logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Jubileusz Muzeum Plakatu w Wilanowie

   23.05.2008, przeczytano 4233 razy
ilustracjastrzałka

„Bez Muzeum Plakatu w Wilanowie o tej formie wypowiedzi artystycznej niewiele by dzisiaj było wiadomo”. Słowa Ksawerego Piwockiego, rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie najlepiej pokazują rolę Muzeum w upowszechnianiu sztuki plakatu. Pierwsze w świecie muzeum sztuki ulicy, w którego zbiorach są m.in. prace Pabla Picassa, Andy’ego Warhola i Alfonsa Muchy, świętuje właśnie Jubileusz 40-lecia.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/jubileusz-muzeum-plakatu-w-wilanowie,7321,artykul.html

Obchody Jubileuszu rozpoczęła w kwietniu wystawa z kolekcji Muzeum „Tradycje konstruktywistyczne w plakacie polskim”. Otworzyła ona cykl wystaw prezentujących bogatą kolekcję wilanowskiego Muzeum. Na sierpień zaplanowana jest prezentacja plakatów nawiązujących swoją tematyką do Warszawy, które oglądać będzie można na ogrodzeniu Łazienek Królewskich. Natomiast we wrześniu w salach muzeum zobaczyć będzie można plakaty społeczne na wystawie zatytułowanej „Życie- instrukcja obsługi”. W ramach jubileuszu przygotowywane są również wyjątkowe wydawnictwa. Ukazał się jubileuszowy wieczny kalendarz oraz limitowana seria teki z reprodukcjami najcenniejszych plakatów kolekcji. Wydana zostanie także książka prezentująca najciekawsze tytuły z bogatych, prawie 60-tysięcznych, zbiorów Muzeum w układzie mini-wystaw o tematyce teatralnej, filmowej, społecznej, politycznej, reklamowej, turystycznej i innych. Publikacja będzie bogato ilustrowana, z tekstami odnoszącymi się do poszczególnych tematów. Obchodom 40-lecia towarzyszyć będzie również gadżet, który wybrany został w ramach ogłoszonego wiosną konkursu „Zrób gadżet dla Muzeum”.

Jubileusz Muzeum (4 czerwca) zbiega się z otwarciem 21 Międzynarodowego Biennale Plakatu (7 czerwca), co nadaje obu wydarzeniom wyjątkowy charakter, ponieważ Muzeum od początku swojego istnienia było ściśle związane z Biennale - odbywały się tam prezentacje prac Laureatów i Jurorów, a w 1994 roku Muzeum Plakatu w Wilanowie przejęło całą organizację tego wydarzenia.

Tegoroczne Biennale przejdzie do historii jako rekordowe pod względem liczby nadesłanych plakatów (3.068). Szczególnie interesujący jest ponad dwukrotny, w porównaniu z poprzednią edycją, wzrost liczby plakatów w kategorii Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego (700 plakatów). Również program imprez towarzyszących 21 MBP zapowiada się wyjątkowo ciekawie. Jest w nim wiele prezentacji polskiego projektowania graficznego, jak i międzynarodowych konfrontacji, wystaw profesjonalistów i studentów. Nowością jest konferencja prezentująca międzynarodowe przeglądy plakatu i grafiki w wybranych miejscach na świecie. Od 5 do 8 czerwca Warszawa będzie gościć śmietankę światowego plakatu. Miłośnicy plakatu na pewno nie będą się nudzić!

Świętowanie czterdziestolecia jest całkiem zwyczajne, ale świętowanie czterdziestu lat promocji i miłości do plakatu jest wyjątkowe. (Xavier Bermudez)

Muzeum Plakatu w Wilanowie zostało otwarte 4 czerwca 1968 roku. Plakat, który do tej pory nie był traktowany jako dzieło godne prezentacji w galeriach, znalazł wreszcie schronienie przed niszczącym działaniem czasu, a artyści zyskali gwarancję zachowania swoich prac dla potomności. Inspiracją do powstania Muzeum Plakatu było I Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, które cieszyło się ogromnym zainteresowaniem publiczności oraz twórców. Projekt Muzeum wpisano do programu tej imprezy, lokując w nim przyszłe archiwum oraz galerię dla laureatów. Autorką projektu powstania muzeum była Janina Fijałkowska - przez następne lata Kurator Muzeum Plakatu. Na miejsce dla Muzeum wybrano tereny dawnej ujeżdżalni należącej do kompleksu zabudowań pałacowych Pałacu w Wilanowie, za stylową fasadą dobudowano zespół budynków mieszczących pracownie merytoryczne, konserwatorskie, archiwa i sale ekspozycyjne.

