logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak uzyskać dotacje z UE na zakup ploterów i oprogramowania?

   27.09.2004, przeczytano 19305 razy

Ograniczenia prawne, nie płacący Klienci, wszechobecni i coraz mocniejsi konkurenci, brak środków inwestycyjnych, wysokie koszty kredytów, a w najlepszym przypadku brak „mocy produkcyjnych” - to wszystko przeciwności, z jakimi na co dzień boryka się niejedna firma nie tylko z branży reklamowej.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-uzyskac-dotacje-z-ue-na-zakup-ploterow-i-oprogramowania,2393,artykul.html

Aktywność w branży reklamowej wymaga doskonałych umiejętności łączenia wysokiej jakości usług, najlepiej przy kompleksowej ofercie (aby klient nie szukał pomocy u konkurencji) oraz dotrzymywania terminów. Te elementy świadczą o konkurencyjności firmy i dają podstawy długotrwałej współpracy z klientami, budując renomę firmy.
Wzrost konkurencyjności powinien być jednym z podstawowych celów strategicznych firm pragnących się rozwijać, a nade wszystko przetrwać na rynku w długim okresie.

Szansą dla firm reklamowych może być zróżnicowanie oferty produktowej czy unowocześnienie procesów produkcyjnych, a wraz z tym zmniejszenie kosztów i możliwość zaoferowania tak poszukiwanych przez klientów tańszych usług. Jest to możliwe np. dzięki wprowadzeniu do firmy mogących znaleźć wiele zastosowań urządzeń sterowanych komputerowo, tj. ploterów frezujących, grawerek czy termoformierek.

Jak uzyskać dotacje z UE na zakup ploterów i oprogramowania?
Jesienią bieżącego roku rusza nabór wniosków o bezzwrotną dotację na zakup m.in. urządzeń i oprogramowania. Można liczyć na refundację z dwóch programów (WKP oraz ZPORR) od 30 do 65% poniesionych kosztów w granicach od 10 000 do 1 250 000 PLN. Obydwa programy obsługuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pomoc adresowana jest zarówno do nowych firm, jak i tych już istniejących.

Kto może otrzymać dotację?
W ramach programu Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw:
- MSP prowadzące działalność gospodarczą na terenie RP,
- Mikroprzedsiębiorstwa (zatrudniające średnio rocznie mniej niż 10 pracowników) działające ponad 3 lata na rynku,
- nowopowstające MSP oparte na wykorzystaniu zaawansowanych technologii o znaczącym potencjale rynkowym.

Z dotacji skorzystać mogą m.in. firmy reklamowe zajmujące się frezowaniem, grawerowaniem i wycinaniem w plexi, drewnie, płytach MDF, sklejce, PCV, dibondzie, komatexach, laminatach, miękkich metalach oraz wszystkie inne wykonujące projekty przy pomocy ploterów frezujaco-grawerujących. (Możliwość uzyskania dotacji obejmuje także inne maszyny – np. plotery drukujące – przyp. redakcji)
Zakup ploterów jest możliwy w ramach działań modernizacyjnych prowadzących do znaczącej zmiany dotychczas wytwarzanego produktu lub procesu produkcyjnego.

W ramach programu Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
(Działanie 3.4):
- Mikroprzedsiębiorstwa, które działają do 3 lat, a ponadto, w co najmniej jednym z 2 ostatnich lat obrotowych:
- zatrudniały średniorocznie mniej niż 10 pracowników, i
- osiągnęły roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nie przekraczający równowartości w złotych 2 milionów EURO, lub
- wartość aktywów przedsiębiorstw na koniec jednego z tych lat, nie przekroczyła równowartości w złotych 2 milionów EURO.


Z pomocy nie może jednak skorzystać przedsiębiorstwo, w którym inni przedsiębiorcy, Skarb Państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego posiadają:
- 25% i więcej wkładów, udziałów lub akcji,
- prawa do 25% i więcej udziału w zysku,
- 25% i więcej głosów w zgromadzeniu wspólników albo walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.

Źródła dofinansowania inwestycji
W ramach programu Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (Działanie 2.3: Wzrost konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw poprzez inwestycje) oraz Zintegrowanego Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (Działanie 3.4), UE dotuje:

1. zakup nowych środków trwałych (w tym ploterów i urządzeń towarzyszących; możliwe jest dostosowanie linii produkcyjnej lub utworzenie nowej wraz z budową hali produkcyjnych i zakupem ziemi);
2. zakup specjalistycznego oprogramowania oraz komputerów;
3. raty kapitałowe z tytułu leasingu nowych środków trwałych prowadzącego do przeniesienia własności tych środków na korzystającego, z wyłączeniem leasingu zwrotnego;
4. instalacja i uruchomienie środków trwałych, z wyłączeniem wydatków na szkolenia w zakresie ich obsługi,
5. usługi prawnicze, ekspertyzy techniczne i finansowe, jeśli są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia objętego wsparciem.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem są wydatki poniesione po dniu złożenia wniosku o dotację do dnia określonego w umowie o dofinansowanie, jednakże nie później niż 30 czerwca 2008 r.
Pod uwagę będą brane wyłącznie koszty rzeczywiście poniesione przez przedsiębiorcę, udokumentowane fakturami wystawionymi przez dostawców, sprzedających, wykonawców, finansujących w drodze leasingu lub inne podmioty oraz dokumentami potwierdzającymi dokonanie płatności na rzecz wystawców faktur.
W przypadku, gdy wnioskodawca poniósł koszty w walutach obcych powinny być one rozliczone w złotych polskich po średnim kursie NBP obowiązującym w dniu sprzedaży, zgodnie z datą sprzedaży znajdującą się na fakturze.

