logo
WIEDZA
Polska reklama i poligrafiaWIEDZA

Kilka słów o amerykańskich szyldach

   04.09.2001, przeczytano 22866 razy

Co ciekawego można powiedzieć o amerykańskich szyldach ? Czym - oprócz treści - różnią się od szyldów wykonywanych w Polsce?Przede wszystkim różni je wzornictwo (design). Od szyldów prostych, po perfekcyjnie wypracowane, nierzadko ocierające się o kicz, ale często na swój sposób "ładne", cieszące oko ciekawym zestawem kolorów czy choćby trafioną kompozycją.


Artykuł pochodzi z portalu Signs.pl: https://www.signs.pl/kilka-slow-o-amerykanskich-szyldach,454,artykul.html

Trwający w Ameryce nieprzerwany rozwój tej branży sprawia, że - w przeciwieństwie do sytuacji w Polsce - do spraw związanych z dobrym projektem przykłada się znacznie częściej duże znaczenie. Amerykańskie szyldy różnią się też technikami wykonania oraz materiałami użytymi w procesie powstawania szyldu. Poczynając od podłoża - oprócz sklejki stosowane są też np.:

  • różnego rodzaju tworzywa sztuczne i ich kompozyty,
  • pianki (np.HDU - uretan wysokiej gęstości)
  • klejone drewno lite - bardzo wiele gatunków - redwood, cedr (zwłaszcza czerwony), mahoń, balsa czy sosna.

Inne są też techniki. Oprócz znanych u nas metod, stosuje się też takie, które są związane bezpośrednio z użyciem innych specyficznych materiałów. Wśród nich warto zwrócić uwagę na piaskowanie (sandblasting), rzeźbienie, złocenie płatkami różnego rodzaju metali (miedź, mosiądz, aluminium, srebro, złoto). Bardzo rzadko też w naszym kraju stosowane jest ręczne malowanie, wykonywane za pomocą pędzla lub aerografu.

O tych wszystkich "innościach" najlepiej opowiedzieć na przykładach.

Podłoże wykonane z HDU - pianki uretanowej o wysokiej gęstości, litery i kształt frezowane; doklejone frezowane, złote litery "Pope’s" , złocone listkami złota.

Grafika piaskowana w drewnie (redwood) - drążona mieszaniną piasku i powietrza podawanego pod ciśnieniem. Litery wycięte ze specjalnej, grubej folii zostają nienaruszone podczas gdy tło jest wybierane w głąb. W ten sposób tworzy się przestrzenna grafika, stale związana z tłem. Dodatkowym efektem piaskowania jest wydobycie wewnętrznej struktury drewna co tworzy relief na płaszczyźnie tła.
Rysunek konia malowany ręcznie. Bardzo ładny prezent dla znajomych z działką za miastem.

Litery przestrzenne z HDU. Na tym zdjęciu widzimy nakładanie 3 warstw HDU na aluminiową konstrukcje napisu. 3 warstwy mają w sumie ok. 15 cm grubości.

Kształtowanie liter do pełnego trzeciego wymiaru. Ręcznie i za pomocą różnych narzędzi mechanicznych.

Montaż liter po uprzednim wielokrotnym podkładowaniu, szlifowaniu, malowaniu i ostatecznym lakierowaniu. Odblaski światła na lakierze przyjemnie cieszą oko.

Tło sklejone z dwóch warstw HDU. Lawendowe tło w pierwszej warstwie malowane za pomocą gąbki - topowane. Na tle drugiej warstwy naklejone różowe kropki. Wycięte litery “Treasures” złocone 23 karatowym złotem. Czarny kształt wstęgi wydrukowany i naklejony.

Malowanie grafiki na samochodzie . Technika łączona - aerograf i pędzel.

Efekt końcowy. Tylko wsiąść i jechać...

Przedstawione realizacje, techniki i materiały różnią się od stosowanych u nas. Nie widać też wyraźnie tendencji do wprowadzania ich w Polsce i nie wiadomo czy kiedykolwiek będą szeroko stosowane w naszym kraju. Przyczyn takiego stanu może być wiele, a wśród nich wymienić można nie tylko różne przyzwyczajenia i tradycję, ale także zasobność portfeli naszych klientów.

autor:
Zbigniew Grzemski
www.szyldydrewniane.com.pl

Jako ilustracje wykorzystano zdjęcia z sierpniowego wydania “SIGN Business Magazine” za zgodą wydawcy.
Photographs published with kind permission of “SIGN Business Magazine”.


avatar użytkownika
+ + + + + +

Tekst opublikował użytkownik: abanga

(Zbigniew Grzemski)

