logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak wybrać firmę pozycjonującą? 10 zaskakujących porad

  PR 14.01.2015, przeczytano 1692 razy

Rozmawiając z klientami, którzy mieli nieprzyjemne doświadczenia z wyborem agencji SEO, dość często słyszę, że podejmując decyzję kierowali się jedynie ceną. Jeśli pod uwagę weźmiesz tylko ten aspekt, bez sprawdzenia innych istotnych szczegółów, może Cię to „słono” kosztować.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-wybrac-firme-pozycjonujaca-10-zaskakujacych-porad,23645,artykul.html

W przypadku usługi pozycjonowania cena jest mocno skorelowana z jej jakością, a ta – z bezpieczeństwem. Moja babcia mawiała, że „skąpy traci dwa razy”. Często refleksja przychodzi zbyt późno – kiedy Google nałoży karę na serwis. Kosztowne doświadczenie! Nie chcesz być „mądrym Polakiem po szkodzie”? Oto kilka wskazówek, jak tego uniknąć.

Od czego zacząć?

W rozmowach z potencjalnym wykonawcą, zapoznając się z przedstawianą ofertą,   powinieneś zwracać uwagę przynajmniej na cztery czynniki: strukturę strony, optymalizację kodu pod wyszukiwarki, redakcję treści z uwzględnieniem zasad SEO i trendów rynkowych oraz pozyskiwanie odnośników (linków) wspierających proces pozycjonowania. Warto pamiętać, że w interesie wyszukiwarek jest prezentowanie użytkownikom precyzyjnych odpowiedzi na konkretne i coraz dłuższe zapytania. Zatem tak modne od pewnego czasu podejście „Content is king” sprawdza się bardzo dobrze jako uzupełnienie strategii pozycjonowania. Dobra firma pozycjonująca powinna uwzględniać potrzeby giganta z Mountain View i wychodzić naprzeciw zmieniającym się dynamicznie algorytmom wyszukiwania.

Czy firma pozycjonująca uprawia Yogę?

Weź pod uwagę elastyczność przyszłego opiekuna serwisu. Największe agencje, ze względu na ogrom zleceń, niejednokrotnie ograniczone są procedurami, przez co element twórczy jest znikomy lub żaden. Niestandardowe, ale dopasowane do aktualnej sytuacji rynkowej metody pozycjonowania, nie mogą być realizowane w wielkiej, nieludzkiej maszynie do mielenia klientów. W przypadku mniejszych partnerów te zagrożenia są znikome, jednak mogą występować inne: niewystarczające moce przerobowe czy ograniczone zasoby. Często problemem jest również brak własnej, kosztownej w utrzymaniu infrastruktury wspomagającej pozycjonowanie i nieaktualna wiedza związana z brakiem inwestycji w szkolenia, badania czy rozwój wewnętrznych narzędzi.

Niestety. Branża SEO jest młoda, więc ze względu na rozbieżności między wiedzą klienta a agencji, pole do manipulacji w ofercie jest ogromne. Jak zatem skutecznie wybrać partnera do współpracy? Poniżej podajemy 10 prostych i zaskakujących porad, które pomogą Ci odsiać ziarno od plew.

  1. Portfolio? Ha! dobre tylko dla zwykłych zjadaczy chleba
    Portfolio klientów to naturalny kierunek weryfikacji poziomu usług agencji. Na stronach firm zajmujących się pozycjonowaniem znajdziemy potrzebne informacje, jednak mogą być one nieaktualne. Dlatego warto  poprosić o kontakt telefoniczny lub mailowy do kilku firm z portfolio agencji. Możesz się z nimi skontaktować i zweryfikować ich opinię, jednak większe znaczenie (psychologiczne i biznesowe) ma to, jak agencja zareaguje na taką propozycję. Będzie to w dużej mierze świadczyło o jej relacjach z klientami.

  2. Bądź twardzielem – pytaj o twarde dane
    Zapytaj o konkretne sukcesy i przykłady skutecznego pozycjonowania, nie tylko oparte o wypozycjonowane w przeszłości wyrażenia kluczowe, ale również o ruch pozyskany w obsługiwanym serwisie. Zasłanianie się w każdym przypadku umowami o poufności i brak możliwości udokumentowania konkretnych danych powinny wzbudzić podejrzenia. Usługa pozycjonowania to nie tajny projekt NASA.

  3. Certyfikat z tańca towarzyskiego? Nie, dziękuję
    Sprawdź, czy agencja posiada certyfikaty powiązane z pracą działu SEO. Nie ma ich wiele na rynku. Jednym z istotniejszych może być certyfikat z Google Analytics. Wykorzystywanie tego narzędzia powinno być na porządku dziennym wśród specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem. Umożliwia ono analizowanie efektów działań, planowanie kolejnych kroków i ustalanie celów. Niech nie zmylą Cię certyfikaty Google AdWords, YouTube czy Google Partners. Same w sobie są bardzo wartościowe, ale nijak się mają do umiejętności w zakresie pozycjonowania stron.

