logo
KURIER
Polska reklama i poligrafiaKURIER

Kancelaria Prezydenta idzie na wojnę z reklamową samowolką. Uda się?

   22.05.2013, przeczytano 1804 razy
ilustracja
Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP

Wprowadzenie definicji krajobrazu, stworzenie wykazu miejsc najważniejszych pod względem krajobrazowym dla kraju i ustanowienie przejrzystej procedury wyrażania zgody na umieszczanie reklam w przestrzeni publicznej – to tylko niektóre rozwiązania, jakie proponuje Kancelaria Prezydenta. Nowelizacja przepisów dotyczących ochrony krajobrazu wprowadzi też możliwość karania za szpecenie krajobrazu. Założenia do projektu zmian będą przez najbliższy miesiąc konsultowane z zainteresowanymi stronami.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kancelaria-prezydenta-idzie-na-wojne-z-reklamowa-samowolka.-uda-sie,18785,artykul.html

 – Projekt nowelizacji ustaw dotyczących ochrony krajobrazu będzie podany konsultacji środowisk gospodarczych, samorządów i wszystkich, dla których krajobraz jest wielką wartością i dobrem narodowym. Ustawa pozwoli z jednej strony określić, które obszary krajobrazu są szczególnie ważne z punktu widzenia ochrony krajobrazu. Nastąpi to na podstawie audytu krajobrazowego. Pozwoli to ustanowić szczególne zasady ochrony tego krajobrazu dotyczące wysokości wznoszenia obiektów, stanowienia reklam – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP.

Audyt krajobrazowy będzie prowadzony przez samorządy województwa nie rzadziej niż raz na 20 lat. Pozwoli on ustalić obszary o szczególnych walorach krajobrazowych i warunki ich ochrony.


Jak podkreśla prezydencki minister, określenie tego, co na danym terenie można zrobić i na jakich warunkach, pozwoli ograniczyć ryzyko dla potencjalnych inwestorów. Ustalenie zasad będzie dla nich gwarancją bezpiecznego prowadzenia działalności gospodarczej.

 – Warto również zwrócić uwagę, że wtedy kiedy samorząd województwa będzie określał zasady użytkowania obszarów priorytetowych dla krajobrazu województwa, to również będzie musiał pokrywać ewentualne koszty wynikające z trudności czy też niemożności wykorzystania nieruchomości w dotychczasowy sposób. A zatem jest to taka równowaga dla możliwości stanowienia prawa i odpowiedzialności z tytuły ustanawiania tego prawa – podkreśla Olgierd Dziekoński.

Koniec chaosu z reklamami

Nowe przepisy wprowadzą też definicję reklamy, a dla samorządów (lokalnych lub wojewódzkich) jasne zasady wyrażania zgody na umieszczanie reklam oraz ustanawiania opłat reklamowych. Obowiązek ponoszenia opłat reklamowych będzie ciążył na właścicielu nieruchomości, użytkowniku wieczystym albo osobie, która posiada nieruchomość, na której znajduje się tablica lub urządzenie reklamowe. Wyjątkiem mają być reklamy niewidoczne z przestrzeni dostępnych publicznie oraz same szyldy.

 – Obecnie reklamy to dziki rynek, kakofonia i zaśmiecanie przestrzeni publicznej, a ich natłok sprawia, że reklamy tracą sens także dla reklamodawców. W nowych przepisach chcemy zapisać, że sklepy, organizacje turystyczne, obiekty kultury będą oznakowane przez swoich zarządców, administratorów. Chodzi o to, aby to znakowanie nie stanowiło reklamy, od której trzeba będzie uiścić opłatę – mówi minister Dziekoński.

Projekt wprowadza możliwość ustanawiania przez rady gmin zakazów i ograniczeń dotyczących umieszczania tablic, napisów, ogłoszeń reklamowych i innych znaków niezwiązanych z ochroną przyrody w drodze uchwały. Zasady te będą mogły określać gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje wyrobów, z jakich mogą być wykonane.

