logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Kampania społeczna KNF „A Ty kim będziesz, kiedy bańka pęknie?”

  PR 01.06.2018, przeczytano 1121 razy
ilustracjastrzałka

W piątek, 1 czerwca 2018 r. Komisja Nadzoru Finansowego uruchamia kampanię społeczną „A Ty kim będziesz, kiedy bańka pęknie?”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyka związane z inwestowaniem w kryptowaluty oraz na rynku Forex, a także uwrażliwienie na fakt, że na rynku finansowym nie można wierzyć pomiotom oraz osobom oferującym „szybki, pewny i wysoki zysk”. Partnerami kampanii są Ministerstwo Finansów, Narodowy Bank Polski oraz Policja.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kampania-spoleczna-knf-_a-ty-kim-bedziesz%2C-kiedy-banka-peknie_,36695,artykul.html

Komisja Nadzoru Finansowego oraz Partnerzy akcji dostrzegając zjawisko zwiększonego zainteresowania klientów indywidualnych inwestycjami związanymi z obrotem „walutami” wirtualnymi, a także na rynku Forex, chcą zwrócić uwagę na liczne ryzyka, na jakie narażeni są potencjalni inwestorzy w tych obszarach.

W przypadku „walut” wirtualnych jest to m.in. wysokie prawdopodobieństwo istotnych zmian ich wartości w krótkim czasie, połączone z brakiem właściwych zabezpieczeń prawnych i organizacyjnych, wymaganych zwykle względem podmiotów dysponujących środkami powierzonymi przez inwestorów. Istotnym zagrożeniem jest działanie bez właściwych licencji podmiotów obracających środkami inwestorów lub przechowujących te środki. Dodatkowo warto pamiętać, że niektóre z tych podmiotów prowadzą agresywny marketing, obiecując bezpieczeństwo i wzrost zysków z inwestycji, co należy traktować jako świadome wprowadzenie inwestorów w błąd.

Rynek Forex jest zaś trudno przewidywalny dla indywidualnego i mało doświadczonego inwestora (ze względu na wykorzystywaną dźwignię finansową oraz zmienność instrumentów bazowych). W przypadku nieuczciwych brokerów foreksowych może dojść do wykorzystywania przez nich swojej przewagi informacyjnej oraz technologicznej nad inwestorami i wpływania w różny sposób na warunki transakcyjne na platformie, powodując tym samym znaczne utrudnienie osiągnięcia oczekiwanego wyniku finansowego przez inwestorów. Kolejnym ryzykiem identyfikowanym przez KNF jest stosowanie przez nieuczciwych lub działających nielegalnie (bez odpowiednich licencji) brokerów agresywnego marketingu skierowanego do klientów detalicznych, który ma na celu pozyskanie klientów poprzez wprowadzenie ich w błąd co do bezpieczeństwa inwestycji, pewności zysku, istoty instrumentów będących przedmiotem inwestycji czy kompetencji osób przedstawiających ofertę. Firmy takie często oferują opiekę rzekomych doradców, których zadaniem ma być wskazywanie klientom okazji inwestycyjnych, zaś w rzeczywistości jest nakłanianiem klientów do inwestowania środków pieniężnych w ryzykowne instrumenty finansowe.

Akcja ma także na celu zwrócenie uwagi osobom chcącym inwestować swoje pieniądze, aby nie ufały podmiotom oferującym łatwe, pewne i wysokie zyski. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że przedsięwzięcia takie mogą mieć charakter piramidy finansowej czyli nienadzorowanej przez państwo struktury, w której zysk zależy wyłącznie od wpłat osób znajdujących się na jej niższych szczeblach. Konieczność stałego przystępowania do niej nowych uczestników w celu zapewnienia wypłat osobom, które wcześniej przyłączyły się do tej struktury powoduje, że jest ona nietrwała i ostatecznie musi upaść. Uczestnicy piramidy finansowej dowiadują się, że przedsięwzięcie jest oszustwem najczęściej dopiero w chwili pojawienia się trudności z regulowaniem zobowiązań wobec klientów lub nawet jej upadku. Klienci takiego podmiotu mają wówczas niewielkie szanse na odzyskanie całości lub części powierzonych środków.

