logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak przetestować antywirusa?

   26.03.2010, przeczytano 5803 razy
ilustracjastrzałka

Skuteczność oprogramowania antywirusowego zależy od mechanizmów bezpieczeństwa poszczególnych warstw oprogramowania, które zapewniają optymalną ochronę. Zaawansowana heurystyka, to znacznie więcej niż wysoki odsetek zablokowanych ataków. Niewielkie różnice w skuteczności poszczególnych modułów, są decydujące dla bezpieczeństwa internautów.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-przetestowac-antywirusa,10435,artykul.html

Polityka testowania to skomplikowany proces technologiczny, polegającyna infekowaniu systemu za pomocą „próbek” złośliwego oprogramowania,rzeczywiście występującego w sieci. Baza malware na bieżącoaktualizowana jest przez niezależne instytuty badawcze, które za pomocąróżnych narzędzi dokonują symulacji potencjalnych ataków. Metodykastosowana przez różne organizacje i instytuty badawcze różni się odsiebie w niektórych aspektach. Niemniej jednak niemal zawsze, kryteriumoceny poszczególnych etapów skupia się na odsetku skuteczniezablokowanych adresów URL oraz powiązanych z nim plików, a także naustaleniu wartości procentowej wykrytych i zneutralizowanych ataków wstosunku do wszystkich poddanych badaniu próbek wirusów. „Testydynamiczne, opierając się między innymi na systemie behawioralnym,wykorzystują w badaniu najbardziej popularne formy ataku, jak naprzykład drive – by – download, phishing czy rozsyłanie wiadomościSPAM” wyjaśnia Tomasz Zamarlik z G Data Software dostarczającejoprogramowanie antywirusowe. Pod uwagę bierze się również tak zwanetesty retrospektywne, weryfikujące zdolność ochrony przed nieznanymiatakami (zero-day attack) na niezaktualizowanym produkcie. Test pozwalasprawdzić skuteczność pakietów działających w modelu cloud computing napodstawie analizy wektorów infekcji.

Rozpoznawanie zagrożenia zanim nastąpi infekcja ma kluczowe znaczeniedla bezpieczeństwa systemu. Jeżeli szkodnikom udało się przedostać dosieci lokalnej, a antywirus zablokował skażony plik dopiero wtedy, gdyzostał on pobrany na komputer, to ryzyko związane z zainstalowaniemmalware wzrasta. „Ma to szczególne znaczenie w dobie polimorficznychzagrożeń, coraz więcej Trojanów jest w stanie obejść mechanizmy służącedo blokowania zachowań nowej generacji. Poddana badaniu próbka malware,w ‘naturalnych warunkach’ podlega rekompilacji kodu nawet cokilkanaście minut, a sam proces infekcji rozbity jest na kilka etapów,których celem jest uśpić czujność antywirusa. Dlatego w przypadkuoceniania skuteczności programu, błędne jest koncentrowanie się jedyniena współczynnikach wykrywalności ataków, pomijając przy tym systemybezpieczeństwa samego antywirusa” zauważa Łukasz Nowatkowski z G DataSoftware.

Nie mniej kontrowersji wzbudzały również badania nad skutecznościąoprogramowania, którego szkielet opierał się na wykorzystywaniu takzwanej chmury. W tym przypadku zakładając „naturalne warunki” pracyoprogramowania, bazy sygnatur są stale aktualizowane, dzięki czemu nowezagrożenia są identyfikowane niemal natychmiast. Jak wskazująorganizacje zajmujące się testowaniem oprogramowania, miesięczniepojawia się w sieci około 100 milionów nowych próbek skażonego kodu.Oznacza to, że co godzinę baza wirusów wzbogaca się o kilkaset tysięcyaktualnie występujących zagrożeń. Rzeczywisty problem pojawia się wmomencie, gdy dany antywirus posiada tylko kilka mechanizmówbezpieczeństwa. W tym przypadku, wysoce prawdopodobne jest, ze ukryciesię polimorficznego malware przed mechanizmami wykrywania, będzieoznaczało obejście systemu ochrony całego produktu.

Dla użytkowników Internetu rankingi antywirusów to obecnie jedynewiarygodne źródło informacji o faktycznym poziomie skutecznościoprogramowania. O niezależności wyników decyduje filozofia instytutówdokonujących testów, jak również skomplikowana metodologiawykorzystywana podczas prowadzonych badań. Do tej pory zasadą było, żeorganizacje zajmujące się testowaniem antywirusów nie ujawniały sumkontrolnych plików ani kilkuset tysięcy próbek szkodliwegooprogramowania, które wykorzystywano podczas testów. Dzięki temu,końcowy wynik analizy każdego pojedynczego produktu był rzetelny iniezależny od jego producenta.

Źródło: G Data Software

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Zaraz zaraz... Czy ja nadal jestem na portalu reklam wizualnej? Ten tekst jest chyba raczej dla maniaków komputerowych :)
Używam od lat Kasperskiego i uważam, że nie ma lepszego programu. Codziennie przychodzą klienci z cd albo pendrajwami - wyłapuje wszystko. Często wywalają gały ze zdziwienia: "ale ja mam antywirusa i nic nie pokazuje...". Na dodatek pomoc techniczna jest wprost wzorowa (nawet lamerom :)

avatar użytkownika
,

Przy takim przepływie maili jak w branży reklamy (nie tylko wizualnej) kwestie bezpieczeństwa mimo wszystko są istotne - nie każdy o tym pamięta, więc IMHO tekst jest na miejscu. :)
A co do antywirusa, to nie muszę się w ogóle tą sprawą przejmować - używam systemu Linux. :P
  

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764