logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Kilka słów o amerykańskich szyldach

   04.09.2001, przeczytano 23337 razy

Co ciekawego można powiedzieć o amerykańskich szyldach ? Czym - oprócz treści - różnią się od szyldów wykonywanych w Polsce?Przede wszystkim różni je wzornictwo (design). Od szyldów prostych, po perfekcyjnie wypracowane, nierzadko ocierające się o kicz, ale często na swój sposób "ładne", cieszące oko ciekawym zestawem kolorów czy choćby trafioną kompozycją.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kilka-slow-o-amerykanskich-szyldach,454,artykul.html

Trwający w Ameryce nieprzerwany rozwój tej branży sprawia, że - w przeciwieństwie do sytuacji w Polsce - do spraw związanych z dobrym projektem przykłada się znacznie częściej duże znaczenie. Amerykańskie szyldy różnią się też technikami wykonania oraz materiałami użytymi w procesie powstawania szyldu. Poczynając od podłoża - oprócz sklejki stosowane są też np.:

  • różnego rodzaju tworzywa sztuczne i ich kompozyty,
  • pianki (np.HDU - uretan wysokiej gęstości)
  • klejone drewno lite - bardzo wiele gatunków - redwood, cedr (zwłaszcza czerwony), mahoń, balsa czy sosna.

Inne są też techniki. Oprócz znanych u nas metod, stosuje się też takie, które są związane bezpośrednio z użyciem innych specyficznych materiałów. Wśród nich warto zwrócić uwagę na piaskowanie (sandblasting), rzeźbienie, złocenie płatkami różnego rodzaju metali (miedź, mosiądz, aluminium, srebro, złoto). Bardzo rzadko też w naszym kraju stosowane jest ręczne malowanie, wykonywane za pomocą pędzla lub aerografu.

O tych wszystkich "innościach" najlepiej opowiedzieć na przykładach.

Podłoże wykonane z HDU - pianki uretanowej o wysokiej gęstości, litery i kształt frezowane; doklejone frezowane, złote litery "Pope’s" , złocone listkami złota.

Grafika piaskowana w drewnie (redwood) - drążona mieszaniną piasku i powietrza podawanego pod ciśnieniem. Litery wycięte ze specjalnej, grubej folii zostają nienaruszone podczas gdy tło jest wybierane w głąb. W ten sposób tworzy się przestrzenna grafika, stale związana z tłem. Dodatkowym efektem piaskowania jest wydobycie wewnętrznej struktury drewna co tworzy relief na płaszczyźnie tła.
Rysunek konia malowany ręcznie. Bardzo ładny prezent dla znajomych z działką za miastem.

Litery przestrzenne z HDU. Na tym zdjęciu widzimy nakładanie 3 warstw HDU na aluminiową konstrukcje napisu. 3 warstwy mają w sumie ok. 15 cm grubości.

Kształtowanie liter do pełnego trzeciego wymiaru. Ręcznie i za pomocą różnych narzędzi mechanicznych.

Montaż liter po uprzednim wielokrotnym podkładowaniu, szlifowaniu, malowaniu i ostatecznym lakierowaniu. Odblaski światła na lakierze przyjemnie cieszą oko.

Tło sklejone z dwóch warstw HDU. Lawendowe tło w pierwszej warstwie malowane za pomocą gąbki - topowane. Na tle drugiej warstwy naklejone różowe kropki. Wycięte litery “Treasures” złocone 23 karatowym złotem. Czarny kształt wstęgi wydrukowany i naklejony.

Malowanie grafiki na samochodzie . Technika łączona - aerograf i pędzel.

Efekt końcowy. Tylko wsiąść i jechać...

Przedstawione realizacje, techniki i materiały różnią się od stosowanych u nas. Nie widać też wyraźnie tendencji do wprowadzania ich w Polsce i nie wiadomo czy kiedykolwiek będą szeroko stosowane w naszym kraju. Przyczyn takiego stanu może być wiele, a wśród nich wymienić można nie tylko różne przyzwyczajenia i tradycję, ale także zasobność portfeli naszych klientów.

autor:
Zbigniew Grzemski
www.szyldydrewniane.com.pl

Jako ilustracje wykorzystano zdjęcia z sierpniowego wydania “SIGN Business Magazine” za zgodą wydawcy.
Photographs published with kind permission of “SIGN Business Magazine”.


