnio został wzbogacony o możliwość dodawania kampanii wideo w materiałach publikowanych w serwisach internetowych. Obecnie w WP Ads zarejestrowanych jest już 1500 klientów.
Oktogram: gra karciana kontra dezinformacja i clickbaity
Każdego dnia spada na każdego z nas ogrom informacji i chyba nikt już nie jest w stanie ustrzec się przed manipulacją, fake newsami, udostępnianiem dalej nieprawdziwych treści. Jak nie dać się nieustannie wkręcać? Okazuje się, że odpowiedzią jest odpowiednia praca z emocjami, a dobra wiadomość jest taka, że można to wytrenować w całkiem przyjemny sposób m.in. grając...
SkyShowtime i Paramount: wyłączne partnerstwo w sprzedaży reklam
SkyShowtime i Paramount Advertising International ogłosiły dziś zawarcie umowy na wyłączność, na mocy której Paramount zajmie się sprzedażą reklam w serwisie SkyShowtime na wszystkich rynkach, na których platforma jest dostępna. Dzięki temu partnerstwu SkyShowtime i Paramount zapewnią wiodącym reklamodawcom dostęp do najwyższej jakości usług reklamowych na ponad...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764