logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

BADANIE: Jak zmienił się polski rynek freelancingu w ciągu ostatnich 5 lat?

  PR 13.06.2022, przeczytano 1034 razy
ilustracja

W 2021 roku światowy rynek freelancingu był wart blisko 3,5 biliona dolarów i dzięki niemu dochód uzyskiwało około 1,1 miliarda wolnych strzelców. Jednak, jak to wygląda w Polsce? Czy poza rosnącą liczbą freelancerów zmieniło się coś na polskim rynku w ciągu ostatnich 5 lat?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-zmienil-sie-polski-rynek-freelancingu-w-ciagu-ostatnich-5-lat,396256,artykul.html

Freelancing, choć pozwala na dużą niezależność, wymaga samodyscypliny i dobrej organizacji czasu. Wolnymi strzelcami zostają głównie ludzie młodzi, którzy nie lubią rutyny i chcą samodzielnie układać sobie pracę. Do zwiększenia popularności freelancingu przyczynił się powszechny dostęp do szybkiego internetu oraz upowszechnienie zdalnego modelu pracy, ponieważ zdobywanie nowych zleceń oraz ich realizowanie jest znacznie ułatwione m.in. dzięki dostępności wielu narzędzi oraz platform z ofertami dla wolnych strzelców. W 2021 roku na rozwój tego sposobu pracy obok globalizacji i cyfryzacji wpływ miała również pandemia Covid-19.

- Z naszych badań wynika, że obecnie w Polsce jest 270 tys. freelancerów przy dynamice 7 proc. rdr. Wraz z upowszechnieniem się modelu home office wzrosła popularność pracy w roli wolnego strzelca - nie tylko dla krajowych firm, ale również dla tych globalnych. Freelancerom zdecydowanie łatwiej jest pozyskać zlecenia z zagranicy, dzięki dedykowanym im platformom - komentuje Przemysław Głośny, CEO Useme.

Jak zmienił się polski freelancer w ciągu ostatnich 5 lat?

Freelancing to zdecydowanie domena ludzi młodych. Zarówno w 2016, jak i w 2021 roku najwięcej wolnych strzelców było w wieku 25-34 lat (ok. 50 proc.). Większość z nich posiadała wykształcenie wyższe magisterskie lub licencjackie (kolejno — 61,6 proc.  i 67,3 proc.) i pochodziła z dużych ośrodków miejskich. Co ciekawe, w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła liczba wolnych strzelców mieszkających na wsi – z 11,3 proc. do 14,3 proc.

Domowe biuro oazą dla freelancera

Jako największe zalety pracy w takim trybie freelancerzy wymieniają – możliwość wyboru interesujących nas zleceń, samodzielne ustalanie godzin pracy i przede wszystkim miejsca. Choć wolny strzelec może pracować właściwie z każdego miejsca na ziemi, pod warunkiem, że ma dostęp do niezbędnych narzędzi, jak komputer i internet, to i tak najczęściej wybiera pracę we własnym mieszkaniu. W 2021 roku aż 91,1 proc. ankietowanych zadeklarowało, że pracuje w domu, z kolei w 2016 roku taką formę pracy przyjęło 85 proc. wolnych strzelców.

Polscy freelancerzy – czym najczęściej się zajmują?

Choć freelancing kojarzy się często ze zleceniami dedykowanym programistom czy grafikom, to coraz częściej są to także dziedziny, w których specjalizują się humaniści. W 2021 roku najwięcej wolnych strzelców (26,4 proc.)  zajmowało się social mediami oraz szeroko rozumianym copywritingiem – tworzeniem artykułów, treści na strony internetowe, przygotowywaniem opisów produktów lub kategorii do sklepów internetowych, a także tworzeniem haseł reklamowych. Popularność copywritingu (30,9 proc.) zauważalna była również w 2016 roku, choć znajdowała się ona po grafice (37 proc.), a przed programowaniem (26 proc.).

Choć w ubiegłym roku polscy freelancerzy wciąż aktywnie zajmowali się grafiką (21 proc.), spadł udział programistów (do 7,3 proc.). Zamiast tego popularność zyskało tworzenie stron www i sklepów internetowych (10,5 proc.) oraz zlecenia z dziedzin fotografii, wideo i animacji (10,5 proc.).

Jakie firmy najczęściej korzystają z usług freelancerów?

Z odpowiedzi badanych wynika, że w 2016 zleceniodawcami były najczęściej jednoosobowe działalności oraz  firmy zatrudniające do 10 osób – 56,5 proc., a także małe i średnie firmy – 73,1 proc.

W 2021 na pytanie o to, kto jest najczęściej twoim klientem, w odpowiedziach freelencerów również dominowały odpowiedzi – mikroprzedsiębiorstwa oraz małe i średnie firmy, osiągnęły one kolejno 40,4 proc. i 34,5 proc.