Więcej informacji o użytkowniku

REKLAMA

Komentarze

Zaloguj się i dodaj komentarz
avatar użytkownika
,

Odmienność "amerykańskiego stylu" to interesujący fenomen, który ma swoje korzenie zarówno w różnicach kulturowych jak i w strukturze amerykańskiego rynku reklamy wizualnej. Kształtująca polską wrażliwość niemiecka tradycja typograficzna jest zasadniczo różna od tego, co powstało w Ameryce z połączenia estetyki przywiezionej przez emigrantów z realiami "nowego kraju". Dekoracyjny, oderwany często do postulatów funkcjonalnych styl amerykański jest charakterystyczny chyba głównie dla realizacji wykonywanych na zamówienie lokalnych, małych i średnich klientów - rynku, którego w Polsce brakuje. Mamy u nas do czynienia albo z drogimi, poprawnymi realizacjami dla dużych, korporacyjnych klientów, opartymi o gotowe wzorce narzucone przez programy identyfikacyjne, albo z najtańszymi, często prymitywnymi i nijakimi "wyklejankami" na blasze ocynkowanej lub szybie sklepowej. W żadnym z tych przypadków nie ma miejsca na zamanifestowanie się indywidualnych upodobań czy zdolności naszych signmakerów ani rozwijanie specyficznego kunsztu technologicznego.
Słowo "kunszt" ("craft") pada nieprzypadkowo - towarzyszy ono w Ameryce słowu "sign" nader często. Niezależnie od tego jak oceniamy te amerykańskie realizacje od strony "designerskiej", trudno im często odmówić kunsztu właśnie - w dawnym, dobrym rozumieniu mistrzostwa rzemieślniczego. Średnia klientela dała w Ameryce warunki do rozwoju zarówno własnego stylu jak i wykształcenia się - w przeciwieństwie do sytuacji w Polsce - silnej grupy zawodowej o specyficznych umiejętnościach.

Jaki jest ten "amerykański styl" - dobry, zły, kiczowaty? Taka dyskusja jest chyba bezprzedmiotowa i co najważniejsze mało istotna. Niezależnie czy lepszy, czy gorszy - styl ten istnieje i to jest jego wartością. Reklama wizualna jest jedną z ostatnich dziedzin reklamy, które opierają się uniformizacji i podporządkowaniu globalnym wzorcom typowym dla mediów masowych. Jednostkowy charakter realizacji w naszej branży daje szansę temu, za czym coraz bardziej tęsknimy - indywidualności. To chyba największy jej urok, którego nie doświadczymy na łamach gazet, w telewizji czy na powierzchniach bilboardów. I nawet jeśli czasem oznacza to nieporadność, nawet jeśli wydaje się kiczowate - może okazać się szansą na utrzymanie względnie przyjaznego charakteru otoczenia w świecie podporządkowanym postulatowi zwiększenia sprzedaży.

Łukasz Łukasiewicz
redakcja signs.pl

Najnowsze w tym dziale

Zawody triathlonowe IRONMAN co roku przyciągają tysiące zawodników i kibiców z całego świata. Choć starty odbywają się w niedzielę, to już od piątku wszyscy zainteresowani gromadzą się w strefie EXPO, czyli przestrzeni wystawowej, gdzie mają możliwość do rozmów i poznania nowości ze świata zdrowia i sportu. To wyjątkowa okazja dla marek do...
Nie ma nic prostszego niż obniżyć cenę? Nic bardziej mylnego. Oferowanie obniżek to żmudny proces, który powinien być oparty o wcześniejsze zrozumienie potrzeb konsumentów. Są bowiem tacy klienci, którzy na słowo „promocja” odwracają głowę. Sklepy muszą też pamiętać o tym, że jak już przyznają rabat, to muszą ten proces maksymalnie...
Wielojęzyczność to przyszłość e-commerce i obsługi klienta
Jak wynika z najnowszych danych W3Tech, w języku angielskim jest obecnie dostępne 61,5% wszystkich treści zawartych w internecie. Jednocześnie angielski jest językiem ojczystym jedynie dla 16,2% populacji świata. Jeśli dodatkowo zestawimy te dane z wynikami niedawnego badania Unbabel, wedle których aż 69% konsumentów na świecie chce, aby marki oferowały im...
Pokolenie Alfa się rozrasta i ma szansę prześcignąć generację wyżu demograficznego (baby boomers) w swojej liczebności. Co tydzień przybywa ich ponad 2,8 miliona w skali globalnej, a według szacunków do 2025 roku na świecie będzie ich ponad 2 miliardy[1]. Według Michała Giery z Mobiem Polska, już dziś oczy marketerów powinny kierować się w stronę młodego...
Zwiększanie zasięgów w social mediach bez tworzenia treści
Nie od dziś wiadomo, że portale społecznościowe są świetnym narzędziem marketingowym do budowania świadomości marki. Coraz częściej firmy inwestują w social media i decydują się na współprace z influencerami, którzy wyznaczają trendy w wirtualnym świecie. Publikowane przez nich treści przynoszą zysk w postaci pożądanego obecnie zasięgu. Wielu...
 
Signs.pl - Polska Reklama i Poligrafia © 1997-2022 ICOSWszystkie prawa zastrzeżone. ISSN 2657-4764