logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak skutecznie zorganizowć konkurs on-line?

  PR 01.05.2012, przeczytano 1025 razy

Konkurs on-line może być wspaniałym sposobem na zbudowanie bazy fanów, zgromadzenie informacji oraz zaangażowanie uczestników w prowadzoną przez Ciebie akcję społecznościową, a co za tym idzie – źródłem zainteresowania marką. Bez względu na to czy posiadasz doświadczenie w zakresie prowadzenia tego typu promocji, przed przystąpieniem do planowania działań, przeczytaj poniższe wskazówki.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-skutecznie-zorganizowc-konkurs-on-line,15440,artykul.html

1) O co nam właściwie chodzi?

Podstawą dobrze zorganizowanego konkursu jest zrozumienie marketingowych celów Twojego działania oraz precyzyjne wyznaczenie grupy docelowej, do której zamierzasz dotrzeć.

Bardzo często widzimy pomysłowe czy zorganizowane z rozmachem akcje promocyjne, które tak naprawdę niczemu nie służą, ponieważ nie spełniają oczekiwań klienta, bądź nie przynoszą oczekiwanych przez niego rezultatów. Za przykład może służyć jedna z pierwszych większych akcji rozdawniczych na portalu Facebook, a więc akcja Maxwell House. Aby otrzymać firmowy termokubek wystarczyło zapisać się do grupy. Jak można się domyślać, chętnych nie brakowało, jednak na nagrodę było trzeba dość długo czekać, co wywołało falę niezadowolenia. W efekcie na wallu firmy pojawiło się wiele negatywnych wpisów, pozostałe natomiast dotyczyły kubków, nie zaś kawy. Maxwell zdobył 64 tys. Fanów, jednak profil niemal zamarł.

Na tym – pierwszym i najważniejszym etapie, musisz być pewny, jakie środki masz do dyspozycji i w ramach jakich ograniczeń będziesz musiał pracować. Wyznaczając swoją grupę docelową zacznij od zadania sobie pytania: czego od niej oczekujesz? Kolejnym krokiem powinien być wybór odpowiedniego kanału marketingowego – zadecyduj, czy do swojej akcji promocyjnej będziesz wykorzystywał stronę internetową Klienta, blog, fanpage czy inne.

Nie zapominaj o tym, jak ważną rolę odgrywają właściwie opracowane zasady i regulamin Twojego konkursu. Pamiętaj też o przestrzeganiu prawa regulującego konkursy (prawo w danym kraju) oraz regulaminu kanału, z którego korzystasz. Jeśli nie posiadasz etatowego prawnika, możesz skorzystać z wyspecjalizowanej kancelarii prawnej.

Jeden z najpopularniejszych portali w Polsce, Facebook, ma dość rygorystyczne zasady dotyczące organizowania konkursów. Warto je znać, aby nie zostać obciążonym karą za ich łamanie, ignorantia iuris neminem excusat. Dokładny i pełen spis zasad znajdziesz w zakładce Promotion Guidelines, a do najważniejszych zaliczyć można zakaz używania nazwy „Facebook” czy to w materiałach promocyjnych, czy w regulaminie Twojego konkursu, konieczność prowadzenia promocji za pomocą aplikacji oraz konieczność uzyskania od portalu pisemnej akceptacji na jej przeprowadzenie.

Dużo łatwiejsze zasady obowiązują na rzadziej odwiedzanym przez nas Twitterze: wystarczy aby firmowy regulamin konkursu zawierał zapis o dyskwalifikacji uczestników konkursu tworzących więcej niż jedno konto, zakazie wysyłania automatycznych tweetów lub odpowiedzi oraz o konieczności przestrzegania regulaminu Twittera. Natomiast nie wolno zachęcać uczestników do duplikowania postów, stanowi to bowiem naruszenie regulaminu Twittera i zagraża jakości wyszukiwania. Wiecej szczegółów dotyczących organizacji konkursów na Twitterze znajdziesz w zakładce Guidelines for Contests on Twitter.

2) Zbierz środki i przygotuj się do działania

Możesz mieć zespół składający się ze wspaniałych, kreatywnych i chętnych do pracy osób, niesamowitą wiedzę i doświadczenie, jednak jeśli nie przygotujesz się do każdego konkursu we właściwy dla niego sposób, Twoje działania nie przyniosą zamierzonych efektów.

