15 maja na mazowieckich uczelniach wyższych ruszyła kampania społeczna ryzyKOchania, zawiązana z problematyką HIV/AIDS. To pierwsza tego typu kampania dedykowana wyłącznie do środowiska studenckiego.
W jej realizację włączyły się aktywnie władze i samorządy uczelni Warszawy, Płocka i Ciechanowa, Samorząd Województwa Mazowieckiego, Urząd Miasta St. Warszawy, Urząd Miasta Płocka. Opiekę i wsparcie merytoryczne zapewniają Krajowe Centrum ds. AIDS oraz Sieć Plus.
Badania
Szacuje się, że w Polsce ok. 35 tys. osób żyje z HIV, z czego zaledwie 11 tys. wie o swoim zakażeniu. 57% wszystkich zakażeń stanowią osoby poniżej 29 roku. Sytuacja epidemiologiczna jest stabilna, jednak ze względu na dramatyczny wzrost zakażeń w krajach sąsiadujących z Polską takich, jak Ukraina czy Rosja, może ona w każdej chwili ulec zmianie.
Założenia kampanii
Celem kampanii jest przede wszystkim podniesienie świadomości społecznej, że zagrożenie HIV dotyczy każdego z nas. Promując odpowiedzialny styl życia, chcemy uświadomić odbiorcom kampanii możliwe skutki ryzykownych zachowań seksualnych. Akcja ma za zadanie szerzenie wiedzy na temat dróg zakażeń HIV, propagowanie idei robienia testów w kierunku HIV. Odbiorcami kampanii „ryzyKOchania” są głównie studenci, ludzie młodzi, często żyjący z dnia na dzień, szybko zawierający znajomości, również przypadkowe. Osoby takie mają tendencję do ryzykownych zachowań seksualnych, bardzo często nie myślą o konsekwencjach swoich czynów (wpływ na zdrowie własne i innych).
Działania kampanii
Wśród działań planowanych w ramach „ryzyKOchania” są m.in. zaskakujący happening/flash mob odbywających się 15 maja symultanicznie w Warszawie, Płocku i Ciechanowie. Organizowane są również stoiska promocyjno-edukacyjne podczas Juwenalii w Warszawie, Płocku i Mławie przy którym studenci mogli uzyskać informacje na temat HIV/AIDS, jak również wziąć udział w licznych konkursach. Przez cały okres działań promocyjnych dystrybuowane będą plakaty, ulotki, broszury informacyjne oraz gadżety kampanii w formie koszulek, ołówków i toreb. Głównym źródłem informacji o kampanii będzie strona www.ryzyKOchania.pl, natomiast w czerwcu ogłoszony zostanie konkurs na film krótkometrażowy/reklamę społeczną.
Źródło: Stowarzyszenie MANKO/Społeczna Agencja PR