logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak wybrać najlepszą matrycę

  PR 17.10.2019, przeczytano 2293 razy
ilustracjastrzałka

Od kilkunastu lat rynek monitorów zdominowały monitory LCD, zajmują mniej miejsca na biurku, są zdrowsze (co nie znaczy, że idealnie zdrowe) dla oczu i nie sieją promieniowaniem elektromagnetycznym. Wady? - Kot nie może na nich się wygrzewać tak jak na modelach kineskopowych. Kupując monitor LCD trafiamy jednak na parametr jakim jest typ matrycy. Choć jest to kwestia związana z wewnętrzną strukturą kryształów tworzących, tak naprawdę nie trzeba się w to wcale wgłębiać. Wystarczy zapamiętać kilka prostych cech i wówczas bez trudu wybierzemy najlepszy monitor dla siebie.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-wybrac-najlepsza-matryce,384379,artykul.html

Matryce TN – to historycznie najstarszy typ matrycy, który w zasadzie był skazany na zapomnienie wraz z rozwojem technologii. Okazało się jednak, że matryce TN można produkować tanio a do tego oferują najkrótszy czas reakcji. W praktyce oznacza to, że monitory z tą właśnie matrycą praktycznie są pozbawione efektu ghostingu, czyli smużenia. Dlatego ten typ matryc jest preferowany przez graczy, w dynamicznych grach akcji smużenie może drastycznie obniżać komfort rozgrywki.

Wadami matryc TN są znacząco niższe kąty widzenia, ale to paradoksalnie staje się zaletą w niektórych zastosowaniach biurowych/bankowych, bo utrudnia podejrzenie co ktoś robi na swoim komputerze. Kolejną wadą jest nieidealne odwzorowanie kolorów, ale znów dla graczy czy w biurze nie ma to takiego znaczenia, podobnie jak szara czerń.

Przykładem takiego monitora jest bardzo popularny model G-MASTER GB2530HSU – ma 24,5 calową matrycą o rozdzielczości FullHD i czasie reakcji 1 ms. Wyposażony jest w system redukcji niebieskiego światła, niemigające podświetlanie. Odświeżanie matrycy to 75Hz, co w połączeniu z technologią FreeSync tworzy idealny, tani monitor dla graczy.

Matryce IPS – kolejny typ matryc, który likwidował problemy z kątami widzenia i odwzorowaniem kolorów. Niestety początkowo był bardzo drogi. Obecnie takie monitory można dostać w niewygórowanej cenie. Jest to matryca, która jest praktycznie najlepsza dla osób pracujących z grafiką. Niestety nie jest tak szybka jak TN. Jeżeli jednak nie grasz w szybkie gry, to taki monitor doskonale sprawdzi się w warunkach domowych do wszelkich zastosowań.

Przykładem takiego monitora jest model ProLite XUB3493WQSU. To monitor o proporcjach ekranu 21:9 i przekątnej 34 cali, oraz rozdzielczości UWQHD. Czas reakcji matrycy to 4 ms. Wyposażony jest w system redukcji niebieskiego światła, niemigające podświetlanie. Odświeżanie matrycy to 75Hz, pokrycie palety RGB 100% a NTSC 74%. To doskonały monitor do oglądania filmów lub prac z wielookienkowymi aplikacjami.

Matryce VA – typ pośredni między TN a IPS, w założeniach redukujący problemy TN i nie tak drogi jak VA. Ze względu jednak na spadek cen IPS ten typ matryc jest najrzadziej spotykany. Ma jednak swoje konkretne zalety, dla których wciąż nie zniknął z rynku. Kąty widzenia są praktycznie tak duże jak IPS, niestety czas reakcji również, co objawia się sporym smużeniem, zwłaszcza na ciemnym tle. Plusem matryc VA jest jednak kontrast. O ile w wypadku TN i IPS zazwyczaj można osiągnąć około 1000:1, to VA jest w stanie zaoferować około 3000:1. Sprawia to, że czerń jest znacząco ciemniejsza a odcienie poszczególnych barw nie zlewają się ze sobą.

Przykładem takiego monitora jest model ProLite XB3288UHSU – z  32 calową matrycą o rozdzielczości 4K czasie reakcji 3 ms. Wyposażony jest w system redukcji niebieskiego światła, niemigające podświetlanie. Monitor obsługuje 10-bitowy kolor, oferuje 95% pokrycie palety NTSC i kontrast statyczny 3000:1.

Powyższy mini poradnik z pewnością ułatwi dobór odpowiedniego monitor do twoich zastosowań. Wiele z tych monitorów możesz zobaczyć na żywo na nadchodzących (18-20 października) poznańskich targach PGA w pawilonie 5 na stoisku 11.

Źródło: iiyama

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Programy lojalnościowe są powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Sprawdzone, znane i oswojone. Czy jednak narzędzia wykorzystujące nagrody oparte na zebranych punktach są nadal skuteczne? Ja tradycyjne podejście do budowania lojalności konsumentów sprawdza się w trzeciej dekadzie XXI wieku?  
Meta zapłaci miliardy? Pozwy reklamodawców i organizacji konsumenckich
W USA nawet siedem miliardów, a w UE do 4% rocznych przychodów. Tyle będzie na stole, gdy sądy zgodzą się z roszczeniami reklamodawców i organizacji konsumenckich. W USA skarżą się firmy, które przekonują, że zastosowany przez Metę wskaźnik zawyżał liczbę potencjalnych widzów ich materiałów aż o 400%.
Firmowa flota samochodowa jako dynamiczny nośnik reklamy
Współczesny rynek reklamowy wymaga od firm nie tylko kreatywności, ale również elastyczności i innowacyjności w docieraniu do potencjalnych klientów. Jednym z coraz bardziej popularnych rozwiązań w tej dziedzinie jest wykorzystanie firmowej floty samochodowej jako ruchomych nośników reklamowych. Pojazdy służące niegdyś głównie celom transportowym, obecnie przekształcają...
Historia car wrappingu wg Antalis
Większość profesjonalistów z branży i entuzjastów motoryzacji myśli, że car wrapping (czyli oklejanie samochodów) jest zjawiskiem stosunkowo współczesnym. Nic bardziej mylnego! Historia car wrappingu zaczyna się bowiem znacznie wcześniej…
Lechar z nową strategią komunikacji i tożsamością wizualną
Agencja kreatywna i brandingowa Lotna stworzyła nowy, kompleksowy system tożsamości wizualnej oraz strategię komunikacji dla firmy Lechar.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764