— Z roku na rok rośnie liczba firm poszukujących wykwalifikowanych freelancerów. Z punktu widzenia pracodawcy, nawiązanie współpracy z wolnym strzelcem jest o tyle wygodne, że freelancera możemy zatrudnić jednorazowo lub podejmować z nim współpracę wyłącznie przy wybranych projektach. Ponadto, outsourcing jest dobrym sposobem na optymalizację kosztów w firmach – informuje Przemysław Głośny.

Wynagrodzenie freelancerów regularnie rośnie

Praca freelancera potrafi być dochodowa. Zarobki wolnych strzelców rosną dynamicznie w każdej z branż, niezależnie od tego, czy freelancerzy traktują swoją pracę jako jedyne, główne, czy też dodatkowe źródło dochodu.

Według badania Useme największe różnice zaszły w wynagrodzeniach freelancerów z dochodami 3001 zł - 5000 zł. W 2016 roku było ich zaledwie 9,5 proc., z kolei w ubiegłym roku – 16,6 proc. Znacznie wzrosła również grupa, która osiągała dochód w przedziale 5001 - 10 000 zł miesięcznie – z 4,8 proc. w 2016 roku do 12,4 proc. w 2021 roku.

Zmalała natomiast grupa freelancerów zarabiająca poniżej 1000 zł miesięcznie z 42,1 proc. w 2016 roku do 31,6 proc. w 2021 roku. Podobny spadek możemy zauważyć w grupie freelancerów zarabiających od 1001 zł do 2000 zł miesięcznie - od 24,2 proc. do 20,2 proc.. Nieznacznie zmniejszyła się również liczebność wolnych strzelców osiągających przychody od 2001 zł do 3000 zł - zmalała ona o 1,3 p.p. osiągając 13,8 proc. w 2021 roku.

Podsumowując, freelancing staje się coraz popularniejszą formą pracy zarówno dla osób na studiach, jak i długoletnich specjalistów w swoich branżach, zwłaszcza copywriterów i grafików. Na przestrzeni ostatnich 5 lat znacznie wzrosły zarobki wolnych strzelców, a firmy chętnie podejmują współpracę z freelancerami.

Materiał powstał na podstawie raportów „Freelancing w Polsce i na świecie 2021” oraz “Freelancing w Polsce 2016” opracowanych przez Useme.com na podstawie badania zrealizowanego z wykorzystaniem metody badawczej CAWI (Computer Assisted Web Interview).

Źródło: Useme.com

www.useme.com

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Z tego co widzę, już nie za bułkę i raczej na rachunek niestety nowa składka zdrowotna zweryfikowała mocno to co mogłoby być dobre i loty na Maltę i Cypr stały się bardzo popularne.

Najnowsze w tym dziale

Red is Bad, alkotubki, Palikot: największe kryzysy wizerunkowe 2024
Największy kryzys wizerunkowy 2024 roku w polskiej przestrzeni publicznej to zatrzymanie byłego Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych oraz twórcy marki „Rad is Bad”. W kategorii firm i organizacji niechlubne pierwsze miejsce zajął OLV w związku z kontrowersjami wokół obecności saszetek z alkoholem na sklepowych półkach, a wśród marek osobistych z największymi...
IAB HowTo: AI in action. Zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu
Digital marketing zdążył już polubić się z AI na dobre – personalizacja, automatyzacja, chatboty, to tylko część narzędzi rewolucjonizujących sposoby prowadzenia kampanii. Sztuczna inteligencja nie przestaje jednak rzucać marketerom wyzwań i budzić wątpliwości, szczególnie w czasie nowych regulacji związanych z postępującą ekspansją AI. Konferencja IAB HowTo...
Cukier Królewski i Fundacja Weź Pomóż łączą siły
Mija już rok od kiedy marka Cukier Królewski i Fundacja Weź Pomóż uruchomiły 5 lodówek społecznych. Charakterystyczne zielono-czerwone jadłodzielnie działają w województwie dolnośląskim i opolskim. Teraz „Królewski” i wrocławska fundacja ponownie łączą siły, aby pomagać. Do 15 grudnia potrwa akcja „Obudź w sobie...
Raport This Year Next Year: GroupM o rynku reklamy 2025
GroupM (część WPP), w swoim cyklicznym raporcie „This Year Next Year”, podsumowującym mijający rok i prognozującym trendy na kolejny, opublikowało najnowsze prognozy dla światowych rynków reklamowych. Szacowana dynamika rynku reklamowego w 2024 roku to aż 9,5%, a dzięki temu jego wartość wzrosła w 2024 r. globalnie do ponad 1 biliona dolarów (i to licząc bez uwzględniania...
Woda opadła, psy zostały. Jak pomóc?
Nie udało nam się niczego uratować, z wyjątkiem naszych podopiecznych”. To głos schronisk, które ucierpiały najbardziej podczas powodzi. Potrzeby są ogromne, szczególnie w obliczu zimy, która jest najtrudniejszym czasem w roku dla bezdomnych zwierząt. Ruszyła akcja „Woda opadła, psy zostały.”. Pomóc można, wspierając zbiórkę na...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764