logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Jak sklepy z elektroniką naruszają prawa klientów?

  PR 14.05.2012, przeczytano 1005 razy

60 procent sprzedawców utrudnia kupującym zwrócenie towaru. Co trzeci sklep internetowy unika odpowiedzialności za błędy w opisach i zdjęciach produktów w e-sklepie - pisze Interaktywnie.com.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-sklepy-z-elektronika-naruszaja-prawa-klientow,15516,artykul.html

Eksperci z serwisu Prokonsumencki.pl na zlecenie Interaktywnie.com przeanalizowali regulaminy 20 sklepów sprzedających elektronikę, skupiając się na ofertach telewizorów - w obliczu zbliżającego się Euro 2012.
Tylko 5 procent regulaminów sklepów z telewizorami stosuje zapisy w pełni zgodne z prawem. Pozostałe mniej lub bardziej naruszają interesy konsumentów.

Ponad 60 procent sprzedawców utrudnia wykonanie prawa odstąpienia od umowy. Przede wszystkim sprzedawcy uzależniają zwrot towaru tylko w momencie, gdy ten nie był w żaden sposób używany, jest nieuszkodzony, a najlepiej jeżeli jest jeszcze zapakowany w oryginalne nieuszkodzone opakowanie.

Najczęściej stosowane zapisy niezgodne z wyznacznymi UOKiK
Przykładowa klauzula niedozwolona (% sklepów internetowych posiadających podobną klauzulę niedozwoloną)

  • Zwracany w tym trybie towar zostanie przyjęty tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie odesłany w oryginalnym, nieuszkodzonym pudełku, z kompletną jego zawartością, a sam produkt oraz akcesoria będą nieuszkodzone, oraz nie będą nosiły jakichkolwiek śladów używania. (65 %)
  • Sprzedawca dokłada wszelkich starań, aby opisy nie zawierały informacji nieprawdziwych, ale nie odpowiada za ewentualne niezgodności z rzeczywistością. (35 %)
  • Sklep zastrzega sobie prawo zmiany regulaminu (30 %)
  • Jedynie poprawnie spisany protokół uszkodzenia umożliwi wymianę sprzętu na nowy lub uzyskanie odszkodowania. Protokół należy przesłać niezwłocznie do siedziby sprzedawcy. Reklamacje w firmie kurierskiej mogą być zgłaszane w przeciągu 5 dni od daty doręczenia przesyłki, po tym terminie reklamacje związane z uszkodzeniem towaru nie będą rozpatrywane. (25 %)
  • Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za przerwy w korzystaniu ze sklepu internetowego zaistniałe z przyczyn technicznych (konserwacja, przegląd, wymiana sprzętu, etc) lub innych od niego niezależnych. (15 %)

Źródło: Prokonsumencki.pl dla Interaktywnie.com

Co trzeci sklep internetowy wyłącza swoją odpowiedzialność za błędy w opisach i zdjęciach telewizorów prezentowanych na swoich stronach. Takie zastrzeżenie rażąco narusza prawa konsumenta, gdyż przy sprzedaży internetowej jedyną możliwością "zbadania" produktu jest właśnie zapoznanie się z jego opisem i zdjęciem - pisze Interaktywnie.com. Łatwo sobie wyobrazić, że zamawiamy telewizor 50-calowy, a w wyniku "błędu" sprzedawcy, otrzymujemy telewizor o kilkanaście cali mniejszy.

Zaskakuje także ciągła popularność jednej z najczęściej wpisywanych do rejestru prezesa UOKiK klauzul niedozwolonych, a mianowicie zastrzeganie przez sprzedawców prawa zmiany regulaminu - 30 procent sprzedawców narusza w ten sposób prawa konsumentów. Takie zastrzeżenie staje się niedozwolone, gdyż sprzedawcy ani nie wskazują ważnych przyczyn takich zmian, ani nie uzależniają ich wejścia w życie od faktycznego zapoznania się nimi przez konsumentów.

Pełny raport: http://interaktywnie.com/biznes/artykuly/e-commerce/jak-sklepy-z-elektronika-naruszaja-prawa-klientow-zobacz-raport-23406

Źródło: Interaktywnie.com, Grupa Money.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Pakiet Ukraina - 10 nowych kanałów w ofercie Vectry
Od 16 kwietnia 2024 roku Vectra, wiodący dostawca usług internetowych, telewizyjnych i telefonii komórkowej w Polsce, wprowadza specjalną ofertę programową stworzoną z myślą o ukraińskich widzach. Nowy pakiet Ukraina obejmuje 10 programów w języku ukraińskim o różnorodnej tematyce — od wiadomości po rozrywkę, sport, edukację i programy dla dzieci.
II tura w mediach społecznościowych – porównanie kandydatow
Choć wyniki wyborów samorządowych zostały już ogłoszone, w wielu miastach wojewódzkich wciąż nie udało się wyłonić prezydentów miast podczas I tury wyborów. Należy zauważyć, że zgodnie z raportem PRCN „Kandydaci na Prezydentów miast wojewódzkich w social mediach - Który z kandydatów na prezydentów...
Fake kNOw more: emocje a podatność młodzieży na dezinformację
Młodzi ludzie są bardzo narażeni na manipulację w internecie. Często klikają w różne treści nie zdając sobie sprawy, że robią to pod wpływem emocji. To właśnie one stanowią punkt wyjścia w programie Fake kNOw more , który pokazuje młodzieży, że lepsze rozpoznawanie emocji, pozwala podejmować bardziej przemyślane decyzje także te w internecie....
Raport Seegame: potencjał reklamowy Twitcha
Reklamy na platformach live streamingowych są coraz popularniejszym sposobem dotarcia do pożądanych grup odbiorców – na Twitchu, już co trzecia osoba zwraca na nie uwagę 1 . Które kreacje przyciągają wzrok społeczności, co motywuje ją do oglądania reklam, a także jakie elementy powinien zawierać angażujący przekaz? Open Mobi (na...
Polskie Radio z wpisem o stanie likwidacji w KRS
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako reprezentant Skarbu Państwa będącego właścicielem 100% akcji Spółki, informuje, że Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy dokonał wpisu do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, na mocy którego Polskie Radio zostało postawione w stan likwidacji. Jedynym uprawnionym organem do zarządzania Spółką jest likwidator Paweł Majcher.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764