Czterdzieści lat. Plakaty zaprojektowane na ścianę, przemawiające do oczu, poruszające umysł. Gdzie? W Muzeum Plakatu w Wilanowie (Finn Nygaard)

Najważniejsze kryterium gromadzeniu zbiorów MPW to wartości artystyczne. Spośród setek artystów, których prace znajdują się w kolekcji Muzeum Plakatu, należy wymienić przynajmniej kilkunastu: Stanisław Wyspiański, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Tadeusz Gronowski, Tadeusz Trepkowski, Henryk Tomaszewski, Józef Mroszczak, Waldemar Świerzy, Wiktor Górka, Julian Pałka, Jan Młodożeniec, Jan Lenica, Franciszek Starowieyski, Wojciech Zamecznik, Roman Cieślewicz, Eugene Grasset, Alfons Mucha, Leonetto Capiello, Luicien Bernhard, Julius Klinger, A.M.Cassandre, Pablo Picasso, Fernand Leger, Andy Warhol, Andre Francois, Shigeo Fukuda, Makoto Nakamura i Ikko Tanaka.

Muzeum posiada jedną z największych kolekcji plakatu artystycznego w świecie liczącą ponad 54 000 tytułów. Zbiór plakatu polskiego z lat 1892 - 1997 zawiera ok. 30 000 tytułów i jest najpełniejszym na świecie zestawem prac uznanych za kanon w tej dziedzinie twórczości. Kolekcja plakatu obcego, która powstaje głównie dzięki przekazom warszawskiego Biennale i darom artystów z całego świata, uznawana jest także za jedną z najcenniejszych kolekcji światowego plakatu artystycznego.

W 1983 roku za popularyzację sztuki plakatu Fachverband Aussenwerbung w Dusseldorfie odznaczył Muzeum Medalem Honorowym „Ernst Litfass 1816 – 1874” (nagroda imienia projektodawcy tradycyjnego słupa ogłoszeniowego).

Źródło: Muzeum Plakatu w Wilanowie

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Bank Pekao S.A. startuje z serią biznesowych podcastów pod tytułem „Pekaonomia”. Do świata finansów i bankowości zaprasza Paweł Jurek, rzecznik prasowy banku.
Logo Mbanku: to samo, ale lepiej dopasowane do cyfrowego świata
Niektóre elementy kolorowego logotypu mBanku właśnie się zmieniły – w sposób niezauważalny dla większości odbiorców. Profesjonaliści zwrócą jednak uwagę na nową czcionkę, nieznacznie zmienione proporcje kolorowych pasków oraz zaktualizowaną paletę barw. Zmiany jeszcze lepiej dopasują znak banku do cyfrowych ekranów. Elementy...
W weekend rozpocznie się montaż neonu, który po renowacji sfinansowanej przez PZU, ponownie zabłyśnie na dachu kamienicy na Placu Kościuszki we Wrocławiu. Reklama „Ubezpiecz mieszkanie w PZU” to jeden z najbardziej znanych wrocławskich neonów, który od lat tworzy historyczny krajobraz tego miasta.
Klip promujący polską literaturę na świecie - New Books from Poland 2020
Instytut Książki zaprezentował film promocyjny „New Books from Poland 2020” będący światową wizytówką tegorocznego wyboru najciekawszych i najbardziej inspirujących książek polskich autorów przedstawionego w angielskojęzycznym katalogu o tym samym tytule.Instytut Książki zaprezentował film promocyjny „New Books from Poland 2020” będący...
Sens pracy w kampanii PZU
Bohaterami kampanii, tak jak w ubiegłym roku, są pracownicy największego polskiego ubezpieczyciela, którzy przez pryzmat swoich doświadczeń zastanawiają się, czym jest dla nich sens w pracy. Kampania opiera się na wypowiedziach pracowników z różnych obszarów biznesowych. Wspólne dla wszystkich jest to, że praca w PZU daje każdemu z nich poczucie sensu i satysfakcji.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764