logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Janusze biznesu czy uczciwi pracusie? Raport MŚP oczami Polaków

  PR 29.05.2025, przeczytano 660 razy
ilustracja

Z najnowszego raportu Santander Leasing Polska wyziera złożony obraz polskich przedsiębiorców – z jednej strony doceniamy ich wkład w gospodarkę i zmaganie się z trudnymi warunkami prowadzenia działalności, z drugiej- powielamy krzywdzące stereotypy.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/janusze-biznesu-czy-uczciwi-pracusie-raport-msp-oczami-polakow,409032,artykul.html

FILAR POLSKIEJ GOSPODARKI... a na nim ciężary

Małe i średnie przedsiębiorstwa to bez wątpienia filar polskiej gospodarki, w końcu stanowią one 99,8% wszystkich polskich firm, wśród nich aż 97,2% to mikroprzedsiębiorstwa.

W Santander Leasing także dostrzegamy ogromne znaczenie tego segmentu, bowiem stanowi on aż 90% naszych klientów! Od ponad ćwierć wieku wspieramy jego rozwój - w ciągu 26 lat udzieliliśmy finansowania o łącznej wartości niemal 15,5 mld zł ponad 85 tysiącom małych i średnich firm. I to właśnie z myślą o nich powstał ten raport. Chcieliśmy lepiej zrozumieć, co ich motywuje do rozpoczęcia działalności, skąd czerpią środki na start, jakie bariery napotykają, a także – jak są postrzegani przez innych i przez samych siebie. Interesowało nas również pokazanie, z jakimi stereotypami są zmuszeni się mierzyć i w jakim stopniu wpływają one na codzienność prowadzenia biznesu.” - mówi Jakub Poręcki, Dyrektor Zarządzający Rynkiem Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Santander Leasing.

Zdecydowana większość społeczeństwa dostrzega kluczową rolę sektora MŚP dla kondycji polskiej gospodarki. Zarówno mali i średni przedsiębiorcy, jak i ogół społeczeństwa są zgodni co do jednego: przedsiębiorcy w Polsce są przeciążeni obowiązkami (tak uważa 65% właścicieli firm i 55% respondentów ogólnych) oraz potrafią pokonywać trudności dzięki sprytowi i zaradności (64% vs 57%). Jednocześnie aż 52% przedsiębiorców deklaruje, że spotkało się z negatywnymi stereotypami – najczęściej są określani jako „kombinatorzy” (14%) lub „nieuczciwi” (10%). Co trzeci przedsiębiorca uważa, że takie stereotypy realnie wpływają na ich działalność. Choć większość reaguje na nie z obojętnością (23%), wielu przedsiębiorców przyznaje, że stereotypy psują relacje z klientami (27%) i pracownikami (22%).

PRZEDSIĘBIORCY – SPRYTNI PRACUSIE CZY KOMBINATORZY?

Badanie, przeprowadzone w marcu i kwietniu 2025 roku na zlecenie Santander Leasing Polska ujawnia ciekawe różnice w postrzeganiu sektora MŚP. Jak mówi Jakub Poręcki wyniki badania potwierdzają to, co od lat obserwuje w bezpośredniej pracy z klientami: Polscy przedsiębiorcy są niezwykle zaangażowani, ciężko pracują i biorą na siebie ogromną odpowiedzialność. Aż 65% respondentów deklaruje przeciążenie obowiązkami, a 67% twierdzi, że prowadzi działalność uczciwie i zgodnie z prawem. Przedsiębiorcy opisują siebie przede wszystkim jako uczciwych (67%), ciężko pracujących i przeciążonych obowiązkami (65%) oraz sprytnych i zaradnych (64%). Ogół społeczeństwa podziela część tych opinii, ale z nieco mniejszym entuzjazmem – postrzega przedsiębiorców głównie jako sprytnych i zaradnych (57%), ciężko pracujących i przeciążonych obowiązkami (55%). Warto zauważyć, że tylko 54% ogółu społeczeństwa uważa, że przedsiębiorcom można ufać, że prowadzą swoje firmy uczciwie, podczas gdy wśród samych przedsiębiorców odsetek ten jest wyższy - wynosi 67%.