Prowadząc działania promocyjne on-line, firmy często tak bardzo koncentrują się na aspektach prawnych, skupiają na oryginalności pomysłu czy wykorzystaniu najnowszych technologii, że zapominają o podstawowych zasadach marketingu. W efekcie takiego działania rusza niebanalny, ultranowoczesny konkurs, który nie przynosi żadnych marketingowych czy PR-owych korzyści. Jednym słowem: cel promocyjny nie zostaje osiągnięty.

Upewnij się zatem, że droga przystąpienia do Twojego konkursu jest łatwa oraz jasno i precyzyjnie wytłumaczona, a zasady jego przebiegu i wyłonienia zwycięzców są nieskomplikowane i zrozumiałe. Konkurs, który wymaga znacznego nakładu wysiłku i energii od potencjalnych użytkowników i/lub udziału osób trzecich (np. głosowanie na zdjęcie znajomego), z dużym prawdopodobieństwem będzie źródłem frustracji oraz wywoła wiele nieporozumień. Za przykład może służyć trwająca 4 tygodnie akcja promocyjna kremów i plastrów do depilacji Veet. Na stronie internetowej firmy należało wgrać zdjęcie, na które głosowali pozostali Internauci; wygrała osoba, która zebrała najwięcej głosów. Konkurs wymagał dużego nakładu czasu oraz trudu, nie tylko od uczestnika, ale także od jego znajomych. Oczywiście takie angażowanie klientów potrafi również przynieść firmie wiele korzyści, pamiętaj tylko, aby dobierać odpowiednie narzędzia do celu, który chcesz osiągnąć.

O czym jeszcze warto pamiętać, aby osiągnąć promocyjny sukces? Mierz siły na zamiary: wygospodaruj odpowiednią ilość czasu potrzebną do zorganizowania całego przedsięwzięcia. Angażowanie do pomocy pracowników Klienta z pewnością będzie sprzyjało oryginalności projektu, ale zrób odpowiednią rezerwę czasową. Przygotuj wcześniej materiały, których będziesz używał do przeprowadzenia konkursu na wszystkich jego etapach, jak np. baner reklamujący konkurs – miej na uwadze, że humor i dowcip przyciągają. Aby zminimalizować ryzyko braku zainteresowania, dobrze jest jakiś czas wcześniej rozpocząć promowanie Twojej akcji. Ustal kto i w jaki sposób będzie informował o konkursie i jego wynikach, a także kto będzie nadzorował jego przebieg. Wywiązuj się z obietnic, a przede wszystkim wyślij nagrody!

3) Nakieruj swoje działania na efekty

Przeprowadzenie skutecznego i efektywnego konkursu on-line wymaga przygotowania dobrze przemyślanego planu marketingowego. Ważne jest, abyś stale komunikował się z odbiorcami za pośrednictwem różnych kanałów, do których masz dostęp. Twoje komunikaty powinna być skierowane zarówno do potencjalnych, jak i aktywnych uczestników konkursu. Tak, jak wszystkie inne działania marketingowe, prowadzony przy użyciu mediów społecznościowych konkurs, jest także okazją do zaangażowania się w aktywny dialog z fanami i osobami obserwującymi Twój fanpage. Udostępnianie aktualizacji konkursu, odpowiadanie na pytania Użytkowników, dostarczanie im zachęt do dzielenia się swoimi uwagami czy komentarzami oraz mobilizowanie i motywowanie ich do głosowania to ogólnie znane, lecz niestety często nie wykorzystywane zabiegi marketingowe. Pamiętaj o nich i nie pomijaj, a z pewnością przyczynią się do zwiększenia skuteczności Twojego konkursu. Bądź też przygotowany na sprzężenie zwrotne z Odbiorcami, pamiętaj że najważniejszą kwestią jest odpowiadanie na ich komentarze – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Pozostawienie krytyki Twoich działań bez odpowiedzi to chowanie głowy w piasek, które jest negatywnie odbierane przez Audytorium.

4) Podsumuj efekty swoich działań i wyciągnij z nich wnioski

Kiedy Twój konkurs zostanie rozstrzygnięty, dobrze jest podsumować efekty własnych działań, a także wyciągnąć z nich konstruktywne wnioski i zastanowić się, co należałoby poprawić przy realizacji następnej kampanii. Firmy, które odnoszą największe sukcesy to te, które nie zrażają się porażkami, ale potrafią je wykorzystać w swoich dalszych działaniach.

Nie zgadzasz się z naszymi wskazówkami? Uważasz, że inne aspekty są bardziej istotne? Koniecznie daj nam o tym znać! Twój komentarz ma znaczenie!

Źródło: NewWeb PR S.A.

www.newwebpr.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764