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: abanga

(Zbigniew Grzemski)

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Odmienność "amerykańskiego stylu" to interesujący fenomen, który ma swoje korzenie zarówno w różnicach kulturowych jak i w strukturze amerykańskiego rynku reklamy wizualnej. Kształtująca polską wrażliwość niemiecka tradycja typograficzna jest zasadniczo różna od tego, co powstało w Ameryce z połączenia estetyki przywiezionej przez emigrantów z realiami "nowego kraju". Dekoracyjny, oderwany często do postulatów funkcjonalnych styl amerykański jest charakterystyczny chyba głównie dla realizacji wykonywanych na zamówienie lokalnych, małych i średnich klientów - rynku, którego w Polsce brakuje. Mamy u nas do czynienia albo z drogimi, poprawnymi realizacjami dla dużych, korporacyjnych klientów, opartymi o gotowe wzorce narzucone przez programy identyfikacyjne, albo z najtańszymi, często prymitywnymi i nijakimi "wyklejankami" na blasze ocynkowanej lub szybie sklepowej. W żadnym z tych przypadków nie ma miejsca na zamanifestowanie się indywidualnych upodobań czy zdolności naszych signmakerów ani rozwijanie specyficznego kunsztu technologicznego.
Słowo "kunszt" ("craft") pada nieprzypadkowo - towarzyszy ono w Ameryce słowu "sign" nader często. Niezależnie od tego jak oceniamy te amerykańskie realizacje od strony "designerskiej", trudno im często odmówić kunsztu właśnie - w dawnym, dobrym rozumieniu mistrzostwa rzemieślniczego. Średnia klientela dała w Ameryce warunki do rozwoju zarówno własnego stylu jak i wykształcenia się - w przeciwieństwie do sytuacji w Polsce - silnej grupy zawodowej o specyficznych umiejętnościach.

Jaki jest ten "amerykański styl" - dobry, zły, kiczowaty? Taka dyskusja jest chyba bezprzedmiotowa i co najważniejsze mało istotna. Niezależnie czy lepszy, czy gorszy - styl ten istnieje i to jest jego wartością. Reklama wizualna jest jedną z ostatnich dziedzin reklamy, które opierają się uniformizacji i podporządkowaniu globalnym wzorcom typowym dla mediów masowych. Jednostkowy charakter realizacji w naszej branży daje szansę temu, za czym coraz bardziej tęsknimy - indywidualności. To chyba największy jej urok, którego nie doświadczymy na łamach gazet, w telewizji czy na powierzchniach bilboardów. I nawet jeśli czasem oznacza to nieporadność, nawet jeśli wydaje się kiczowate - może okazać się szansą na utrzymanie względnie przyjaznego charakteru otoczenia w świecie podporządkowanym postulatowi zwiększenia sprzedaży.

Łukasz Łukasiewicz
redakcja signs.pl

Najnowsze w tym dziale

Plan marketingowy miasta i zrównoważone planowanie rozwoju
Strategiczny plan marketingowy, uważany za ważne narzędzie zarządzania w organizacji, wykorzystywany jest także przez miasta w Polsce jako jeden z głównych aspektów wsparcia w podejmowaniu decyzji i osiąganiu wyznaczonych celów. Zrównoważony rozwój to jeden z wiodących trendów w obecnych czasach. Właściwy do wprowadzania zmian i podążania za innowacjami. Określa wiele...
Biuro Bayer zainspirowane Oliwą spod kreski Design Anatomy
Biuro jednego z najstarszych rezydentów Olivia Centre przeszło metamorfozę. Dostosowane do najnowszych trendów biuro grupy Bayer powstało w duchu less waste, a opiera się na nowej strategii przestrzeni pracy, obowiązującej w całej grupie. Za projekt odpowiada pracownia Design Anatomy, której portfolio obejmuje ponad 200 tys. m.kw. zaprojektowanych i wykończonych...
Anglicy na wojnie z fast foodami. Zakaz reklamowania na billboardach?
Otyłość jest problemem dla coraz większej liczby nastolatków. To głównie przez wzgląd na nich lokalni politycy w Anglii zakazują reklamowania produktów wysokoprzetworzonych na billboardach. Ogólnokrajowych czy ogólnoeuropejskich zasad regulujących tę kwestię nie należy się spodziewać, ale eksperci podkreślają, że ten sam nośnik można wykorzystać do kampanii...
5 upominkowych inspiracji na jubileusz firmy
Jubileusz firmy to nie tylko wyjątkowa okazja do celebracji kolejnej rocznicy, lecz także czas na głębsze zastanowienie się nad wkładem wszystkich, którzy przyczynili się do sukcesu firmy – partnerów biznesowych, klientów oraz pracowników. Z takiej okazji warto podkreślić znaczenie ich zaangażowania i wsparcia poprzez wybór odpowiedniego...
Slodkie: Produkcja czekolady vs. CSR
Z roku na rok rośnie świadomość na temat pilnej potrzeby ochrony środowiska i konieczności walki ze zmianami klimatycznymi. Coraz więcej firm podejmuje aktywne działania w tym kierunku – zarówno na poziomie lokalnym, jak i globalnym. Znani producenci słodyczy, jak SLODKIE, podnoszą poprzeczkę dla całej branży, kierując się wartościami zrównoważonego...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2024 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764