Najpierw odpowiedz sobie na pytanie do czego Ci takie badania i czemu mają służyć.
Czy np. chcesz założyć działalność i chcesz sprawdzić czy to się będzie opłacać?
Czy np. dlaczego pracujesz od rana do wieczora a nie ma z tego zysku?
Czy np. prowadzisz piekarnie i drukarnie i nie wystarcza Ci czasu na obie i chcesz się zdecydować no jedną a nie wiesz na którą?
pierwsza sprawa to jest określenie CELU - w jakim celu te badania mają zostać przeprowadzone.
Bo badania prowadzi się nie po to żeby badać tylko po to aby wyciągnąć wnioski
Jak już określisz cel badań, czyli to co chcesz wiedzieć po ich przeprowadzeniu zbuduj ankiete.
W ankietę wpisujesz wszystkie te pytania które się nurtują.
Określ grupę docelowa na której chcesz przeprowadzać takie badania (osoby indywidualne, firmy, organzacje porzytku publicznego, urzędy etc.) Aby uzyskać najbardziej precyzyjne dane musisz jak najbardziej zawęzić grupę docelową np. Firmy / firmy budowlane / producenci pokryć dachowych / producenci blachodachówki / producenci blachodachówki modułowej.
i zadać im pytania np.
jakie jest średnioroczny budżet na marketing
czy działania marketingowe mają charakter sezonowy
czy do promocji produktów wykorzystują własny produkt czy inny
czy stosują programy lojalnościowe dla podwykonawców, stałych klientów
jaki produkty wykorzystują do promocji: ulotki, plakaty, wyjazdy integracyjne dla klientów, odzież reklamową, reklamę w mediach, reklamę w prasie, reklamę na bilbordach czy inne. możne uda się to określić w liczbach lub procentach.
robisz dzieciąt takich ankiet, składasz arkusz w excelu i masz wyniki.
na podstawie zebranych danych wiesz, że np. najwięcej wydają na czapki z daszkiem w miesiącach od kwietnia do sierpnia i na wódkę na ogniskach integracyjnych.
Żadna firma nie zrobi tego lepiej od Ciebie, bo sam znasz problem najlepiej.
Żadna firma nie zrobi tego taniej od ciebie.
Niestety trzeba na to poświęcić dużo czasu i umieć czytać z fusów.