logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak rok po wejściu RODO sprzedawcy traktują regulaminy e-sklepów?

  PR 06.05.2019, przeczytano 249 razy

Formuła “zapoznałem się z regulaminem…” uchodzi dziś za największe kłamstwo internetu. Sprzedawcy idą więc na łatwiznę. Znajdują wzorcowy sklep internetowy i dobrze wyglądający regulamin. Podmieniają dane firmy, resztę kopiują i gotowe! Na szczęście dzięki RODO osób z takim podejściem do e-biznesu ubywa. Dane Shopera pokazują, że wśród jego klientów coraz więcej sprzedawców korzysta z regulaminu zatwierdzonego przez sprawdzone źródło i nie kombinuje na własną rękę.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-rok-po-wejsciu-rodo-sprzedawcy-traktuja-regulaminy-e-sklepow,382293,artykul.html

Według analiz tylko kilka procent z nas czyta warunki sprzedaży, na które wyraża zgodę. Z drugiej strony zakupy w sieci trwałyby znacznie dłużej, gdybyśmy czytali wszystkie te punkty i postanowienia... Nic dziwnego, że sporo e-sprzedawców zadowala się prowizorką, licząc, że nikt nie przeczyta regulaminu.

- Klienci faktycznie rzadko interesują się regulaminem sklepu, choć powinni do niego zajrzeć, zwłaszcza gdy sprzedawca wydaje się podejrzany. Wnikliwymi czytelnikami regulaminu mogą za to stać się osoby zaangażowane w spór prawny ze sprzedawcą lub urzędnicy kontrolujący legalność jego biznesu. Wówczas każda niedozwolona klauzula, nawet użyta nieświadomie przez niedopatrzenie, działa przeciwko niemu. Dlatego właśnie profesjonaliści rozwiązują ten problem inaczej niż przez prowizoryczne kopiuj-wklej - wyjaśnia Oliwia Tomalik, Koordynator ds. marketingu w Shoper.

Zrób to sam. I skonsultuj z ekspertem

Sprzedawcy, którzy chcą poważnie podejść do tematu, powinni pomyśleć o napisaniu regulaminu samemu, wcześniej zapoznając się z przepisami na ten temat  - ustawą o prawach konsumenta i ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Można naturalnie inspirować się formułami używanymi w innych e-sklepach. Jednak nigdy nie mamy gwarancji, że ich właściciele rzetelnie podeszli do kwestii prawnych. Poza tym regulacje obowiązujące w jednej branży, mogą nie mieć zastosowania w innej. Podobnie jest w przypadku różnych modeli funkcjonowania sklepu. Dlatego bezrefleksyjne kopiowanie całych paragrafów kończy się posiadaniem w regulaminie sformułowań sprzecznych z prawem.

- Warto pamiętać, że regulamin sklepu to nie jedyny dokument, który należy umieścić w sklepie internetowym aby działać zgodnie z prawem. Wraz z rozpoczęciem stosowania RODO sprzedawcy zobowiązani są do przekazania rozbudowanej klauzuli informacyjnej o przetwarzaniu przez nich danych osobowych klientów sklepu, którą najlepiej umieścić w Polityce prywatności, kolejnym ważnym dokumencie w e-sklepie, w którym można zamieścić również wymagane przez ustawę Prawo telekomunikacyjne informacje o plikach cookies.  Dokumenty powinny być zgodne ze sobą nawzajem i aktualizowane przy każdej zmianie przepisów czy też zmianie w funkcjonowaniu sklepu. Dla sprzedawców, którzy nie chcą na własną rękę śledzić zmian w prawie najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług prawników specjalizujących się w branży e-commerce - zauważa Zofia Babicka-Klecor z kancelarii Legal Geek.

Większość firm dostarczających oprogramowanie do prowadzenia sklepu dba również o zabezpieczenie swoich użytkowników od strony prawnej - zapewniając wsparcie profesjonalistów. Regulamin zabezpiecza interesy obydwu stron transakcji - stanowiąc punkt odniesienia w przypadku niejasnych sytuacji.  