Negatywne stereotypy także znalazły swoje miejsce w badaniu. Ponad połowa badanych przedsiębiorców (52%) spotkała się z negatywnymi stereotypami, a jedna trzecia (34%) twierdzi, że mają one realny wpływ na prowadzenie biznesu, najczęściej w relacjach z klientami (27%) i pracownikami (22%). Co siódmy przedsiębiorca (14%) przyznaje, że spotyka się z określeniem "kombinatorzy", a co dziesiąty z etykietą "nieuczciwi" (10%) czy "oszuści/cwaniacy" (9%).

NIEZALEŻNOŚĆ KLUCZOWĄ MOTYWACJĄ PODCZAS OTWIERANIA FIRMY

Co skłania Polaków do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej? Zarówno przedsiębiorcy (59%), jak i ogół społeczeństwa (60%) zgodnie wskazują na pragnienie niezależności jako główną motywację. Na kolejnych miejscach znalazły się: pasja do wybranej dziedziny (36% w obu grupach), kontynuacja rodzinnej tradycji (36% wg ogółu społeczeństwa) oraz brak satysfakcji z pracy na etacie (około ⅓ ankietowanych w każdej z grup).

Interesujące różnice ujawniają się w postrzeganiu źródeł finansowania. Podczas gdy przedsiębiorcy deklarują, że najczęściej korzystają z własnych zasobów lub pomocy rodziny (55%), to ogół społeczeństwa jest przekonany, że głównym źródłem finansowania jest kredyt (58%).

CIĘŻKA PRACA KLUCZEM DO SUKCESU

Droga do sukcesu w biznesie- tu przedsiębiorcy i ogół społeczeństwa mówią jednym głosem- prowadzi przede wszystkim przez ciężką pracę i wytrwałość, ale istotna jest również innowacyjność i kreatywność. Ciekawe różnice pojawiają się przy ocenie znaczenia kapitału – ogół społeczeństwa przypisuje mu większą wagę (46%) niż sami przedsiębiorcy (37%). Podobnie jest z rolą znajomości i powiązań – według 43% ogółu są one kluczowe dla sukcesu, podczas gdy wśród przedsiębiorców uważa tak o prawie 10% mniej respondentów.

PRZESZKODY DLA POTENCJALNYCH PRZEDSIĘBIORCÓW

Badanie pokazuje również, co powstrzymuje Polaków przed założeniem własnej działalności. Najczęściej wskazywane bariery to wysokie podatki i składki społeczne (32%) oraz brak odpowiedniego kapitału na start (27%). Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni obawiają się ryzyka związanego z prowadzeniem działalności (27% vs 19%), podczas gdy mężczyźni bardziej obawiają się biurokracji i skomplikowanych przepisów (25% vs 18%).

Aż 32% osób nieprowadzących działalności gospodarczej wskazało, że nie zdecydowałyby się na założenie własnej firmy z uwagi na wysokie podatki i składki społeczne pokazuje, że w Polakach być może wciąż drzemie niewykorzystany potencjał przedsiębiorczości, blokowany przez zewnętrzne utrudnienia.

ZMIANA WIZERUNKU NA PRZESTRZENI LAT

Raport Santander Leasing analizuje również, jak zmieniał się wizerunek małych i średnich przedsiębiorców w ciągu ostatniej dekady. Opinie są podzielone – 39% przedsiębiorców uważa, że ich wizerunek nie uległ istotnym zmianom, 37% dostrzega poprawę, a 24% pogorszenie. Co ciekawe, kobiety prowadzące działalność gospodarczą częściej niż mężczyźni odnotowują pogorszenie wizerunku (30% vs 21%). Eksperci komentujący wyniki raportu zwracają uwagę, że zmiana na lepsze jednak jest.