  4. Ilu handlowców jest potrzebnych do wypozycjonowania strony?
    „Zatrudniacie 50 osób? wow!”… Taka informacja o niczym nie świadczy. Zapytaj o strukturę agencji oraz o to, jak duży jest dział zajmujący się pozycjonowaniem. Jeśli firma zatrudnia 50 osób, w tym 40 handlowców, 5 osób w dziale Facebook/Adwords, 2 programistów, 1 sekretarkę, 1 PR’owca i 1 specjalistę SEO, może to być bardzo chybiony wybór. Niekiedy agencja może odmówić współpracy przez wzgląd na zbyt małe moce przerobowe. Wypada uszanować tak uczciwe podejście – lepsze to od źle wykonanej usługi i straconego czasu.

  5. „Wsiąść do pociągu byle jakiego” czyli gdzie jest strategia?
    Doświadczona firma pozycjonująca powinna przedstawić pomysły na rozbudowę struktury Twojej strony internetowej oraz na tworzenie bądź redakcję umieszczonych na niej treści. Jest to pozycja obowiązkowa dla większych serwisów. W przypadku bardzo małych zamówień na usługi SEO (pozycjonowanie kilku fraz) zaawansowana strategia może być zbędna. Niemniej jednak plan działania zawsze się przyda, więc pytaj o niego śmiało – niezależnie od wielkości zamówienia.

  6. Budujesz dom? Sprawdź fundamenty
    Optymalizacja strony to fundament pozycjonowania. Już przy pierwszym kontakcie z agencją SEO zapytaj o zalecenia optymalizacyjne i ustal, czy będzie możliwe wdrożenie ich na stronie. Przed podpisaniem długoterminowej umowy możesz poprosić o wstępną analizę lub pełny audyt SEO, który wskaże wszystkie błędy. Dzięki temu będzie łatwo określić, czy Twój serwis jest na tyle elastyczny we wprowadzaniu zmian, aby sprostać wymaganiom Google. Może się zdarzyć, że agencja interaktywna, która stworzyła stronę, zażąda od Ciebie nawet kilku- lub kilkudziesięcio- tysięcznego wynagrodzenia za wdrożenie zmian przygotowanych przez specjalistów ds. pozycjonowania. W takiej sytuacji należy odłożyć pozycjonowanie w czasie i skorzystać z innych możliwości np. Google Adwords lub przemyśleć stworzenie nowego serwisu. Tym razem bardziej świadomie – ramię w ramię z agencją SEO i wytycznymi Google. Można też rozważyć mniej kosztowne i czasochłonne zbudowanie strony produktowej specjalnie przeznaczonej do pozycjonowania.

  7. Linki – po nitce do kłębka. W SEO „tanio” znaczy „niebezpiecznie”
    Odnośniki (linki) umieszczane w innych serwisach nie tylko sprowadzają dodatkowy ruch na Twoją stronę internetową, ale również istotnie wspomagają proces pozycjonowania. Zapytaj, jakie są pomysły na ich długofalowy i efektywny przyrost do Twojej strony. Koszt pozyskania jednego odnośnika wynosi od kilku groszy do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Te najtańsze, pozyskiwane często automatycznie z katalogów lub farm linków, mogą przysporzyć w przyszłości wielu problemów i doprowadzić do ukarania Twojej strony przez wyszukiwarkę. Jeśli według wykonawcy ich źródłem są fora internetowe, poproś o przykłady takich odnośników. Bezpośrednie umieszczanie linków na forach, bez przygotowania strategii marketingu szeptanego, nie przyniesie oczekiwanych efektów. Żywotność takiego odnośnika jest krótka – od kilku godzin do kilkunastu dni. Warto poszukać partnera, który jest w stanie omówić z Tobą strategię linkowania oraz podzielić się przykładami.

  8. Głową muru nie przebijesz… czasami potrzeba narzędzi
    Narzędzia, których używa firma pozycjonująca, w dużej mierze świadczą o poziomie jej zaawansowania, wydatkach na rozwój i wiedzę z zakresu SEO. O ile w tej branży trudno o certyfikaty, o tyle narzędzi jest całe mnóstwo. Zaczynając od podstaw, czyli darmowych rozwiązań – absolutne minimum to konfiguracja pod Twoje potrzeby wspomnianego wcześniej Google Analytics oraz podłączenie strony do Google WebmasterTools (GWT). Jest to narzędzie od Google, które na bieżąco sprawdza kondycję strony i wychwytuje błędy mogące utrudniać proces pozycjonowania. Jeśli chodzi o płatne rozwiązania, to dobrze jeżeli usłyszysz w trakcie dyskusji na ten temat przynajmniej jedną z poniższych nazw komercyjnych produktów: Ahrefs, Majestic SEO, Screaming Frog, Searchmetrics, SemStrom, Link Research Tools, MOZ (dawniej SEO MOZ), SemRush. Dużym plusem jest dział programistyczny w firmie pozycjonującej, który tworzy własne narzędzia.