NADZÓR KNF

Poszukując miejsca lokowania swoich oszczędności należy pamiętać o zasadniczej regule: podmioty, które oferują usługi finansowe pod postacią oferty lokacyjnej lub inwestycyjnej, powinny tego dokonywać na podstawie właściwego zezwolenia wydawanego przez polski organ nadzoru nad rynkiem finansowym, czyli Komisję Nadzoru Finansowego (KNF), względnie przez jej zagranicznych odpowiedników z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Podmioty zagraniczne, które posiadają zezwolenie właściwego dla nich organu nadzoru, muszą poinformować KNF o zamiarze rozpoczęcia prowadzenia działalności na terytorium Polski poprzez tzw. notyfikację. To, czy firma oferująca swoje usługi na rynku finansowym działa legalnie, można sprawdzić na stronie internetowej www.knf.gov.pl w wyszukiwarce podmiotów nadzorowanych. Warto także sprawdzać „Listę ostrzeżeń publicznych KNF”, na którą wpisywane są podmioty, wobec których zachodzi podejrzenie działania bez zezwolenia KNF. Pomocnym narzędziem, które skupia w sobie wszystkie te informacje jest bezpłatna aplikacja „KNF Alert”, przeznaczona na urządzenia mobilne z systemem Android oraz iOS. Ważną funkcjonalnością aplikacji są specjalne powiadomienia (alerty) informujące o nowych podmiotach dodanych do „Listy ostrzeżeń publicznych KNF” oraz o ważnych komunikatach Komisji.

O KAMPANII

W ramach kampanii w stacjach telewizyjnych i radiowych oraz w internecie będą emitowane spoty informacyjne. Bohaterem jednego z nich jest Piotr, żyjący w „bańce złudzeń inwestycji”. Bańka stanowi nawiązanie do zjawiska baniek spekulacyjnych występujących na rynkach finansowych. Świat Piotra może wydawać się godny pozazdroszczenia: drogie auta, najlepsze ubrania. To wszystko jedynie złudzenia. Oszczędności Piotra, które ulokował w piramidach finansowych mogą zniknąć w każdej chwili. Spot kończy się pytaniem: „A Ty kim będziesz, kiedy bańka pęknie?”. Nie warto ryzykować. Sprawdź listę ostrzeżeń publicznych KNF oraz listę podmiotów nadzorowanych!

Ponadto w ramach kampanii w wybranych Urzędach Skarbowych oraz Komendach Policji zostaną wywieszone plakaty zwracające uwagę, że inwestowanie w kryptowaluty oraz na rynku Forex wiąże się z dużym ryzykiem, przestrzegające przed działalnością podmiotów oferujących szybki, pewny i wysoki zysk oraz zachęcające do pobrania aplikacji KNF Alert oraz sprawdzenia „Listy ostrzeżeń publicznych KNF”.

  • Materiały dotyczące kampanii dostępne są na stronie internetowej: www.knf.gov.pl

Źródło: KNF, CP PAP

PR - Tekst opublikowany bezpłatnie na podstawie promocyjnych materiałów prasowych. Redakcja nie odpowiada za jego treść.

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
,

Obejrzałem reklamę z zażenowaniem.

avatar użytkownika
,

Co w niej takiego żenującego?  

