logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak przetrwać kryzys? Działania dla marki w czasie pandemii

  PR 18.05.2020, przeczytano 501 razy

Na naszych oczach zachodzą zmiany, których ostateczny kształt wciąż jeszcze przed nami. Jedno jest pewne – powrót do rzeczywistości, którą znaliśmy jest niemożliwy. Wszystkie branże rynku stoją w obliczu wyzwania, z jakim dotychczas nie musieliśmy się mierzyć. Kluczem do sukcesu stają się więc marki, które zaoferują więcej, niż inni. Aby to osiągnąć firma potrzebuje obrać zdecydowany kierunek – na budowanie spójnych, wyróżniających systemów opakowań, opartych na wyróżniającym wizerunku. System opakowań wzmacniający markę to więcej niż logo. Spójna identyfikacja to szereg elementów, które tworzą pożądany obraz marki – poza logo mamy do dyspozycji m.in. wyróżniający kształt opakowania/produktu, impaktowe kodowanie kolorystyczne, zapadające w pamięć wizualizacje i inne.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-przetrwac-kryzys-dzialania-dla-marki-w-czasie-pandemii,387043,artykul.html

Profesjonalne studio projektowe to miejsce, gdzie oczekiwania producenta spotykają się z realnymi możliwościami kształtowania produktu. Na szczęście dla tego pierwszego te możliwości są coraz mniej ograniczone. Gdy mówimy o wizualnej tożsamości produktu, najczęściej mamy na myśli stosowany do jego identyfikacji styl, czyli unikalną, charakterystyczna i konsekwentnie realizowaną konwencja estetyki produktu i budowania towarzyszącej mu atmosfery. Styl powstaje z synergii elementów – koloru, kształtu i kroju. Znając te elementy, projektanci są w stanie zaoferować klientowi kompleksową obsługę w zakresie zarządzania wizerunkiem produktów, a to o wiele więcej niż sam projekt etykiety. Oprócz projektowania graficznego, czyli wspomnianych etykiet i wzorów opakowań, pracownie projektowe opracowują wzornicze projekty nowych form. Projektowanie 3D to możliwość posiadania unikalnego, wyróżniającego się na rynku, firmowego opakowania.

Wyróżnienie poprzez spójność oferty to szczególnie ważny element przetrwania na rynku w czasie, który nadchodzi. Inwestycja w wizerunek teraz to szansa nie tylko na przetrwanie, ale wręcz na osiągnięcie dobrych wyników finansowych. Chociaż wydaje się, że branding jest niepoliczalny i niematerialny, ma on wartość finansową i może wpływać na kondycję finansową firmy – przyciągając lub odstraszając klientów czy inwestorów. Branding buduje rozpoznawalność firmy i marki, tworzy „wygląd”, który można znaleźć na stronie internetowej, materiałach marketingowych i sprzedażowych i, oczywiście, opakowaniach. Tego rodzaju myślenie pomaga mniejszym markom skutecznie konkurować z potentatami - bez możliwości angażowania równie dużych sum, jakie gigant branży może i bez wątpienia przeznacza na promocję.

„Wygląd” to jednak nie wszystko. By marka miała szansę stać się aktywnym czynnikiem budującym kondycję finansową, musi mieć wyraźną, czytelną osobowość. Tylko tak wpływamy na realne zapamiętanie jej wśród wielu konkurencyjnych brandów. Jeśli zostanie zapamiętana, łatwiej będzie zbudować relację z odbiorcą. Branding zwraca uwagę, zatrzymuje odbiorcę, zachęca do kliku, do wzięcia produktu z półki, do poszukania większej ilości informacji. I odwrotnie – może skutecznie zniechęcić do produktu czy firmy, wizualnie zmęczyć, znudzić lub wywołać niewłaściwe wrażenia. Ludzie są bardziej skłonni do zaufania marce, która ma dopracowany wizerunek. Marka wynika z zestawu skojarzeń, z postrzegania w umysłach ludzi. Branding, a więc kształtowanie marki to próba (często bardzo skuteczna!) wywierania wpływu i sprawowania kontroli nad tymi skojarzeniami i postrzeganiem tak, by pomóc firmie osiągnąć założone cele i jak najlepsze wyniki. Ludzie podświadomie reagują na bodźce wzrokowe. Wiedza o tym, jak zachęcić ludzi do pozytywnego odpowiadania na projekty opakowań, prowadzi do wzmocnienia marki i wzrostu sprzedaży. Opakowanie, które uznajemy za atrakcyjne wywołuje reakcję nagrody w mózgu, podczas gdy opakowanie neutralne wywołuje reakcję w obszarach związanych z negatywnymi emocjami. Marka ma kilka sekund, by zatrzymać nasze oko. Nieumiejętnie zaprojektowana nie przyciągnie i nie zatrzyma spojrzenia. Nie myślimy racjonalnie ani linearnie – posługujemy się obrazami. Obraz, którego dostarczy nam marka w ciągu kilku sekund jest kluczowy dla naszej, nie do końca świadomej decyzji.