  9. Jak się rozliczać z firmą pozycjonującą?
    Dobrze jeśli agencja posiada kilka modeli rozliczeń i potrafi wskazać ich wady i zalety. Najbardziej popularny w Polsce (nieznany w innych krajach) model rozliczeń „za efekt” w postaci wypozycjonowanych fraz jest coraz bardziej szkodliwy, podatny na manipulacje i często w ostatecznym rozrachunku najdroższy, bo niebezpieczny. Inne możliwości to model oparty o ryczałt, czyli stałą opłatę miesięczną lub płatność za zwiększanie ruchu w serwisie. Optymalnym wyborem w większości sytuacji będzie model mieszany. W zależności od potrzeb, w umowie mogą się znaleźć również określone cele, które chcesz osiągnąć dzięki pozycjonowaniu, tzw. Kluczowe Wskaźniki Efektywności (z ang. KPI). Warto zapamiętać – stałe wynagrodzenie dla agencji SEO to nie fanaberia i oszustwo. Pozwala ono na zrównoważone inwestycje w tworzenie treści, partnerstwo z innymi serwisami w celu pozyskiwania odnośników czy poświęcanie czasu na jakże cenną analitykę. Oczywiście  firma pozycjonująca powinna określić, co w ramach takiej stałej opłaty będzie robić. Wbrew pozorom, opłata abonamentowa znacznie zmniejsza pole do nadużyć i zwiększa bezpieczeństwo procesu pozycjonowania. U lekarza nie mówimy przecież: „Jeśli Pan/i Doktor mnie wyleczy, to zapłacę”. Czasami po prostu płacimy za wiedzę opartą na latach doświadczeń i włożoną pracę. Nawet malarz prosi o zaliczkę. Jeśli nie pokryjesz podstawowych kosztów czasu pracy nad Twoim serwisem, to może się okazać, że zamiast ludzi będą go pozycjonowały zautomatyzowane programy, co w znaczny sposób wpłynie na bezpieczeństwo Twojej strony w wyszukiwarkach.

  10. SEO-małżeństwo to nie jest prosta rzecz!
    Umowy z firmami pozycjonującymi są często długoterminowe. W trakcie rozmów przywiązuj uwagę do tego, co jest przesadnie „miłe” dla Twoich uszu. Powinno Ci się zapalić czerwone światełko, gdy agencja przystaje na wszystkie Twoje propozycje i warunki współpracy. „Wszystko jest możliwe”, „będzie Pan zadowolony”... Cena 50% w dół bez mrugnięcia okiem i przeanalizowania Twojej strony? Wbrew pozorom nie świadczy to o profesjonalizmie agencji, dobrych intencjach oraz ich pro klienckim podejściu. Gdybyś miał kupić Mercedesa w komisie samochodowym za 200 000 zł i sprzedawca po pierwszym pytaniu o rabat dałby 50%, nie wydałoby Ci się to podejrzane?


Pamiętaj, że współpraca z firmą pozycjonującą to również zobowiązania. Wydelegowanie osoby do kontaktu w Twojej firmie, informowanie agencji o planowanych na stronie zmianach, poszerzaniu oferty, pozostałych kampaniach prowadzonych w Internecie czy planach na przyszłość usprawnia współpracę.  Z kolei osoba obsługująca Twój projekt po stronie agencji powinna być kompetentna, przywiązywać wagę do otrzymanych informacji i w razie potrzeby – służyć radą. Ekspert SEO powie Ci wprost, że Twoja strona nie spełnia podstawowych wymagań pozycjonowania i najwyższy czas na zmiany, a jeśli to nie będzie możliwe, zaproponuje alternatywne rozwiązania.

Powyższe punkty nie wyczerpują tematu wyboru firmy pozycjonującej, ale pozwolą Ci odrzucić „specjalistów” przez małe „s”. Będąc przygotowanym do spotkań i dysponując podstawową wiedzą, z pewnością będziesz mógł lepiej ocenić agencję na etapie współpracy i tym samym uzyskasz wyższą jakość usług, co – choć w krótkiej perspektywie może okazać się droższe – na pewno Ci się opłaci.

Mateusz Zyguła (na zdjęciu)
CEO agencji SEO widzialni.pl, właściciel marki pozycjonowanie.pl

Źródło: widzialni.pl

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764