Zacieranie granic kompetencji między agencjami kreatywnymi, interaktywnymi, socialowymi, a domami mediowymi to główny trend w branży marketingowej w 2015 roku.
- Nasi klienci już dziś budują swoje strategie marketingowe wokół tworzenia, dystrybucji i promocji wartościowej treści, często w oparciu o solidną analizę popularnych zapytań w Google i Youtube. Marketerzy doceniają powoli znaczenie mobile w kampaniach reklamowych, przewartościowują rolę social media w swoich działaniach w kierunku kanału obsługi klienta i coraz odważniej sięgają po technologie (beacony, RTB). Wzajemne przenikanie się kompetencji agencji interaktywnych, kreatywnych, socialowych i domów mediowych to, moim zdaniem, rzeczywistość 2015 roku i silny trend na 2016.
Szczególnie wyraźnie widać to w obszarze planowania i zakupu mediów – dostępność i skuteczność produktów Google, a także zasięg sieci AdWords stworzył agencjom digital niesamowite możliwości. Jeszcze 2-3 lata temu standardem - czasem naturalnym uzupełnieniem, a czasem wręcz punktem wyjścia dla realizowanych przez nas działań marketingowych w internecie był obszerny mediaplan, często z utajnionymi informacjami o kosztach. Dziś sprowadzenie użytkowników jest jednym z naszych zadań – czasem wprost wynika z briefu, a czasem jest aktywnie proponowane przez agencję.
- Chętnie bierzemy odpowiedzialność za całość, bo – mam przekonanie – opracowując strategię wiemy więcej o grupie docelowej naszych działań i jesteśmy w stanie lepiej stargetować kampanię, a jeśli coś ‘nie klika’ to jesteśmy w stanie dużo szybciej zareagować i wprowadzić zmiany. W Kamikaze przełożyło się to na 300% przyrost wydatków w AdWords rok do roku oraz bardzo wyraźną dynamikę i energię do rozwoju.
Domy mediowe oczywiście nie pozostają nam ‘dłużne’ i coraz aktywniej ‘wchodzą w buty’ agencji - widziałem w tym roku wiele przykładów aktywacji i konkursów, których organizatorem był dom mediowy. Do niektórych warsztatowo czy kreatywnie można mieć jeszcze pewne zastrzeżenia, ale niektóre były na wysokim poziomie. Konkurencja jest dobra – w dłuższej perspektywie nowe kompetencje po obu stronach przełożą się na lepsze i bardziej spójne projekty, a tam gdzie agencja nadal, ‘tradycyjnie’ pracuje z domem mediowym – będzie łatwiej o wzajemne zrozumienie dla dobra projektu
Myśl na koniec – 2016 prawdopodobnie jeszcze bardziej przedefiniuje nam nazewnictwo na rynku, ale na prognozy przyjdzie jeszcze pora.
Koniec roku to również czas podsumowań. Dla Agencji Kamikaze mijający rok był bardzo udany w wielu obszarach.
Kamikaze zrealizowało w 2015 roku m.in. kolejne działania dla marek szerokiej dystrybucji L’Oréal Polska (contentowy projekt L’Oréal Casting Girls, relaunch podkładu True Match, Czysterski Back to School 2015 dla Garnier Czysta Skóra) oraz Orange (promocja bezpłatnych kanałów samoobsługowych Mój Orange i Orange On-line, prace przy rebrandingu Orange).
Od początku roku do zespołu agencji Kamikaze dołączyło już ponad 10 osób, a szczególnie intensywne transfery wydarzyły się latem.
Michał Ryszkiewicz
dyrektor agencji Kamikaze
Źródło: Kamikaze