Kształt produktu czy opakowania może pełnić bardzo ważną rolę w tworzeniu jego tożsamości i mieć nawet większe znaczenie niż funkcjonalność, która jest jednym z podstawowych czynników rozważanych przy podejmowaniu decyzji o opakowaniu. Poddając analizie opakowania produktów skierowanych do kobiet i mężczyzn możemy zauważyć, w jaki sposób projektanci wykorzystują psychologiczne oddziaływanie kształtów. Podobną rolę pełni w projektowaniu kształtu symetria – tworzy wrażenie porządku i ładu opakowania. Istotnym czynnikiem jest też funkcjonalność opakowania – wygoda stosowania, łatwość otwierania i zamykania, wykorzystywania dodatkowych funkcji, jakie produkt posiada. Kolejnym, niebagatelnym elementem budującym opakowanie jest wybór koloru wiodącego. Nie do przecenienia są istotne zasługi barwy w przyciąganiu uwagi klienta, ułatwieniu identyfikacji firmy i produktu na półce, zapadania w pamięć. Nasze oko potrafi rozpoznać około dziesięciu tysięcy kolorów, jednak nazwać potrafimy zaledwie garstkę. Siłą rzeczy najbardziej atrakcyjne stają się więc barwy podstawowe – najlepiej przez klientów zapamiętywane.

Wszystkie te elementy stają się narzędziami w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej dzięki opakowaniu, ale tylko wykorzystane profesjonalnie mogą dać sukces marketingowy. Opracowanie skutecznego opakowania to wyzwanie, którego podjęcie oznacza wspólny wysiłek zarówno agencji projektowej, jak i producenta. Po stronie projektantów leży zapewnienie analitycznego podejścia, stworzenie strategii wizualnej, która pozwoli zapewnić sukces marce i wreszcie najlepsza możliwa egzekucja. Producent zaś musi być świadomy swojej niebagatelnej roli w całym procesie – jako nieocenione źródło informacji i wartościowych uwag.

Przejrzysty, intuicyjny i rozpoznawalny system opakowań marki to najlepszy sposób na ochronę przed chaosem i nieprzewidywalnością. Silny branding pozwala skoncentrować się na ofercie, umożliwiając skuteczną promocję i kontrolę nad tym, jak marka jest postrzegana przez konsumentów. Aby przetrwać słabszy okres i odzyskać mocną pozycję należy już dziś przygotować się na kolejny sezon z mocnym, skutecznym wizerunkiem i systemem opakowań.

Źródło: STUDIO DN DESIGN GROUP

Dodatkowe informacje:

Autor: Joanna Roszkowska
prezes-założyciel Studia DN Design Group, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego. Od 28 lat projektant oraz doradca ds. wizerunku marek produktowych i korporacyjnych. Współtwórca wizerunku takich marek, jak Polpharma, Warbud, Media Expert czy Barlinek.
Studio DN Design Group to agencja brandingowa, specjalizująca się w kreowaniu nowych marek oraz porządkowaniu portfolio istniejących. Jedna z pierwszych agencji na polskim rynku, która współtworzyła rynek projektowania opakowań w kraju.


avatar użytkownika
?

Tekst opublikował użytkownik: Studio_DN

(Magdalena Konopa)

Studio_DN o sobie:

Studio DN Design Group to 28 lat doświadczenia w projektowaniu i brandingu. Naszą specjalizacją są działania z zakresu kompleksowego tworzenia wizerunku - począwszy od doradztwa strategicznego i audytu kondycji marki, brandingu, tworzenia systemów opakowań i Corporate Identity.

Więcej informacji o użytkowniku

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Mimo światowej pandemii dla mnie zeszły rok był cudowny, bo urodziłam wymarzoną, zdrową córkę. Jako pracująca mama posiadam znacznie mniej czasu na pisanie artykułów (choć moja doba ma tyle samo godzin, co doba Einsteina...). Jednak praca nadal jest moją pasją. Dlatego postanowiłam popracować nad treścią oraz formą moich tekstów. Postaram się pisać...
Atrakcyjność siatkówki versus piłka nożna dla marketerów
Dwa plemiona – fani siatkówki oraz piłki nożnej. W internetowych komentarzach, wypowiedziach niektórych dziennikarzy czy, rzadziej, samych zawodników pojawiają się argumenty w dyskusji dotyczącej tego, która dyscyplina jest lepsza, bardziej wymagająca sportowo i zasługuje na większe zainteresowanie. Spór ten jednak ostatecznie wydaje się...
Studium przypadku kampani Brandlift dla marki Amica
Marka Amica, producent artykułów gospodarstwa domowego, dołączyła do portfolio klientów BrandLift. Celem przeprowadzonej dla niej kampanii była promocja odkurzacza pionowego ułatwiającego codzienne domowe porządki. Jak się okazało, wyniki akcji przeszły najśmielsze oczekiwania.
Zmysłowe podejście do irracjonalnego klienta
Zmysły pomagają konsumentom podejmować decyzje zakupowe, a marketerom wpływać swoimi działaniami na klientów. Marketing sensoryczny jest najskuteczniejszy wówczas, gdy odwołuje się do wszystkich pięciu zmysłów – im marka jest bardziej multisensoryczna, tym lepiej. Klienci niezwykle cenią sobie dobre relacje z marką. Według badań, aż 2/3...
Nowa identyfikacja wizualna Uniwersytetu Fryderyka Chopina
Wraz z początkiem 2020 r. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina unowocześnił formę komunikacji, wprowadzając zgodny z obowiązującymi trendami profesjonalny system identyfikacji wizualnej (SIW). Zasady konstrukcji znaku, sposoby jego zastosowania oraz obowiązującą kolorystykę opisano w Księdze Znaku UMFC.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2021 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764