logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Jak zwektoryzować fotografię do cięcia w folii?

   19.11.2002, przeczytano 22569 razy

W odpowiedzi na pojawiające się na naszym Forum dyskusyjnym pytania prezentujemy prosty przepis na zamianę fotografii w nadający się do wycięcia z folii obiekt wektorowy. Obejdziemy się bez pomocy specjalistycznego oprogramowania, posługując się wyłącznie Photoshopem.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jak-zwektoryzowac-fotografie-do-ciecia-w-folii,1319,artykul.html

Najczęściej będziemy chcieli uzyskać obraz monochromatyczny. W wypadku fotografii kolorowej, po usunięciu zbędnych szczegółów i retuszach, czeka nas jej zamiana na skalę szarości. Proces ten można przeprowadzić na różne sposoby, a najlepszą kontrolę nad wartościami tonalnymi uzyskamy posługując się metodą opartą o polecenie Channel Mixer, opisaną w jednej z poprzednich porad.
Przy ustalaniu parametrów konwersji staramy się uzyskać odpowiednio duży kontrast istotnych elementów fotografii oraz zgubić - o ile to możliwe - wszelkie zbędne szczegóły komplikujące późniejsze wycinanie. W naszym przykładzie zadbaliśmy o wyraźny kontrast obszarów budujących kształt oka oraz tak przyciemniliśmy partię włosów, aby jak najbardziej ją uprościć.

Teraz najważniejsza część pracy, od której będzie zależał końcowy efekt. Zamieniamy nasz monochromatyczny obraz na "prawdziwą" skalę szarości (obrazek był do tej pory wciąż w trybie RGB lub CMYK, zdjęliśmy jedynie nasycenie), aby następnie uprościć go do wersji dwubarwnej. Zadanie sprowadza się do znalezienia najlepszego sposobu zamiany pełnej skali tonalnej (256 kolorów) na skalę dwubarwną (biel i czerń). Można tego dokonać stosując odpowiednie filtry, manewrując kontrastem i jasnością (np. używając polecenia Treshold) aż do zgubienia tonów pośrednich, jednak najczęściej dla uzyskania odpowiedniego efektu trzeba będzie zastosować wynalazek znany z technik drukarskich, które również stoją przed problemem oddania obrazów w pełnej skali tonalnej przy pomocy czerni i bieli. Jest nim oczywiście raster.

Najprostszą metodą uzyskania efektu rastra w Photoshopie jest zamiana obrazu w skali szarości na tryb czarno-biały (Bitmap). W oknie dialogowym Bitmap wybieramy Halftone Screen, a w oknie (Halftone Screen) pojawiającym się po zatwierdzeniu wyboru, wskazujemy na rodzaj rastra - najczęściej będzie to raster liniowy, dający największe uproszczenie obrazu.
Podczas tego procesu musimy określić dwie ważne wartości - rozdzielczość wynikowej mapy bitowej oraz gęstość rastra. Manewrując tymi wielkościami doprowadzamy do powstania obrazu o odpowiednio gładkich krawędziach linii oraz o optymalnej ich gęstości. Jeśli uzyskujemy obraz zbyt "poszarpany" zarysem pikseli, trzeba zwiększyć rozdzielczość oraz odpowiednio zmniejszyć gęstość rastra.

Uzyskaliśmy już satysfakcjonujący efekt, teraz nasza mapa bitowa musi zostać przekształcona w krzywe, nadające się do cięcia. Sposobów jest znowu wiele - np. użycie programów do wektoryzacji pozwalających dokładnie określić parametry konwersji na krzywe. My pozostańmy przy Photoshopie. Zamieniamy obraz powtórnie na skalę szarości, a następnie korzystając z polecenia Select/Color Range dokonujemy automatycznej selekcji obszarów czarnych (lub białych).
Jeżeli pomimo manewrowania rozdzielczością i gęstością rastra uzyskaliśmy poprzednio zbyt dużo szczegółów utrudniających wycinanie i wybierania folii, na tym etapie można łatwo uprościć selekcję korzystając z polecenia Select/Modify/Smooth.

Teraz z menu zakładki Paths wybieramy Make Work Path i po ustaleniu tolerancji (najczęściej maksymalnej - 10), zamieniamy naszą selekcję w ścieżkę, którą łatwo wyeksportujemy do wektorowego formatu AI korzystając z polecenia File/Export/Paths to Illustrator...

Po otworzeniu wyeksportowanego pliku w edytorze wektorowym - np. Illustratorze lub Corelu - można jeszcze usunąć zbędne szczegóły (wygładzanie krzywych, redukcja węzłów), przedłużające wycinanie.
Opisany proces można przeprowadzić również przy użyciu innych edytorów map bitowych - np. Corel-a PHOTO-PAINT-a.

Dyskusję opisanej tu metody znajdziecie na naszym Forum.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Rebranding Atikus - nowa identyfikacja wizualna dewelopera
Atikus to marka dewelopera, w której DNA zaszyte są sztuka projektowania oraz realizacji. Założyciele marki to dwóch pasjonatów: architektury oraz budownictwa i swoje zamiłowania starają skutecznie realizować w zakresie kolejnych, zrealizowanych inwestycji. Ich motto: „Mieszkaj wygodnie” wskazuje na zaangażowanie i dbałość o każdy detal, bo wiedzą...
Tetrachromatyzm - fenomenalna wrażliwość na kolor
Tetrachromatyzm to rzadki fenomen związany z percepcją kolorów częściej występujący u kobiet. Takie osoby potrafią wyłapać setki milionów odcieni więcej niż przeciętna osoba.
Prawna ochrona marki osobistej. Prawo do firmy a znak towarowy
Gdyby istniał skuteczny sposób prawny na zatrzymanie raz zbudowanego zaufania to byłaby to z pewnością najchętniej realizowana usługa prawna. Niestety, w tym zakresie prawo nie jest idealne. Co nie oznacza, że nie oferuje ono żadnych sposobów ochrony marki osobistej. Dzisiaj przedstawię Ci dwa sposoby ochrony marki osobistej, które warto znać: prawo do firmy oraz znak...
Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764