logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Jeszcze mniej handlu w niedziele: jak odczuje to polski rynek?

  PR 20.12.2018, przeczytano 716 razy

Grudzień 2018 to ostatni miesiąc, w którym sklepy będą otwarte przez dwie niedziele. Od przyszłego roku liczba niedzieli handlowych zmniejszy się do tylko jednej w miesiącu. Jak kolejne ograniczenia odbiją się na rynku handlu w Polsce?


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jeszcze-mniej-handlu-w-niedziele%3A-jak-odczuje-to-polski-rynek,380590,artykul.html

Ograniczenie niedziel handlowych od początku budziło skrajne emocje. Jeszcze przed wprowadzeniem nowych regulacji konsumenci byli podzieleni w tej kwestii. Z badań przeprowadzonych w lutym 2018 przez ARC Rynek i Opinia, wynikało, że 42% Polaków uważa, iż jest to utrudnienie życia. 75% respondentów deklarowało, iż właśnie w ten dzień regularnie robi zakupy w dyskontach. Kilka miesięcy obowiązywania ograniczeń sprawiło, że klienci zmienili swoje nawyki. W potrzebne produkty zaopatrujemy się w inne dni tygodnia. Długie kolejki do kas w soboty stały się normą w większości dużych sklepów.

Wygrywają stacje benzynowe

Eksperci różnie też oceniali to, jak ustawa wpłynie na wyniki finansowe punktów handlowych. Okazuje się, że najbardziej ucierpiały centra, które jak podaje Retail Institute, straciły 9 mln klientów. Na tym ograniczeniu zyskały natomiast dyskonty oraz stacje paliwowe. Obroty tych pierwszych wzrosły o 7,2%, podczas gdy sprzedaż na stacjach zwiększyła się aż o 22,6%. Takich wyników można było się spodziewać, gdyż stacje korzystają na tym, że niedzielny zakaz handlu ich nie obowiązuje, a część dyskontów funkcjonuje jako placówki pocztowe.

Rok 2019 oznacza dla handlowców kolejne utrudnienia. Zakupy będzie można robić już tylko w jedną, ostatnią niedzielę w miesiącu. Dodatkowo nowelizacja ustawy ma ograniczyć funkcjonowanie wspomnianych placówek pocztowych, bo taką formę działalności przybrało wiele sklepów popularnych sieci. Nowe ograniczenia oznaczają jeszcze większe wyzwania dla handlowców, którzy chcą utrzymać dotychczasowe zyski. Według przewidywań specjalistów może to być niemałe wyzwanie. Dane Euromonitor International pokazują, że już na koniec tego roku tradycyjne sklepy czeka spadek w wysokości 5,1%, a małe sklepy spożywcze nawet 6,3%. Te drugie często bowiem nie mogą sobie pozwolić na rozwiązania, które stosują większe punkty handlowe jak wydłużenie godzin pracy w inne dni tygodnia, czy uruchomienie internetowych kanałów sprzedaży. Od stycznia będą sobie musieli poradzić z utratą kolejnych dwóch dni handlowych.

Producenci FMCG szukają nowych pomysłów

Jak wśród tych zmian odnajdują się producenci FMCG? Do tej pory efekty ograniczeń nie były dla nich w ogólnych statystykach dość dotkliwe. Jednak zachowanie zysków na obecnym poziomie wymagało od przedstawicieli tej branży elastyczności.

– Niedzielny zakaz handlu spowodował, że musieliśmy zmodyfikować dystrybucję naszych produktów do sklepów, tym bardziej, że szczególnie odbija się on na sprzedaży impulsowej. Mniejsza ilość dni zakupowych oznacza mniejszą liczbę okazji do spontanicznego sięgnięcia po produkty impulsowe. Dlatego tym mocniej musimy się starać, żeby klienci chętnie wybierali po nasze artykuły, gdyż jeśli nie znajdą ich w czynnych w niedzielę dyskontach bądź stacjach benzynowych, to zrezygnują z zakupu. Z tego powodu, poza zwiększoną dystrybucją, musimy również postawić na tworzenie coraz bardziej zaskakujących wizualnie ekspozytorów, odpowiednie reagowanie na trendy rynkowe oraz poszerzanie portfolio o towary, których nie posiada konkurencja. Jednym z kierunków jest też inwestowanie w opakowania zbiorcze. Polacy co prawda nadal kupują na zapas mniej chętnie niż np. mieszkańcy Wielkiej Brytanii, szczególnie jeśli chodzi o słodycze. Jednak z powodu wolnych niedzieli ten trend może ulec zmianie – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny w Perfetti Van Melle Polska.

Źródło: Perfetti Van Melle Polska

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Obserwacja zachowań 450 tys. konsumentów w ponad 710 obiektach wykazała, że w I kwartale br. ruch w galeriach spadł o blisko 5% rdr. Natomiast odwiedzających było o niecały 1% mniej niż rok wcześniej. Częstotliwość wizyt zmniejszyła się rok do roku o ponad 4%, za to zwiększył się czas spędzany w tego typu placówkach. Ostatnio był średnio dłuższy o ponad 2...
Leasing uwolniony z papieru po 24 latach?
Czy umowę leasingu, podobnie jak umowę kredytu lub pożyczki, będzie można wreszcie zawrzeć elektronicznie? Jest projekt ustawy, który usuwa archaiczny nakaz zachowania formy pisemnej, obowiązujący od 2000 roku . Oszczędności z wyeliminowania papierowych umów leasingu mogą wynieść ok. 15 mln zł rocznie – szacuje Carsmile.
Co Polacy kupują przez internet? Trendy w e-commerce
Klienci, którzy przyzwyczaili się do kupowania w sieci, są w niej coraz aktywniejsi. W konsekwencji z roku na rok w wielu kategoriach poziom wydatków rośnie, a co za tym idzie, zwiększa się także wartość polskiego rynku e-commerce.
Zetki o Zetkach. Jakie jest pokolenie Zet w Polsce?
Roszczeniowi małolaci, którym nie chce się pracować, przyklejeni do smartfona i liczący się jedynie z opinią influencerów? O generacji Zet krąży wiele mitów. Co jest jednak najważniejsze dla osób urodzonych w latach 1997-2012? Jacy powinni być ich zdaniem pracodawcy? Na co najczęściej wydają pieniądze? Czy gromadzą...
Odczyt Barometru EFL na II kwartał br. wyniósł 52,6 pkt. i jest o 0,1 pkt. wyższy w ujęciu kwartalnym i o 4,9 pkt. wyższy w ujęciu rocznym. Obecnie odnotowana wartość to najwyższy wynik od II kwartału 2021 roku (52,8 pkt.), a w ostatnich pomiarach zauważalny jest systematyczny wzrost wartości wskaźnika Barometru. Eksperci EFL zwracają także uwagę na rosnący już od roku...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764