logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Jak zmierzyć efektywność reklamy TV?

  PR 09.02.2023, przeczytano 1011 razy

Choć rynek tradycyjnej reklamy telewizyjnej wciąż stara się podążać za zachowaniami konsumenta (np. adressable TV czyli dopasowanie reklam do indywidualnych charakterystyk widzów, początkowo za pośrednictwem telewizorów z aktywną technologią HbbTV), ciężko nie odnieść wrażenia, że pomiar efektywności tego kanału staje się coraz większym wyzwaniem. Obserwują to również reklamodawcy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-zmierzyc-efektywnosc-reklamy-tv,398921,artykul.html

Wg prognoz analityków jednego z największych domów mediowych w latach 2023-2027 wartość tego rynku globalnie nadal będzie notowała wzrosty w przedziale 1-3% (głównie dzięki rosnącej popularności Connected TV czyli w wielkim uproszczeniu telewizorów z dostępem do internetu, zwłaszcza smart TV czy też odbiorników umożliwiających oglądanie Youtube’a lub Netflixa), niemniej w ciągu pierwszego półrocza w Polsce wielkość tego rynku zanotowała spadek o 1,6% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021r. Już w 2021r. TV w torcie reklamowym zdeklasował internet i ten trend się umacnia.*

Od telewizji linearnej do serwisów streamingowych od lat odchodzą szczególnie młodzi, tym samym bardzo pożądani przez reklamodawców, użytkownicy. Dowodzi tego m.in. globalny rozwój Netflixa czy też Disneya, a także rozwój rodzimych platform powiązanych z nadawcami TV. W tym trendzie nie ma w zasadzie nic dziwnego, reklama w telewizji linearnej pochłania ogromne budżety marketingowe i o ile istnieją narzędzia pozwalające mierzyć zasięg czy intensywność kampanii w danej grupie docelowej, na rynku wciąż brakuje narzędzi, by zmierzyć realny wpływ kampanii TV na sprzedaż.

W ostatnich latach na rynku reklamowym odbija się dodatkowo wysoka inflacja, a w dobie obserwowanej od kilku lat transformacji komunikacji reklamowej czyli przesuwania inwestycji z komunikacji wizerunkowej w kierunku wsparcia sprzedaży, skuteczne rozwiązania technologiczne łączące TV i online pozwalające mierzyć bezpośredni wpływ reklamy TV na sprzedaż pozwoliłyby spowolnić negatywny trend spadkowy na rynku reklamy TV. Tym bardziej, że od lat dynamicznie rozwija się zjawisko multiscreeningu, polegające na równoczesnym oglądaniu TV i korzystaniu ze smartfona, które dotyczy już ponad 70% wszystkich internautów. ** I, jak wynika z raportu IAB Polska, współkonsumpcja ekranów w Polsce stale rośnie.*** Rosną także inwestycje w kanał online oraz w nowe technologie. Raport wskazuje, iż zwiększone nakłady na reklamę w kanale online zaowocowały jego ponad 20%-owym wzrostem rok do roku. Jego udział w torcie reklamowym to obecnie połowa wszystkich inwestycji reklamowych, a w internecie zakupy robi już blisko 70% polskich konsumentów.****

Takie innowacyjne narzędzie mierzące skuteczność reklamy TV, oparte na technologii machine learning i AI, opracowali naukowcy i inżynierowie pracujący nad aplikacją insbuy. Aplikacja powstała z myślą o widzach telewizyjnych kanałów wnętrzarskich. Za jej pośrednictwem widzowie mogą w prosty sposób namierzyć i nabyć wypatrzony w telewizji mebel lub dodatek (lampę, wazon etc).

– Tworząc aplikację poszukiwaliśmy takiego rozwiązania, które pozwoli ograniczyć żmudną i czasochłonną pracę związaną z przetwarzaniem i kategoryzowaniem danych – mówi Łukasz Augustyniak, architekt rozwiązań sztucznej inteligencji w Insbuy – Jednak ze względu na niedociągnięcia dostępnych na rynku narzędzi do wykrywania obiektów w materiałach wizualnych, zdecydowaliśmy się stworzyć autorskie rozwiązanie wykorzystujące sztuczną inteligencję, które w 100% spełni nasze oczekiwania, a także umożliwi szybkie adaptowanie do nowych treści wizualnych.

To świetne rozwiązanie dla marketerów z kategorii Dom i Ogród. Jak dotąd, w ciągu niespełna 2 lat aplikację ściągnięto już 70 000 razy, a wartość zakupionych w ten sposób produktów sięgnęła 20 000 000 zł. Pod koniec ub.r. startup rozpoczął współpracę z Canal+. Współpracuje również z Tele5, MTV oraz kolumbijską telewizją Caracol.

Wg danych GUS w 2021r. udział zakupów internetowych w ciągu ostatnich 3 miesięcy z kategorii Meble, dekoracje i produkty „ogrodowe” wyniósł 9,1%, notując wzrost o 1pp. To wartość zbliżona do zakupów z kategorii Zabawek i produktów dziecięcych.

- Takie rozwiązanie, przekształcające model reklamowy push w pull, jest nie tylko odpowiedzią na potrzeby współczesnego, zwłaszcza młodego konsumenta, ale również otwiera przed marketerami oraz partnerami dostarczającymi content ogromne możliwości, oferując im efektywne narzędzie pomiaru efektywności lokowania produktów w TV – podsumowuje Mikołaj Krzemiński, CEO Insbuy.

Źródło: Insbuy

Dodatkowe informacje:

*https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-pierwszej-polowie-roku-rynek-reklamy-wzrosl-o-5-5-proc-maleja-przychody-telewizji oraz https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-w-polsce-w-2022-roku-prognozy-groupm
**https://sentione.com/pl/blog/multiscreening-czyli-raj-dla-reklamy-case-study
***GUS, Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021r.
**** wewnętrzne analiz IAB Polska, przygotowane na podstawie danych IAB Polska/PwC AdEx oraz Publicis Media, IAB Raport Strategiczny Internet 2021/2022.

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
Rozliczenia abonamentowe królują w branży SEO
Ponad połowa agencji i freelancerów zajmujących się SEO oferuje tylko jeden model rozliczeniowy za wykonaną pracę – tak wynika z międzynarodowej ankiety przeprowadzonej w 2024 roku przez Ahrefs [1] . Największą popularnością cieszy się miesięczny abonament – opcję tę wskazało aż 78 proc....
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764