Wysokość dotacji
W ramach programu WKP dotacja ma charakter bezzwrotny.
Można otrzymać od 10 000 do 1 250 000 PLN. Wysokość wsparcia uzależniono od lokalizacji inwestycji:
1. 30% dla inwestycji w Poznaniu i Warszawie;
2. 40% dla inwestycji we Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku-Gdyni-Sopocie;
3. 50% dla inwestycji w pozostałych regionach.

Przykładowo jeżeli firma ma główną siedzibę w Poznaniu, a zakupiony ploter lub oprogramowanie będą zlokalizowane w filii np. Komorniki, Przeźmierowo lub Grodzisk Wlkp., przedsiębiorca może liczyć na 50% zwrotu poniesionych kosztów.

W przypadku, gdy dotacja przekroczy jednorazowo 125 000 PLN przedsiębiorca zobowiązany jest do sfinansowania inwestycji za pomocą kredytu lub środków pieniężnych pochodzących z funduszu inwestycyjnego w wysokości minimum 25% dotacji. Z w/w konieczności zwolnieni są wnioskodawcy w przypadku finansowania inwestycji przez leasing.
W ramach programu ZPORR dotacja ma również charakter bezzwrotny.
Można otrzymać do 50 000 EURO. Wysokość wsparcia uzależniono od lokalizacji inwestycji w następujący sposób:
1. 30% Warszawa i Poznań
2. 40% Wrocław, Kraków i Trójmiasto
3. 50% pozostałe podregiony
+ 15% punktów procentowych brutto.


Kiedy można inwestować?
Najwcześniej po złożeniu wniosku, ale na własne ryzyko licząc się z ewentualnością nie podpisania umowy o dotację. Polecam zwłaszcza firmom, które niezależnie od dotacji muszą realizować inwestycję, a czas oczekiwania na plotery lub oprogramowanie wiąże się ze stratami z powodu niewystarczających mocy produkcyjnych.

Firmom, które uzależniają inwestycję od dotacji lub mogą odłożyć inwestycję w czasie, polecam inwestowanie po podpisaniu umowy o dotację, która jest gwarantem otrzymania – opcja bez ryzyka.

Więcej informacji znajdą Państwo na stronach:
http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/
http://www.konkurencyjnosc.gov.pl/
http://www.parp.gov.pl/

Autor:
Paweł Alberski
Menadżer Produktu
InfoTec Group
http://www.infotec-group.pl


avatar użytkownika
+

Tekst opublikował użytkownik: infoTEC

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Wszystko ladnie pieknie mozna pieniazki dostac .
z WKP w zaleznosci od lokalizacji dostaje sie refundacje od 30% ( miasto Wrocław) 65 % okolice np jakies male miasteczka wies...
pieniadze refunduja po zakupie sprzetu jak wszystkie papiery ( biznes plan wniosek, zalaczniki ) zostana zatwerdzone, przy duzej liczbie zainteresowanych trwa to od 2 do 3 mcy( nie wiem jak to tereaz jest), przy duzych kwotach warto zainwestowac w osobe ktora sporzadzi: biznes plan, prognozy ekonomiczne na najblizsze 10 lat,trzeba miec na uwadze fakt ze z analiz bedziemy rozliczani! Kolejnym +/- jest umieszczanie informacji o sponsorowaniu przez UE ( czy to wizytowki foldery zaproszenia ), znaczek i informacja o sponsoringu musi byc ;)
Zaczynajac dzialalnosc w reklamie, it, liczylem ze te srodki pomoga mi wystartowac - chodzby zakupic komputery i soft, ale im wiecej mialem skonczone, tym dlegla stawala sie wizja sponorowania przez UE , dobily mnie analizy i prognozy ekonomiczne do 2010 roku,( nie jestem analitykiem, ekonomem, a za takie usługi trzeba slono placic, a gwarancji ze przejdze moj wniosek nie ma ) w biurze inf EU powiedziala mi pani konsultant zebym cos wymyslil i pisal jakies cyferki z kosmosu,...gdzie tu pomoc ?
Czas oczekiwania na weryfikacje sie wydluzal z miesiaca do 2 .. zatwierdzene nawed do 3 mcy .. nie daja gwarancji ze srodki zostana przyznane wiec albo czekasz z zakupem sprzetu pol roku albo kupujesz ( po zlozeniu wniosku ) i dowiadujesz sie ze wnisek twoj zostal odrzucony i na kase nie ma co liczyc.

Ja sobie odpuscilem, chodz sporzadzilem biznes plan i pomogl mi wystartowac ;)

Zycze wszystkim wytrwalosci w przygotowywaniu wniosku i staraniu sie o dotacje, bo przy duzych kwotach sie to bardzo oplaca a przy mniejszych lepiej wziasc kredyt ;)
hubi

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764