logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Jak przygotować firmę na wejście RODO?

  PR 01.11.2017, przeczytano 789 razy

W maju przyszłego roku wchodzi w życie Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Dla przedsiębiorców oznacza to szereg nowych obowiązków. Firmy powinny się porządnie przygotować, gdyż za nieprzestrzeganie przepisów mogą ich spotkać poważne konsekwencje, na czele z wysokimi karami pieniężnymi. Jak to zrobić?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-przygotowac-firme-na-wejscie-rodo,34329,artykul.html

Analiza to podstawa

Przygotowanie firmy albo innej organizacji na wejście RODO to przede wszystkim konieczność kompleksowej analizy działalności danej organizacji. Powinno się wyjść od tego, czy przetwarza ona dane osobowe. Następnie należałoby sprawdzić, jakiego rodzaju są to dane, na jakiej podstawie są przetwarzane, czy istnieją środki pozwalające na ich zabezpieczenie, czy są procedury umożliwiające ich przetwarzanie zgodnie z przepisami RODO oraz jak duże jest ryzyko, że te dane mogą wycieknąć lub ich bezpieczeństwo może być zagrożone w inny sposób” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Krzysztof Muciak z kancelarii JSLegal.

Nowe procedury

Po drugie konieczne będzie przygotowanie potrzebnych dokumentów, np. wzoru rejestru czynności przetwarzania danych. Trzeba będzie też opracować klauzule informacyjne – osoby, których dane są przetwarzane, będą mogły się z nich dowiedzieć, w jakim celu są te dane wykorzystywane, przez kogo, kto ma do nich dostęp etc.

Ponadto firmy będą musiały wprowadzić nowe procedury i zmiany do swoich systemów informatycznych, tak aby była możliwa realizacja praw osób, których dane są przetwarzane, m.in. prawa do bycia zapomnianym czy prawa do przeniesienia danych.

Wreszcie należało będzie stworzyć procedury pozwalające na płynne i szybkie zgłaszanie naruszeń do organu nadzoru oraz informowanie o nich osób, których dane są przetwarzane. Poza tym firmy prowadzące profilowanie klientów powinny sprawdzić, czy nie będą potrzebować dodatkowych zgód na tego typu działania.

Inspektor ochrony danych (IOD) zawsze się przyda

Niektóre organizacje staną także przed koniecznością powołania IOD. „Wyznaczenie inspektora ochrony danych będzie obowiązkowe dla organów i podmiotów publicznych z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania wymiaru sprawiedliwości, dla podmiotów, których główną działalnością jest monitorowanie osób w sposób regularny i konsekwentny na dużą skalę, jak również dla podmiotów przetwarzających na dużą skalę dane wrażliwe oraz dane o skazaniach i naruszeniach prawa” – informuje ekspert. Warto jednak nadmienić, że z uwagi na zakres nowych obowiązków i konieczność niemal ciągłego monitorowania przetwarzania danych osobowych powołanie IOD będzie pożądane w prawie każdej organizacji.

Źródło: infoWire.pl, JSLegal

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Zbliżamy się do wprowadzenia drugiej z ogłoszonych przez rząd na 2024 rok podwyżek płacy minimalnej. Jak radzą sobie pracodawcy oraz pracownicy po pierwszej, styczniowej podwyżce? Czy są przygotowani na kolejną?
Popularność marek własnych jest coraz większa. Wartość tego sektora na polskim rynku wzrosła o 19 proc. rdr. i w 2023 r. przekroczyła 50 mld złotych. Ponadto 27 proc. konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym...
Pokolenie Z chce zbierać punkty i wymieniać je na kupony promocyjne
Jak pokazują dane, klienci doceniają benefity, jakie zapewniają im programy lojalnościowe. To narzędzie marketingowe to też korzyść dla przedsiębiorców, którzy zyskują sposób na zaangażowanie swoich klientów. Proponując im dedykowane benefity przy zakupach, mogą zatrzymać klienta na dłużej, także młodego pokolenia, uchodzącego za niezbyt...
Raport „Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Jak Polacy korzystają z technologii łączących światy online i offline?” opracowany przez firmę doradczo-technologiczną Future Mind, poświęca dużo uwagi temu, jakie podejście do technologii ma generacja silvers . Jak pokazują wnioski zawarte w raporcie, coraz więcej starszych osób styka się z...
Ogólnie rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej otwierają ranking obecnych obaw mikroprzedsiębiorstw i małych firm. Tak deklaruje 41,3% respondentów. Nieznacznie mniej wskazań dotyczy problemu nierzetelnych kontrahentów, bo 39,7%. Z kolei 28,2% ankietowanych niepokoi podnoszenie składek zusowskich. Badanie też pokazuje, że uczestnicy sondażu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764