logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Kampania edukacyjna #Fakenomore dla dzieci i młodzieży

  PR 28.11.2023, przeczytano 385 razy
ilustracjastrzałka

Tematem prywatności w sieci inaugurujemy 29 listopada ogólnopolską kampanię edukacyjną #FakeNoMore. W każdym województwie odbędzie się webinarium, podczas którego nauczyciele i uczniowie będą mogli dowiedzieć się, jak bronić się przed manipulacją.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kampania-edukacyjna-fakenomore-dla-dzieci-i-mlodziezy,402250,artykul.html

Edukacja medialna, szczególnie w zakresie dezinformacji, stała się na początku XXI wieku niezwykle istotna. Niemal nieograniczony dostęp do internetu sprawił, że każdy z nas uzyskał możliwość tworzenia i publikowania informacji. Niestety nie wszyscy potrafią z tego prawa korzystać, a niektórzy go nadużywają i tworzą fake newsy.

Celem ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej #FakeNoMore, realizowanej przez Centrum Edukacji Medialnej oraz Naukową Akademicką Sieć Komputerową, jest przekazanie młodzieży wiedzy na temat zagrożeń związanych z fake newsami i bezpieczeństwem w sieci. W ramach zaplanowanych działań będziemy dążyć do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia. Dzięki edukacji medialnej młodzi ludzie mogą stać się bardziej świadomi zagrożeń, gotowi do aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie informacyjnym” - podkreśla dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej.

Różne są intencje i cele twórców dezinformacji, ale skutek jest zawsze ten sam: wprowadzanie w błąd i manipulowanie odbiorcami przekazów.

Dezinformacja to nie jest nowe zjawisko, ale obecnie jego zasięg i możliwe konsekwencje są szczególnie duże. W czasach, gdy większość wiadomości i wiedzy czerpiemy z internetu i weryfikujemy w internecie, stawia przed społeczeństwem nowe, bardzo odpowiedzialne zadanie, by tłumaczyć, pokazywać, edukować, na czym polega dezinformacja w sieci i jak możemy z nią walczyć lub współistnieć, by nie była dla nas zagrożeniem” - mówi Aleksandra Osman, kierownik działu przeciwdziałania dezinformacji, NASK.

Kampania #FakeNoMore ma za zadanie dostarczyć uczniom szkół podstawowych i średnich praktycznych narzędzi, które umożliwią im skuteczne rozpoznawanie, analizowanie i weryfikowanie informacji z serwisów społecznościowych, internetu czy mediów. W tym celu zostanie zrealizowany cykl godzinnych spotkań online, pod patronatem kuratorium z wybranego województwa, dla szkół w całej Polsce. W efekcie odbędzie się około 30 spotkań poświęconych m.in. kulturze online, sztucznej inteligencji, metodom obrony przed dezinformacją.

Edukacja to podstawa działań związanych z cyberbezpieczeństwem, zwłaszcza że w tym obszarze ciągle pojawiają się nowe zjawiska. Jednym z nich jest m.in. dezinformacja, która szczególnie w ostatnich latach, w związku z pandemią i wojną w Ukrainie, przybrała na sile. NASK od wielu lat prowadzi akcje edukacyjne związane z bezpieczeństwem w sieci, nasze działania kierowane są do różnych grup, ale szczególne miejsce zajmują dzieci i młodzież, bo to oni spędzają w sieci najwięcej czasu i potrzebują dobrych, mądrych narzędzi, by być bezpiecznym w internecie. Taki cel ma również startująca właśnie kampania #FakeNoMore” - tłumaczy Anna Rywczyńska, kierownik działu profilaktyki cyberzagrożeń, NASK.

Pierwsze spotkanie, w dniu 29 listopada, nad którym patronat objęło Kuratorium Oświaty w Kielcach, poprowadzi Andrzej Rylski, starszy specjalista ds. projektów społecznych z działu profilaktyki cyberzagrożeń NASK. Jego głównym tematem będzie prywatność w sieci. Ekspert przybliży ważne kwestie związane z ochroną danych osobowych. Zaprezentuje, jakie socjotechniki wykorzystywane są do oszukiwania internautów. Powie też, w jaki sposób bezpiecznie korzystać z publicznie dostępnych sieci Wi-Fi. Wydarzenie swoim patronatem objęło Świętokrzyskie Kuratorium Oświaty.

Udział w każdym webinarium jest bezpłatny - jak cała oferta Centrum Edukacji Medialnej. Jedynym wymogiem jest zarejestrowanie się nauczyciela na stronie https://cempolska.pl/konferencje i wybór godziny spotkania, dostosowanej do wieku uczniów. Nauczyciele i uczniowie otrzymają rekomendacje dodatkowych materiałów uzupełniających. Będą to m.in. podcasty CEM z cyklu „Pokolenie jutra”, poradniki NASK na temat cyberbezpieczeństwa czy zapisy webinariów CEM. Wszystkie materiały mają charakter edukacyjny i mogą być dowolnie wykorzystywane przez nauczycieli w szkole.

Centrum Edukacji Medialnej to miejsce nauki o mediach, a w szczególności o tym, jak odróżniać informacje prawdziwe od fałszywych. Skupia się na rozwijaniu w Polsce edukacji medialnej, ukazywaniu sposobów walki z fake newsami i dezinformacją. Funkcjonuje w trzech obszarach: interaktywnej wystawy składającej się z 10 stref edukacyjnych (historii mediów, historii radia, odsłuchu audycji, edukacyjnej, rozszerzonej rzeczywistości, wiedzy, studia Green Screen, studia nagraniowego, studia Dolby Atmos, fake newsów), strony internetowej (www.cempolska.pl) z konspektami lekcji na temat edukacji medialnej dla nauczycieli i uczniów oraz rozwijaną bazą wiedzy, specjalnych wydarzeń (tj. konferencji, szkoleń, dyskusji panelowych).

Źródło: Centrum Edukacji Medialnej

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Fielmann z nową odsłoną kampanii „Widzimy Twoje potrzeby”
Poznańska agencja strategiczno-kreatywna Chapter1 przygotowała dla marki Fielmann nową odsłonę kampanii wizerunkowej „Widzimy Twoje potrzeby“. W jej ramach zobaczymy nową komunikację w kanałach digital, w tym kontynuację serii reklam pod hasłem „Za okularami“ oraz działania promocyjne. Kampania potrwa do końca marca. Za mediaplan kampanii odpowiada Zenith...
Boris Manev dyrektorem ds. zrównoważonego rozwoju w Epson Europe
Nominat zamierza przyspieszyć ewolucję marki Epson w stronę zrównoważonego rozwoju i zwiększać wartość oferowanych przez nią w tym zakresie technologii.
Agencja Cut The Mustard wygrała przetarg i podpisała umowę z Frito Lay Poland, spółką należącą do PepsiCo - jednego z największych na świecie producentów napojów i słonych przekąsek. Agencja przygotuje działania kampanijne dla marek Lay’s Max i Doritos.
Fritz-kola doskonali wizerunek
fritz-kola, pionier na niezależnej scenie napojów typu kola, od 1 kwietnia 2024 r. będzie przyciągać konsumentów w Polsce i za granicą świeżym, nowoczesnym wyglądem. We współpracy z brytyjską agencją projektową Robot Food i ilustratorem Chrisem Mitchellem, marka wprowadza nowe, wyraziste logo. Unowocześnia także wygląd lemoniad fritz-limo oraz uzupełnia...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764