|
Porządne projekty są robione za porządne pieniądze.
Szmaciarze robią za grosze, bo tylko ceną umieją konkurować.
-----------------
Mam IP i nie zawaham się go użyć.
|
-----------------
Mam IP i nie zawaham się go użyć.
|
A jak się ma ta ankietka do niedawnych postulatów uruchomienia ankiet tego typu u nas? Tzn. na ile te wyniki cokolwiek mówią o rzeczywistej sytuacji na rynku Waszym zdaniem? Czy ktokolwiek mógłby potraktować to jako reprezentatywny punkt odniesienia przy ustalaniu własnych stawek? Jeśli nie - to dlaczego, czego brakuje takiemu sposobowi zbierania danych?
-----------------
Redakcja Signs.pl
|
Takim rekordowym kwotom towarzyszy zazwyczaj cała masa badań i analiz, które niekoniecznie muszą przełożyć się na błyskotliwe rozwiązanie na końcu, ale pomagają poprawić bezpieczeństwo całego procesu minimalizując ryzyko, że duże, poważne przedsiębiorstwo zafunduje sobie coś kompletnie od czapy. W teorii oczywiście - bo w praktyce to te właśnie "opracowania" towarzyszące projektowi są często okazją do dojenia publicznych budżetów i fikcyjnego nabijania kosztów. I to okazją bardzo dobrą, bo trudno coś takiego obiektywnie ocenić i udowodnić nadużycie czy przestępstwo.
-----------------
Redakcja Signs.pl
Na wstępnie trza by w ogóle stwierdzić o co pytać chcesz. Bo "JEDNA" osoba twierdzi że projekt to można zrobić na chusteczce czy wyszczać w śniegu zaś "INNA" osoba mówi o czymś porządnym. Dla niektórych to co nazywają porządnym projektem to dopiero szkic/makieta do właściwego projektu.
A jak jeżdżę po tym naszym pięknym kraju to tylko same "makiety" widzę na szyldach, billboardach i bannerach. 6prostokątów na krzyż z gradientem jednym zdjęciem i 160 znakami tekstu.
-----------------
Po pierwsze miejmy świadomość, że duża rozpiętość cen jest normalna jeśli zadnia stojące przed logo różnią się w sposób diametralny. A tak jest gdy porówna się funkcje znaku dla lokalnej hurtowni czy restauracji, z logotypem który musi walczyć z konkurencją i reprezentować markę na opakowaniach, rozmaitych formach reklamy, różnych typach nośników, sprawdzić się przy reprodukcji wieloma technikami itp. Skala roboty jest w obu wypadkach nieporównywalna.
Po drugie pokutuje u nas pewnie nieporozumienie prowadzące do przekonania, że coś takiego jak logo jest koniecznie potrzebne w każdym przypadku. I tu jest problem, bo wówczas dochodzi do konkluzji, że taka lokalna hurtownia też musi, no ale skoro ma małe potrzeby to wystarczy tanie logo za 50 zł z gradientem z Corela. Tymczasem taka hurtownia czy knajpa często nie potrzebuje logo, tylko np. porządnego szyldu czy wizytówki.
I tu jest pies pogrzebany, bo u nas sztuka szyldziarska w takim rozumieniu, w jakim, funkcjonuje w wielu krajach na tzw. Zachodzie, zwłaszcza w Ameryce ("craft" - "sztuka rzemieślnicza") - nie cieszy się specjalnym szacunkiem i nie jest uznawana za samodzielną, samowystarczalną formę promocji. Zamiast potraktować szyld jako niezależne zadanie kreatywne, usiłuje się "importować" na niego coś wytworzonego na inne okazje - najczęściej właśnie logo.
Tymczasem szyld czy oznakowanie obiektu może być tematem samym w sobie. Czy np. "sign-crafciarze" skupieni wokół serwisu http://theletterheads.com/ zajmują się jakimś logo? Oni używają liternictwa, ornamentu, czasem ilustracji, używają w sposób kreatywny materiałów i technologii - i robią często rzeczy znakomite, choć wcale nie "designerskie", za to świetnie wpisujące się w otoczenie wizualne i podnoszące jego rangę, zamiast spotykanej u nas demolki.
Z resztą okazuje się, że poziom takich literniczo-dekoracyjnych rozwiązań jest często na tyle wysoki, że z powodzeniem można je adaptować do funkcji logo o ograniczonych zastosowaniach - a wówczas np. elementy z oznakowania zewnętrznego lądują na serwetkach, menu czy rachunkach w knajpie, świetnie się sprawdzając.
-----------------
Redakcja Signs.pl
Ktoś coś wspominał o craftmenach i typografikach? Warto m.in spojrzeć jak Dave Smith robi obrazek dla Johna Mayera.
Może znajdę filmik, choć niewiele ma wspólnego z projektowaniem logo.
http://www.youtube.com/watch?v=qHPffSOeUGM
-----------------
Dziwadła...
|
|
|
-----------------
Mam IP i nie zawaham się go użyć.