,

Wszystko od początku do końca - założenie, że bańka musi pęknąć, budowanie przekonania, że to są rynki co najmniej nieetyczne, a w domyśle nielegalne, "fabularna" forma nieprzystająca do powagi instytucji państwowej.
Można odnieść wrażenie, że instytucja, która NIE SPRAWDZIŁA się wcześniej w kilku spektakularnych przypadkach, teraz nagle stała się aktywna, w dodatku na polach, na których raczej nie powinna być - skoro coś nie podlega KNF, to KNF nie ma instrumentów by rzetelnie oceniać i weryfikować wiarygodność.
  

avatar użytkownika
,

A gdzie Ty dostrzegasz te wszystkie elementy? Gdzie mowa o tym że bańka "musi" pęknąć? Gdzie mowa o etyce? Reklama nie jest poświęcona etyce, ale ryzyku, a to że są to rynki co najmniej ryzykowne jest faktem - tyle że nie branym pod uwagę przez niedoświadczonych inwestorów. Skąd założenie, że forma takiej komunikacji ma być "przystająca powagą do instytucji państwowych"? Na świecie są tony znakomitych, skutecznych kampanii społecznych prowadzonych przez najpoważniejsze instytucje państwowe, zrealizowanych w lekkiej, pełnej humoru formie.  

,

No właśnie. Na świecie są tony dobrze zrealizowanych kampanii a tu ani lekkiej formy, ani humoru. Jak zwykle.  

avatar użytkownika
,

I jeszcze do powagi nie przystaje...  

,

Rozumiem, że Tobie bardzo się podoba,
natomiast masz ewidentnie problem z tym, że komuś może się nie podobać...
  

avatar użytkownika
,

Ludzie którym się coś nie podoba zazwyczaj nie mają problemu z uzasadnieniem swojej reakcji, a gdy zdarza się że mają - potrafią powiedzieć "nie wiem dlaczego, ale nie podoba mi się". W sytuacji gdy ktoś nie umie uzasadnić swoich krytycznych sądów, ale idzie w zaparte - kluczy, plącze się, sam sobie zaprzecza, wykazuje tendencję aby zajmować się uczestnikami dyskusji zamiast jej tematem - tam można obawiać się, że mamy do czynienia z czepianiem się "dla zasady". Tego typu treści są problemem dla redakcji każdego szanującego się serwisu.  

,


wiadomość usunięta z przyczyn regulaminowych (wulgarna forma komentarza)
  

Najnowsze w tym dziale

Branża reklamowa przeżywa w ostatnich dniach gorący okres targowy. Po polskiej imprezie „Festiwal marketingu” oraz brytyjskich ewentach z cyklu „The Big Promotional Trade Show”, przyszedł czas na turecki Promosyon Show w Stambule, rumuński Corporate Gift Show  w Bukareszcie i bułgarskie targi Copis w Sofii.
iProspect, część globalnej sieci dentsu, z powodzeniem kończy wyścig o budżet mediowy motoryzacyjnego giganta. BMW i MINI powierzają agencji obsługę wszystkich kanałów mediowych offline, których zasięg dociera aż do 24 rynków europejskich.  
Rusza kampania Europejskiej Rady Informacji o Żywności na temat dodatków do żywności
Dziś w ramach finansowanego przez UE projektu FoodSafety4EU i Europejskiej Rady Informacji o Żywności (EUFIC)rozpoczęła się kampania w mediach społecznościowych na temat dodatków do żywności, oparta na analizie pytań i wątpliwości konsumentów. Choć użycie dodatków do żywności musi mieć udowodniony cel i przejść surowe oceny bezpieczeństwa, nadal budzi...
Wróżbita Maciej dołącza do Dawida Podsiadło, Roberta Makłowicza, pashyBicepsa i Sanah w zaskakującej odsłonie kampanii Credit Agricole. Najnowszy spot odnosi się do rosnącej inflacji oraz niepewnej przyszłości, zwłaszcza finansowej.
Marka Bosman została partnerem szczecińskich kibiców
Marka Bosman została partnerem Stowarzyszenia Kibiców Pogoni Szczecin „Portowcy”. Współpraca SKPSu i marki Bosman pn. „Kibicuj z Bosmanem” – podmiotów tak silnie kojarzących się ze Szczecinem i województwem zachodnio-pomorskim – ma na celu wspólną promocję regionu i integrację lokalnej społeczności.
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764