logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

PORADA: Jaka jest trwałość wydruków z normalnego plotera atramentowego?

   07.02.2001, przeczytano 3422 razy

Jaka jest trwałość wydruków z normalnego plotera atramentowego w porównaniu z laminowanymi przed naklejeniem na podłoże wydrukami w technologii 3M? Chodzi o zastosowanie na zewnątrz, np. na autobusach?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jaka-jest-trwalosc-wydrukow-z-normalnego-plotera-atramentowego,58,artykul.html

ODPOWIEDŹ
Pytanie jest trochę mało precyzyjne. O jaki ploter chodzi (marka, typ), jakie nośniki (media) i nie wiem jak rozumieć stwierdzenie "technologia 3M"?

Generalnie wydruków atramentowych nie stosuje się do ekspozycji zewnętrznych ze względu na niską odporność na warunki atmosferyczne. Zwykły atrament rozpuszcza się pod wpływem wody i traci kolory pod wpływem działania promieni słonecznych. Wolny od takich wad i odpowiedni dla ekspozycji zewnętrznej jest wydruk pigmentowy (plotery Mutoh, Encad, Roland... z atramentami pigmentowymi). Wśród wydruków zewnętrznych zdobywa również popularność druk farbami rozpuszczalnikowymi (plotery typu Salsa, Albatros).

Wracając do pytania. Jeśli jest to typowy wydruk atramentami wodnymi, to wymaga on laminowania, by nie spłynął przy pierwszym deszczu. Aby przedłużyć jego żywotność można użyć folię laminacyjną z filtrem UV zabezpieczającą przed blaknięciem na słońcu. Równie ważny jest materiał, na którym będzie wykonany wydruk, ponieważ nawet laminacja nie zabezpieczy przed rozwarstwianiem czy puchnięciem papieru pod wpływem czynników atmosferycznych. Tym bardziej, że wspomina Pan o naklejaniu na pojazdy, a więc na powierzchnie nie-płaskie, gdzie każde załamanie wydruku może spowodować pęknięcie laminacji.

Istotny jest również czas ekspozycji. Na stronie www.atrium.com.pl/graf/inne/odprnsc.htm znajdzie Pan "WPŁYW CZASU I WARUNKÓW ATMOSFERYCZNYCH NA JAKOŚĆ WYDRUKU PIGMENTOWEGO". W tym konkretnym przypadku jest to porównanie do pigmentu Mutoh stosowanego w ploterach RJ1300v2 i RJ1800, ale oddaje ideę trwałości wydruku.

Podsumowując:

  • na zewnątrz tylko wydruki pigmentowe
  • laminacja w zależności od czasu ekspozycji i narażenia na inne czynniki niszczące (częste mycie, dotykanie, deptanie czy nawet graffiti - na to też są specjalne laminaty)
  • wydruki atramentowe po zalaminowaniu są dopuszczalne na zewnątrz na płaskich powierzchniach, chyba że jest to stosunkowo krótka ekspozycja w miejscu zadaszonym (np. przystanki autobusowe).



avatar użytkownika
+ + +

Tekst opublikował użytkownik: Paweł Szambelan

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Webinaria w marketingu - SMS na poprawę frekwencji?
Webinaria stały się jednym z najskuteczniejszych narzędzi w marketingu B2B. Generują wysokojakościowe leady i mają wysoką konwersję. Wyzwaniem jest jednak frekwencja. Niestety większość zarejestrowanych nie pojawia się na spotkaniach. Ale jest świetna metoda dotarcia z przypomnieniem do zapominalskich – stary, ale sprawdzony SMS.
Mood Media: 3 kluczowe trendy w handlu detalicznym
Obecnie w sklepach stacjonarnych, co drugi klient szuka czegoś więcej niż tylko produktów — szuka wyjątkowych przeżyć, które zachęcają go do odkrywania świata marki i interakcji z nią. Chce dotknąć produktu, poczuć go i wyobrazić go sobie w swoim życiu, a potem zabrać ze sobą od razu do domu, bez konieczności czekania na dostawę. Dla wielu klientów...
Podnoszenie kwalifikacji w digital marketingu: jak być konkurencyjnym?
Krajobraz digtial marketingu z roku na rok dynamicznie się zmienia. Trendy, strategie czy technologia również nie pozostają w stagnacji. Dlatego m.in. stałe podnoszenie swoich umiejętności, udział w szkoleniach i konferencjach branżowych, bycie na bieżąco z najnowszymi raportami są „must have” na rynku pracy. Szczególnie w obliczu zmian zachodzących w wyniku...
Zatrudnienie freelancera na „czarno” — jakie niesie zagrożenia?
W dynamicznie rozwijającym się świecie usług kreatywnych, takich jak copywriting, marketing, tworzenie wideo czy SEO, coraz więcej firm i przedsiębiorców decyduje się na współpracę z freelancerami. Choć taka forma zatrudnienia oferuje szereg korzyści, niektórzy dają się skusić na omijanie obowiązujących przepisów, oferując współpracę na...
Aż 87% firm potwierdza, że włączenie kart podarunkowych do sprzedaży miało wyraźnie pozytywny wpływ na ich wyniki finansowe. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Sparta Loyalty. Mimo tak obiecujących efektów nadal wiele firm nie wie, jak skutecznie wprowadzić to narzędzie do swojej oferty. Cały proces wdrożenia programu kart podarunkowych można zamknąć w czterech...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764