logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Jedna z ostatnich szans na uratowanie targów

  PR 09.09.2020, przeczytano 244 razy

O uwzględnienie firm około targowych przy udzielaniu pomocy dla poszkodowanych przez epidemie branż w tzw. Tarczy Turystycznej – zwraca się do senatorów Polska Izba Przemysłu Targowego. Proponuje też m.in. wprowadzenie do procedowanego projektu ustawy dodatkowych zapisów, np. o zwolnienie firm z płacenia składek ZUS i o dopłaty dla pracowników – do 31 marca przyszłego roku.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jedna-z-ostatnich-szans-na-uratowanie-targow,388379,artykul.html

Na krótko przed posiedzeniem senackiej komisji pracującej nad ewentualnymi poprawkami do projektu tzw. Tarczy Turystycznej, Polska Izba Przemysłu Targowego apeluje do senatorów o wprowadzenie niezbędnych dla dalszego funkcjonowania branży targowej zmian.

– Występując w imieniu kilkuset firm świadczących usługi projektowania i budowy stoisk targowych oraz spedycji i transportu targowego, zwracamy się z uprzejmą prośbą o interwencję u Pana Premiera M. Morawieckiego, u Pani Premier J. Emilewicz w kontekście ponownego rozpatrzenia naszego postulatu, aby abolicją składek ZUS i innymi ewentualnymi instrumentami wsparcia na kolejne miesiące zostały objęte także firmy projektujące i wykonujące stoiska targowe (PKD. 73.11 Z), firmy świadczące usługi transportu i spedycji targowej (PKD 52.29 C) z uwzględnieniem zaproponowanych w Postulacie kryteriów, które pozwoliłby zawęzić beneficjentów pomocy rządowej do firm, które naprawdę jej potrzebują. Dla firm usług targowych, dziejących pod ww. PKD targi są jedynym źródłem utrzymania – przeczytać można w apelu Polskiej Izby Przemysłu Targowego do senatorów.

Pomimo wcześniejszej prośby o wzięcie pod uwagę przy planowanej pomocy także firm projektujących i wykonujących stoiska targowe, a także zajmujących się spedycją targową, przegłosowany w sierpniu przez sejm projekt Tarczy Turystycznej (zw. też Mikrotarczą) miałby przyznać pomoc w postaci abolicji składek ZUS tylko przedsiębiorstwom z jednej grupy PKD tj. organizatorzy targów, wystaw i kongresów (82.30.Z). Zwracając się do senatorów o poszerzenie kategorii objętych pomocą podmiotów „około targowych”, Polska Izba Przemysłu Targowego apeluje także o przedłużenie tego wsparcia, jak również kontynuację dopłat dla pracowników do końca marca 2021 roku.

- Dotychczasowa pomoc rządowa w ramach tarcz pomogła przetrwać polskim firmom pierwsze trudne miesiące. Przedsiębiorcy branży targowej również sięgnęli po instrumenty wsparcia z Tarcz 1, 2, 3 oraz z Tarczy finansowej – piszą do senatorów przedstawiciele Polskiej Izby Przemysłu Targowego, przyznając, że wiedzą jednak już dzisiaj, że dla wielu z tych firm jest to wsparcie absolutnie niewystarczające, aby przetrwać kolejne miesiące. - Szanse na otrzymanie dodatkowej pomocy dedykowanej dla branży targowej są na dzień dzisiejszy bardzo nikłe. Główną przeszkodą jest „wrzucenie” branży targowej do jednego worka z branżą turystyczną, która otrzymała już swoją pomoc sektorową i jak deklaruje Premier Morawiecki, więcej pomocy dla turystyki nie będzie – tyle, że ani jedna złotówka nie trafiła do firm targowych – uzasadniają reprezentanci Izby. Proponują też m.in. przedłużenie terminów na zwrot otrzymanych od wystawców opłat czy zaliczek na poczet mających powstać stoisk na imprezach targowych, do których z powodu obecnego kryzysu nie doszło.

- Większość branż została już odmrożona i powoli osiąga obroty sprzed pandemii. Jednak kilka branż, w tym targowa, pomimo odmrożenia, w dalszym ciągu nie ma możliwości realizowania zleceń – skarży się w apelu do senatorów Polska Izba Przemysłu Targowego. Tłumaczy, że przyczyną takiego stanu rzeczy są m.in. obawa wystawców, iż z powodu koronawirusa na targi nie przyjdą zwiedzający, cięcia kosztów i skupienie się przez wystawców na odbudowanie własnych biznesów, jak również obawa przed ewentualnym zakażeniem pracowników. Realizację wydarzeń, w szczególności międzynarodowych, uniemożliwia również ponowne „uszczelnienie” granic oraz wstrzymanie ruchu lotniczego pomiędzy Polską a ponad 40 krajami. - Obecna sytuacja związana z wielomiesięczną przerwą w organizacji targów oraz z ograniczoną możliwością organizacji wydarzeń w kolejnych miesiącach stanowi nie tylko zagrożenie dla branży targowej, ale w połączeniu z innymi efektami może wpłynąć na recesję licznych segmentów rynku polskiego, w tym np. hotelowego, gastronomicznego, konferencyjnego, MICE czy eventowego – ostrzegają przedstawiciele branży targowej. Przypominają też, że była ona jedną z pierwszych, które zostały już w lutym b.r. dotknięte pandemią choroby COVID-19. W związku z obostrzeniami sanitarnymi od prawie pół roku znajduje się praktycznie w całkowitym zastoju.

