logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Kampania „Za głosem serca”: niewydolność serca zabija ponad 120 tys. Polaków rocznie

  PR 27.01.2023, przeczytano 789 razy
ilustracjastrzałka

Ponad 1,2 mln Polaków choruje na niewydolność serca. Choroba odpowiada za 20 proc. zgonów w Polsce. Dlatego organizacje pacjenckie, lekarze oraz eksperci nauk o zdrowiu łączą siły w kampanii edukacyjnej „Za głosem serca”, która ruszyła 19 stycznia.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kampania-_za-glosem-serca_%3A-niewydolnosc-serca-zabija-ponad-120-tys.-polakow-rocznie,398788,artykul.html

Zdaniem ekspertów prezentujących w trakcie konferencji w Centrum Prasowym PAP założenia kampanii „Za głosem serca”, niewydolność serca to największy problem kardiologiczny Polaków, który jednak nie jest wystarczająco nagłaśniany w przestrzeni publicznej. Tymczasem wiedza na temat choroby oraz sposobów jej zapobiegania powinna być tak powszechna, jak częstość jej występowania.

- Niewydolność serca to zespół kliniczny będący końcowym etapem większości chorób kardiologicznych. Właściwie każdy pacjent, który ma szeroko rozumianą chorobę serca, od nadciśnienia przez chorobę zastawek serca po chorobę wieńcową, może rozwinąć niewydolność serca - mówiła dr hab. n. med. Marta Kałużna-Oleksy, prezes Polskiego Stowarzyszenia Osób z Niewydolnością Serca.

W opinii ekspertów problem z niewydolnością serca polega na tym, że samej choroby w zasadzie nie widać. Pacjent może odczuwać zmęczenie, mieć duszności, obrzęki kończyn dolnych, po wysiłku fizycznym dostać zadyszki czy kołatania serca, jednak spora część osób ignoruje te objawy, traktując je jako przemijającą niedogodność, a o chorobie dowiaduje się dopiero wtedy, gdy z powodu nagłego pogorszenia stanu zdrowia trafi do szpitala.

- Pacjenci z niewydolnością serca to grupa, która wymaga pilnej opieki, pilnej diagnostyki, dobrej ścieżki leczenia, dobrej farmakoterapii, dostępu do nowatorskich technologii medycznych, również z obszaru telemedycyny - zaznaczyła Agnieszka Wołczenko, prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń „EcoSerce”.

Wytyczne Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego wskazują, że u pacjentów ze zdiagnozowaną niewydolnością serca kluczowe jest wdrożenie strategii łączących monitorowanie stanu zdrowia z edukacją i wsparciem psychologicznym.

- Kampania „Za głosem serca” jest po to, aby pacjent mógł znaleźć wiarygodne, potwierdzone naukowo informacje, które skłonią go do konsultacji ze specjalistą. Kampania ma również na celu uwrażliwić każdego z nas na objawy, które możemy zauważyć u naszych bliskich - u mamy, taty, brata, jak również u sąsiada - wskazała dr n. o zdrowiu Aleksandra Tomaszek, psycholog, psychotraumatolog i edukator osób z niewydolnością serca w Narodowym Instytucie Kardiologii w Aninie.

W opinii ekspertów ważne jest, aby edukacja na temat choroby była zindywidualizowana, dostostosowana do potrzeb i stylu życia pacjenta, ale także by angażowała jego rodzinę i bliskich. Działania edukacyjne powinny rozpocząć się po zdiagnozowaniu choroby i trwać tak długo, jak to potrzebne do utrwalenia nawyków prozdrowotnych.

- Pacjent musi mieć podstawowe informacje na temat choroby podane w sposób przystępny. Wiedza podręcznikowa nie wytrzymuje zderzenia z praktyką - dlatego kampanie edukacyjne powinny być prowadzone na podstawie doświadczeń osób, które stykają się z pacjentami na co dzień - stwierdził dr hab. Dominik Olejniczak, członek zarządu Fundacji Obywatele Zdrowo Zaangażowani.

Marta Kałużna-Oleksy uważa, że kampania „Za głosem serca” spowoduje lepszą współpracę pacjentów z szeroko rozumianym środowiskiem medycznym: lekarzy, pielęgniarek, edukatorów, psychologów, fizjoterapeutów czy dietetyków.

- Wszystkich tych osób, które powinny zajmować się pacjentem z niewydolnością serca i których pomocy pacjent potrzebuje - podkreśliła.

Kampania ma na celu również zwrócenie uwagi decydentów na powagę problemu i konieczność podjęcia działań służących ograniczeniu skutków i zasięgu choroby w polskim społeczeństwie.
     
- Inwestycja w zdrowie Polaków to nie są pieniądze wyrzucone w błoto, tylko pieniądze, które doprowadzą do tego, że pacjent będzie odpowiednio zaopiekowany, będzie czuł się komfortowo, a przede wszystkim będzie miał dłuższe życie i lepsze rokowania, jeżeli chodzi o chorobę - powiedziała Agnieszka Wołczenko.

W ramach kampanii „Za głosem serca” powstała strona internetowa www.zaglosemserca.com, zawierająca informacje na temat objawów, sposobów zapobiegania i leczenia niewydolności serca. O roli profilaktyki i wczesnej diagnostyki organizacje i eksperci będą także informowali za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Źródło: PAP MediaRoom

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Nikon z czterema nagrodami TIPA
Firma Nikon z przyjemnością informuje, że w tegorocznej edycji konkursu TIPA World Awards zdobyła nagrody w czterech kategoriach. Najnowszy aparat bezlusterkowy firmy Nikon, elegancki i stylowy Z f, został uhonorowany tytułem „Best Full-Frame Expert Camera” (Najlepszy pełnoklatkowy aparat – ekspert), a aparat Z 8 został nagrodzony prestiżowym...
W skupie akcji własnych o charakterze dywidendowym, przy wysokiej redukcji zapisów (ponad 90%), spółka Fabrity Holding nabyła 192,5 tys. akcji, które reprezentują 7,83% kapitału zakładowego. Transakcji miała wartość 7,7 mln zł, a spółka zamierza dodatkowo wypłacić akcjonariuszom około 7 mln zł w formie tradycyjnej dywidendy.  
lionelo dołącza do grona klientów Luckyyou
lionelo, producent wózków, fotelików samochodowych i innych produktów dziecięcych, dołącza do klientów poznańskiej agencji LUCKYYOU.
Pierwszy sklep Tchibo w nowym formacie otwarty w Poznaniu
Tchibo powraca do kawowego dziedzictwa. Marka z imponującą historią i tradycją, chcąc dzielić się swoją ekspertyzą, wprowadza w Polsce nowy koncept punktów własnych, ze zwiększoną przestrzenią kawiarnianą. Pierwsza kawiarnia Tchibo w nowej odsłonie właśnie pojawiła się na mapie Poznania (Centrum King Cross Marcelin). Menu obejmuje m.in. napoje kawowe i ciasta, zaś w...
Marta Szufranowicz dołącza do Gong
Marta Szufranowicz dołącza do zespołu GONG, obejmując stanowisko Strategy Director. Nowa dyrektorka strategii będzie nadzorować prace działu strategii dla takich klientów agencji jak ING, Żabka czy Netflix.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764