Automatyczny regulamin Shopera

Shoper, największy dostawca oprogramowania e-commerce w Polsce, zdecydował się na nieco inne rozwiązanie. Uruchomiona w maju ubiegłego roku aplikacja Shoper Regulaminy w kilka minut generuje dokument z regulaminem w pełni zgodny z RODO i innymi niedawnymi zmianami prawnymi. Za jego poprawność merytoryczną odpowiada kancelaria prawna. Co ważne, usługa działa w formie rocznego abonamentu, czyli przez okres 12 miesięcy regulamin automatycznie aktualizuje się, pozostając zgodny z przepisami.

-  Po wdrożeniu regulaminowej aplikacji odnotowujemy o ok. 30 proc. mniej intensywne działania sprzedawców na stronie z regulaminem. Rzadziej na nią zaglądają, bo po prostu nie muszą. Aplikacja pilnuje formalności za naszych klientów, a oni mogą skupić się na logistyce, marketingu i innych działaniach bliższych sedna e-biznesu - ocenia Oliwia Tomalik.

Od czasu udostępnienia aplikacji w wersji automatycznie aktualizującej regulamin sklepu (miało to miejsce niedługo przed wejściem w życie RODO) co miesiąc uruchamia je kilkaset nowych sklepów działających na tej platformie. Liczba sprzedawców korzystających z tego rozwiązania rośnie średnio o 78 proc. w ciągu roku.

Źródło: Shoper

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Praca twórcza na etacie a utwór pracowniczy
Utwór pracowniczy to utwór stworzony przez pracownika w efekcie wykonywania przez niego obowiązków wynikających ze stosunku pracy. Masz umowę o pracę? To artykuł właśnie dla Ciebie. Z tego tekstu dowiesz się, jakie prawa wobec Twojego utworu ma pracodawca.
Strona nie działa na urządzeniach mobilnych? W Google raczej się już nie pojawi…
Uruchamiasz nową stronę lub sklep internetowy? Upewnij się, że zawarte tam treści wyświetlają się prawidłowo na urządzeniach mobilnych, bo to właśnie wersja mobilna witryny jest od lipca br. automatycznie indeksowana przez wyszukiwarkę Google. Jeśli pojawią się tam błędy, strona nie tylko nie ma co liczyć na wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania, ale może nawet w ogóle...
7 rozwiązań dla e - commerce, które zwiększą efektywność biznesu
Optymalizacja kluczowych procesów w branży eCommerce wymaga doboru odpowiednich narzędzi do wspierania działań biznesowych. Pozwalają one m.in. polepszyć obsługę klienta, zaoszczędzić czas, zwiększyć efektywność, czy nawet skalę sprzedaży. Oto przegląd najbardziej pomocnych narzędzi dla branży eCommerce.
Światło

Typografia na co dzień (6): Światło

Ist­nieje wśród typo­gra­fów prze­ko­na­nie, iż na osta­teczną czy­tel­ność i piękno składu wpływ mają nie tyle obiekty wydru­ko­wane, co prze­strzeń pomię­dzy nimi. Podob­nie jak pustka jest pod­stawą formy, świa­tło  pomię­dzy wier­szami, wyra­zami i zna­kami jest pod­stawą typo­gra­fii. Idąc tym tro­pem, zaj­miemy się dziś odstę­pami...
Jak powstała nowa odsłona Pracuj.pl?
Użytkownicy Pracuj.pl od kilku tygodni korzystają z nowej strony głównej serwisu. Oferuje ona, oprócz zmienionego wyglądu, m.in. lepszą personalizację proponowanych ofert pracy, szybki i sprawny dostęp do ogłoszeń, lepsze dostosowanie strony do urządzeń mobilnych oraz nową wyszukiwarkę. Jak przebiegały prace nad tym projektem? Co zadecydowało o jego kształcie? O...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2019 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764