Na skutek odwołania imprez targowych od 6 miesięcy przychód zdecydowanej większości firm branży targowej wynosi 0 zł. Z badań PIPT wynika, iż prawie 76% firm tego sektora straciło jedyne źródło przychodu i taki stan może trwać nawet do końca 2020 r.! - Branża targowa w czasie obecnego „przestoju” traci nawet 150 mln zł miesięcznie. Jak łatwo policzyć, straty przekroczą wkrótce 1 mld PLN – informuje w piśmie Izba. Co ważne, polski rynek targowy zatrudnia ok. 20 000 pracowników etatowych i drugie tyle na umowy cywilno-prawne. - Należy tu wspomnieć również o setkach firm, zatrudniających tysiące pracowników, które są podwykonawcami dla firm targowych. Z badań PIPT wynika, że co 4 firma rozważa zwolnienia co najmniej połowy swoich pracowników i współpracowników! Bez pomocy rządu dla naszej branży zbankrutuje lub ulegnie zamknięciu, w ciągu najbliższych dwóch miesięcy ponad 60% przedsiębiorstw – prognozuje Polska Izba Przemysłu Targowego. Jeszcze w lipcu apelowała do sejmu o uwzględnienie wszystkich najważniejszych kategorii (w oparciu o PKD) firm pracujących dla targów. W przegłosowanym na razie przez sejm projekcie Tarczy Turystycznej (zw. też Mikrotarczą) nie znalazły się firmy projektujące i budujące stoiska ani transportowe, o których pisała Izba. Teraz nad ustawą pracuje senat. W tym tygodniu zajmie się nią senacka Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności. Zasiadający w niej senatorzy mają szansę na wprowadzenie korzystnych dla branży targowej zapisów.

Źródło: Polska Izba Przemysłu Targowego

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

- Polskie firmy, w tym branża targowa, dostały już blisko 150 mld zł wsparcia z tarczy antykryzysowej, w tym tarczy finansowej. Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów jest też na liście sektorów, dla których pomoc przewiduje tzw. tarcza branżowa – mówił wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin. Szef MRPiT, wraz z...
Tarcza Branżowa nie osłoni biznesu – oceniają eksperci Infakt
26 października do Sejmu wpłynął poselski projekt tzw. Tarczy Branżowej. Przedsiębiorcy, m.in. z branży gastronomicznej czy rozrywkowej, fotografowie lub fizjoterapeuci, będą mogli liczyć na wsparcie w postaci zwolnienia ze składek ZUS za listopad oraz dodatkowego świadczenia postojowego. Zdaniem ekspertów inFakt proponowana przez rząd pomoc jest niewystarczająca wobec...
Rząd planuje nowe obciążenia podatkowe dla ponad 40 tys. firm
Ponad 40,5 tys. działających w Polsce spółek komandytowych musi się liczyć od początku przyszłego roku z dodatkowymi obciążeniami podatkowymi. Resort finansów w ramach uszczelniania systemu podatkowego i walki z optymalizacją podatkową zamierza obłożyć je 19-proc. CIT-em, co razem z podatkiem PIT od dywidendy pobieranym od wspólników złoży się na...
Ministerstwo Rozwoju tworzy właśnie rozwiązania antykryzysowe, tym razem skierowane do najbardziej dotkniętych kryzysem branż - m.in. fitness i weselnej. Ponadto resort pracuje nad tzw. ustawą deregulacyjną, w której mają być uproszczenia ułatwiające prowadzenie działalności - donosi Prawo.pl.
E-commerce to must have: lockdown zredefiniował potrzeby zakupowe
Pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na tendencje zakupowe Polaków. Zauważalnie zwyżkują zakupy online, stanowiąc bezpieczną alternatywę dla tradycyjnych sklepów, wymagających kontaktu społecznego. Na co stawiają Polacy przy wyborze usług i produktów? Czy lokalność w dalszym ciągu jest istotnym czynnikiem dla wielu z nas? Odpowiedzi na te i inne pytania znaleźć można...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764