Co ciekawego można powiedzieć o amerykańskich szyldach ? Czym - oprócz treści - różnią się od szyldów wykonywanych w Polsce?Przede wszystkim różni je wzornictwo (design). Od szyldów prostych, po perfekcyjnie wypracowane, nierzadko ocierające się o kicz, ale często na swój sposób "ładne", cieszące oko ciekawym zestawem kolorów czy choćby trafioną kompozycją.
Trwający w Ameryce nieprzerwany rozwój tej branży sprawia, że - w przeciwieństwie do sytuacji w Polsce - do spraw związanych z dobrym projektem przykłada się znacznie częściej duże znaczenie. Amerykańskie szyldy różnią się też technikami wykonania oraz materiałami użytymi w procesie powstawania szyldu. Poczynając od podłoża - oprócz sklejki stosowane są też np.:
- różnego rodzaju tworzywa sztuczne i ich kompozyty,
- pianki (np.HDU - uretan wysokiej gęstości)
- klejone drewno lite - bardzo wiele gatunków - redwood, cedr (zwłaszcza czerwony), mahoń, balsa czy sosna.
Inne są też techniki. Oprócz znanych u nas metod, stosuje się też takie, które są związane bezpośrednio z użyciem innych specyficznych materiałów. Wśród nich warto zwrócić uwagę na piaskowanie (sandblasting), rzeźbienie, złocenie płatkami różnego rodzaju metali (miedź, mosiądz, aluminium, srebro, złoto). Bardzo rzadko też w naszym kraju stosowane jest ręczne malowanie, wykonywane za pomocą pędzla lub aerografu.
O tych wszystkich "innościach" najlepiej opowiedzieć na przykładach.
Podłoże wykonane z HDU - pianki uretanowej o wysokiej gęstości, litery i kształt frezowane; doklejone frezowane, złote litery "Pope’s" , złocone listkami złota.
Grafika piaskowana w drewnie (redwood) - drążona mieszaniną piasku i powietrza podawanego pod ciśnieniem. Litery wycięte ze specjalnej, grubej folii zostają nienaruszone podczas gdy tło jest wybierane w głąb. W ten sposób tworzy się przestrzenna grafika, stale związana z tłem. Dodatkowym efektem piaskowania jest wydobycie wewnętrznej struktury drewna co tworzy relief na płaszczyźnie tła.
Rysunek konia malowany ręcznie. Bardzo ładny prezent dla znajomych z działką za miastem.
Litery przestrzenne z HDU. Na tym zdjęciu widzimy nakładanie 3 warstw HDU na aluminiową konstrukcje napisu. 3 warstwy mają w sumie ok. 15 cm grubości.
Kształtowanie liter do pełnego trzeciego wymiaru. Ręcznie i za pomocą różnych narzędzi mechanicznych.
Montaż liter po uprzednim wielokrotnym podkładowaniu, szlifowaniu, malowaniu i ostatecznym lakierowaniu. Odblaski światła na lakierze przyjemnie cieszą oko.
Tło sklejone z dwóch warstw HDU. Lawendowe tło w pierwszej warstwie malowane za pomocą gąbki - topowane. Na tle drugiej warstwy naklejone różowe kropki. Wycięte litery “Treasures” złocone 23 karatowym złotem. Czarny kształt wstęgi wydrukowany i naklejony.
Malowanie grafiki na samochodzie . Technika łączona - aerograf i pędzel.
Efekt końcowy. Tylko wsiąść i jechać...
Przedstawione realizacje, techniki i materiały różnią się od stosowanych u nas. Nie widać też wyraźnie tendencji do wprowadzania ich w Polsce i nie wiadomo czy kiedykolwiek będą szeroko stosowane w naszym kraju. Przyczyn takiego stanu może być wiele, a wśród nich wymienić można nie tylko różne przyzwyczajenia i tradycję, ale także zasobność portfeli naszych klientów.
autor:
Zbigniew Grzemski
www.szyldydrewniane.com.pl
Jako ilustracje wykorzystano zdjęcia z sierpniowego wydania “SIGN Business Magazine” za zgodą wydawcy.
Photographs published with kind permission of “SIGN Business Magazine”.