Badanie przeprowadzone w latach 90-tych przez prof. Lenę Kolarską-Bobińską pokazywało, że ponad 75 procent polskiego społeczeństwa postrzegało nas wówczas jako „przewalaczy". Już tamto badanie ujawniło pewne paradoksy – opinia ta nie przeszkadzała większości badanych Polaków (60%) życzyć sobie, aby ich dzieci zostały przedsiębiorcami”. – przypomina dr Jacek Santorski, psycholog biznesu, w komentarzu do raportu.

POTRZEBA LEPSZEGO ŚRODOWISKA DLA BIZNESU

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, Agnieszka Majewska, podkreśla w raporcie potrzebę systemowych zmian: – “Z perspektywy Rzecznika MŚP ważne są te fragmenty raportu, które wskazują na bariery w prowadzeniu działalności. 72% przedsiębiorców podkreśla, że warunki prowadzenia biznesu w Polsce są trudne i powinny być ułatwione. To zbieżne z moimi obserwacjami.”

Raport jasno pokazuje, że mimo upływu ponad trzech dekad od transformacji ustrojowej, polscy przedsiębiorcy wciąż zmagają się z wyzwaniami systemowymi i barierami mentalności. Jednocześnie zarówno oni sami, jak i społeczeństwo, dostrzegają ich kluczową rolę w budowaniu silnej gospodarki.

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko szansa na niezależność, czy potencjalne wyższe dochody, ale przede wszystkim ogromny wysiłek, ryzyko i odpowiedzialność – podsumowuje Robert Rękas. – Większe firmy mają doradców, którzy pomagają im w sprawach podatkowych i księgowych, mniejsze muszą się z tym tematem mierzyć samodzielnie, spędzając dużo czasu na studiowaniu i wdrażaniu przepisów.

Źródło: Santander Leasing

Dodatkowe informacje:

Badanie zostało przeprowadzone przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna w dniach 21 marca - 10 kwietnia 2025 r. Próba objęła 579 przedsiębiorców z sektora MŚP oraz 1074 osoby z ogólnej populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej. Próby dobrano według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej (płeć, wiek, wielkość miejscowości).

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Wzrost e-commerce napędzany przez omnichannel, mobile i zakupy transgraniczne
Polski e-commerce w 2025 roku notuje kolejne wzrosty i dynamiczne zmiany w zachowaniach konsumentów. Najnowsze badanie „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025” pokazuje, że aż 93% internautów dokonało zakupu online w ciągu ostatnich 6 miesięcy (+6p.p. rok do roku), a 100% respondentów deklaruje, że choć raz kupiło coś w sieci – to już trzeci rok z...
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów,...
Faktury VAT bez firmy. Czy przedsiębiorcy o tym wiedzą?
Aż 24% przedsiębiorców prowadzących własne działalności gospodarcze przyznało, że gdyby byli świadomi możliwości wystawiania faktur VAT bez zakładania firmy, nie zdecydowaliby się na jej założenie. Takie zaskakujące wyniki przyniosło badanie przeprowadzone przez Freelancehunt, które miało na celu ocenę wiedzy przedsiębiorców w zakresie możliwości wystawiania faktur...
Przedsiębiorcy pod presją fiskusa – relacje nadal trudne. Raport
Z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025”, przygotowanego przez firmę doradczą MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan, wynika, że polscy przedsiębiorcy znajdują się pod stałą presją ze strony administracji skarbowej. Działania kontrolne organów podatkowych są powszechną praktyką, a ich skala nie maleje. Mimo to raport wskazuje...
Chorobowe nie dla Zetek? Młodzi z najniższą absencją
Pracownicy z pokolenia Z (do 29. roku życia) rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich niż ich starsi współpracownicy – wynika z najnowszego raportu polskiej firmy doradczej Conperio. Dane z audytów absencji chorobowej przeprowadzonych w przedsiębiorstwach na terenie całej Polski w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy pokazują jasno, że najmłodsza grupa...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2025 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764