 – Chcemy wprowadzić swoisty kodeks reklamowy, a rady gmin będą mogły – w drodze uchwały – ustanawiać opłaty reklamowe od wszystkich, którzy chcą korzystać z przestrzeni publicznej – dodaje minister.

Ruszają konsultacje społeczne

Kancelaria Prezydenta chce, aby konsultacje społeczne nad założeniami do projektu ustawy trwały miesiąc.

 – Następnie zbierzemy je wszystkie, a kolejnym krokiem będzie skierowanie projektu do Sejmu, o ile oczywiście kształt tej ustawy wypracowany w toku konsultacji spotka się z powszechnym zrozumieniem – podsumowuje minister Dziekoński.

Projekt wprowadza również definicję krajobrazu, której brakuje w obecnym prawie, jak również określenie zagrożeń, które pozwolą na wprowadzenie skutecznych zasad jego ochrony. Poszerzeniu mają ulec zasady ocen oddziaływania na środowisko. Wprowadzona ma być także definicja tzw. dominanty krajobrazowej, czyli obiektu o wiodącym oddziaływaniu wizualnym w krajobrazie (obiekty takie będą mogły być wznoszone jedynie w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego). Projekt wprowadza też normy dotyczące ładu przestrzennego, np. maksymalnej wysokości zabudowy czy dopuszczalnej kolorystyki obiektów budowlanych. Jeżeli budynek nie spełni wymogów ochrony krajobrazu, powiatowy inspektor będzie mógł w drodze decyzji nakazać doprowadzenie obiektu do stanu pierwotnego.

Prezydencki projekt o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu ma na celu wdrożenie Europejskiej Konwencji Krajobrazowej, w której Polska zobowiązała się do ustanowienia zasad ochrony krajobrazu.

Źródło: Kancelaria Prezydenta RP, Newseria,

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz

Najnowsze w tym dziale

Polska na 14. miejscu wśród europejskich państw z najbardziej skomplikowanymi przepisami dla biznesu
Polska znalazła się na 34. miejscu na świecie i 14. w Europie wśród państw posiadających najbardziej złożone przepisy regulujące prowadzenie biznesu – wynika z najnowszej edycji rankingu „Global Business Complexity Index 2020”. Względem ubiegłego roku oznacza to awans odpowiednio o 13 i 4 pozycje, ale eksperci TMF Group podkreślają, że wynika to tylko ze...
Stacje benzynowe wchodzą w e-commerce
Nikt już nie ma wątpliwości, że pandemia wymogła na wielu branżach dostosowywanie biznesów do nowej rzeczywistości. Zmianę odczuły także stacje benzynowe, które poszukują nowych touchpointów. Efektem tego jest kilka nowych inicjatyw oraz rozwiązań, które sprawiają, że stacje benzynowe wchodzą na nowy dla siebie obszar, szukając nowych...
Poziom inflacji w Polsce wciąż najwyższy w UE
Od połowy maja polska gospodarka pnie się w górę. Lipcowy wskaźnik PMI wykonał rekordowy skok, jest też wyższy od oczekiwań. Polskie firmy, podobnie jak inne w Europie, obawiają się jesiennej fali pandemii. Rozstrzygający dla dalszych losów gospodarki może być poziom inflacji i inwestycji przedsiębiorstw. Niepokoić może relatywnie wysoka inflacja, jednak według...
Cotygodniowe zakupy mogą już nigdy nie być takie, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Najnowsze badanie konsumenckie pokazuje, że zainteresowanie Polaków zakupami online w czasie lockdownu nie było chwilową zachcianką. To doświadczenie być może na trwałe zmieniło ich nawyki zakupowe.
E-commerce w erze post-covid, czyli zwrot ku transformacji cyfrowej
W związku z pandemią koronawirusa wyraźnie zmieniły się nawyki zakupowe Polaków. Zgodnie z najnowszym raportem „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2020”, co 4. Internauta dokonuje zakupów w sieci częściej ze względu na obecną sytuację[1]. Z jednej strony to szansa dla e-sprzedawców, a z drugiej – konieczność przyspieszonej transformacji cyfrowej...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2020 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764