W momencie zmiany czy redesignu portalu, najważniejszy jest wybór CMS. Na rynku znajdziemy setki tysięcy produktów tej kategorii, a ich ceny wahają się od kilku do kilkuset tysięcy dolarów rocznie. A zważywszy na koszt takiej inwestycji łatwo zadać sobie pytanie: czy faktycznie potrzebuję systemu klasy enterprise?
Z mojego doświadczenia we wdrażaniu portali wynika, że istnieje 6 sytuacji, w których inwestycja w droższy, enterprise’owy system jest konieczna, lub po prostu bardziej opłacalna.
Potrzeba niestandardowych komponentów wizualnych
Kiedy trudno dopasować przyjętą strategię komunikacji do gotowego szablonu, z pomocą przychodzą oryginalne, skrojone na miarę potrzeb firmy rozwiązania: moodboardy, kalkulatory czy dynamiczne formularze. Przydatne jest wtedy elastyczne tworzenie komponentów. Jest to szczególnie istotne w komunikacji wielokanałowej np. za pomocą strony www, systemu obsługi, placówek fizycznych, kanału mobile, bankomatów etc.
Zarządzanie kilkoma/ kilkunastoma witrynami z jednego centralnego miejsca przy jednoczesnym utrzymaniu spójności między nimi
Systemy klasy enterprise są stworzone z myślą o tym, by zarządzać nie pojedynczą witryną, ale wieloma (np. głównym portalem i stronami satelickimi czy landing page'ami). Ułatwia to edycję oraz utrzymywanie porządku w treściach, a także pozwala na łatwe ponowne wykorzystanie raz wypracowanych niestandardowych komponentów wizualnych.
Przy rozbudowanych i wielopoziomowych portalach, gdzie produkuje się dużo customowej treści rękami wielu redaktorów, ogromne znaczenie ma również to, by CMS był w stanie zwrócić zarówno surowy content (jak w popularnych obecnie modelach headless CMS), jak i zaoferować wygodne narzędzie do “ubrania” tych treści zgodnie z przyjętym standardem.
Strony w wielu wersjach językowych
W przypadku zarządzanie stronami w kilku wersjach językowych optymalnym rozwiązaniem jest jeden panel administrator, który zapewnia wspólną strukturę dla treści we wszystkich językach. Dodatkowo daje możliwość pełnego zarządzania ścieżkami w adresach URL, a także redagowania i aktualizowania wszystkich wersji z jednego miejsca w strukturze CMS.
Ponadto istotna jest tu prawidłowa prezentacja treści dla wielu języków pod kątem pozycjonowania w Google i kontrola procesu redakcyjnego tak aby przy każdej aktualizacji treści, aktualizowano także jej każde tłumaczenie.
Potrzeba rozbudowanego procesu publikacji i autoryzacji treści
Kwestię konieczności procesu akceptacji treści w organizacji rozwiązuje jedynie zaawansowane narzędzie. Zapewni ono rozbudowany model uprawnień i grup administracyjnych, śledzenie aktywności redaktorów, wersjonowanie stron, dokumentów i załączników oraz planowanie zadań publikacji i podmiany wersji.
Takie potrzeby obserwujemy często w bankowości, branży finansowej czy farmacji - wszędzie tam, gdzie istnieją obostrzenia prawne lub gdzie każdy komunikat z przyczyn wizerunkowych musi być starannie kontrolowany, a nieprawidłowa informacja na stronie może być szkodliwa wizerunkowo i wiązać się z ryzykiem kar finansowych.
Chęć pełnej kontroli
W przypadku platform open-source, customizowanie portalu odbywa się w oparciu o ogólnodostępne wtyczki i szablony. Wiąże się to z koniecznością pilnowania aktualizacji i możliwością konfliktów między podmiotami tworzącymi wtyczki.
Kolejnymi ryzykami są brak kontroli nad tym co dostarcza nam społeczność oraz sygnały o lukach bezpieczeństwa. Rozwiązanie enterprise’owe wymaga mniej regularnej pracy związanej z monitorowaniem, aktualizowaniem, utrzymaniem i dostosowywaniem różnych elementów.
Potrzeba dużej wydajności
Jeśli system musi bezboleśnie obsłużyć ruch dla setek tysięcy unikalnych użytkowników, prawdopodobnie lepiej wybrać system klasy enterprise. Pozwala on osiągnąć wyższą wydajność, ponieważ jest skalowalny. W łatwy i kontrolowany sposób można sprawić, że jest w stanie obsłużyć większy ruch, np. zwiększając określony parametr infrastruktury. Wiele rozwiązań na rynku chwali się skalowalnością, ale często tylko narzędzia klasy enterprise są od podstaw przygotowane do skalowania i zostały sprawdzone w boju pod tym kątem.
W praktyce CMS klasy enterprise jest optymalną opcją dla budowy rozległego portalu korporacyjnego lub tworzenia unikatowych rozwiązań, zapewniających niezwykły customer experience (dotyczy to np. niestandardowych integracji CMS z systemem e-commerce) lub specyficznych potrzeb, wynikających ze swoistości branży (np. w bankowości). Dodatkowo warto rozważyć CMS klasy enterprise kiedy firma planuje strategicznie inwestować w digital - zarówno w przypadku budowania kanałów sprzedaży jak i ich poszerzenia np. przejścia z B2B do B2C.
Źródło: e-point SA